Pienoismallit.net

Maalaus valurankaan

Etsin haulla omastamielestäni tarpeeksi kauan, enkä löytänyt vastausta mieltäni hiertävään kysymykseen:"Mitä etuja on maalata osat jo valurangassa?"
Eikö osiin kuitenkin jää maalattavaa, kun ne valurangasta irroitetaan?
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Mitä etuja on maalata osat jo valurangassa?"
Jää niihin maalattavaa. Itse en maalaa yhtään osaa valurangassa.
Pekka Muikku kirjoitti:
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Mitä etuja on maalata osat jo valurangassa?"
Jää niihin maalattavaa. Itse en maalaa yhtään osaa valurangassa.
Sama, esim figuurit kannattaa koota kokonaan ja sormiporalla porata esim jalanpohjaan reikä ja tökätä ukko esim grilli tikkuun. Näin maalaaminen on helpompaa ja eikä tarvitse iroitella ja korjailla jo maalattuja osia.
Säästää aikaa kun ei tarvitse erikseen rakentaa "kahvaa" käyttäen kuumaa neulaa, liimatikkua, pyykkipoikaa teipattua pahvia tai itse eniten käyttämiäni lukkoatuloita. Ja ainahan nämäkin vaativat maalausta peittävän tartuntapinnan.

Itse jätän osan vain yhdestä pisteestä kiinni valurankaan ja valitsen senkin mahdollisimman huomaamattomaan kohtaan josta paikkamaalaus ei näy. Ympäriltä poistan kaikki muut rangan osat niin, että osaa pääsee hiomaan/veistämään/maalaamaan helposti. Hyvin suunnitellussa mallissahan osat ovat useinkin kiinni rangassa kohdasta joka valmiissa mallissa ei näy.

Missään mallissa ei kuitenkaan liene mahdollista maalata kaikkia pienosia suoraan rankaan vaan helpointa on käyttää itselleen parasta tapaa kussakin osassa mutta enenevässä määrin tätä olen käyttänyt.
Edellinen siis koskien lähinnä lentokonemallien sisäosia, figuurit tietenkin eri asia kun ovat tavallaan "yhtä puuta" ennen maalausta.
Maalaan monesti ekan kerroksen valurangassa.Kun ne on siinä kiinni ei tarvitse sormia maalata ja helppo laittaa koko ranka kuivummaan jostain tikunnokasta tai ihan vaan nojaamaan vinottain johonkin.Kun tämän jälkeen irroittaa osan/osat voi ottaa osasta kiinni jostain kohtaa missä maalia on tullut jo ekalla kerralla
riittävästi tai kohta jäämässä piiloon ja maalaa toisen kerroksen.
Välillä otan osan irti jättäen johonkin kohtaan yhden rangan kiinni ja taas saan suunnilleen koko osan maalattua tai ainakin enemmän kuin sormilla kiinnipitäen ja kuvumaan laittaminen on helpompaa.
Pitäähän siitä osasta joka tapauksessa jollain lailla kiinni pitää niin noin sitä on helpompi pyöritelläkkin.
Monasti ruiskutan nimenomaan saksalaiset koneet kauttaaltaan RLM 02:lla ennen kuin edes irroitan osia.
Teen sitä joidenkin osien, yleensä pienempien, kanssa. Lähinnä jos kyseessä on yksivärinen osa jota on joka tapauksessa mahdotonta maalata kerralla niin valurangassa maalaaminen on helpompaa ja maalaamattomaksi jäävä osa on pienempi.
Kasaan mallin ensin ja maalaan kokonaisena.
…minä poika se joskus laitan jopa siirtokuvatkin ennen kuin alan kaiveleen liimatuupia esiin.