Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu

Tämä keskustelu on lukittu.

Kun näistä Emekeistä on tullut näin kauhea itq & vinq niin eikö joku asiaan vihkiytynyt voisi perustaa niille kokonaan oman foorumin. Silloin kaikki olisivat tyytyväisiä. Vai?
Rakennusharrastuksesta on ilmeisesti kehkeytymässä tuunausharrastus. Tuunataan radio-ohjattavia, tuunataan valmismalli-metalliautoja, tuunataan leluja ja tuunataan rekkoja. Tuunaajille oma sivusto.
lelu, metallivalu yms. eivät kuulu tänne, mutta tuunaus kuuluu osaksi pienoismallailua
Joni Sääksjärvi kirjoitti:
lelu, metallivalu yms. eivät kuulu tänne, mutta tuunaus kuuluu osaksi pienoismallailua
Missä menee lelun määritelmä. Pienoisrautatiet ovat myös leluja.
Miksi metallivalu ei kuuluisi osana pienoismallien rakentamiseen? Vuosia jotkut mm pienoisrautatieharrastajat ovat tehneet esim valkometalli tai messinkivaluja. Mikäli valaminen ei kuulu pianoismallailuun, niin silloinhan ei myöskään etsien syövyttäminen kuulu jos itse syövyttää?
Joni Sääksjärvi kirjoitti:
T. Nyyssönen toi asian hyvin esille että jos esineen tekemiseen käytetään näihin hommiin liittyviä tekniikoita, olkoon esikuva mikä vain, niin silloin kyseessä on pienoismalli (vapaasti referoituna). Jos joku tekee metallivaluna Africakorpsin faitterin poteroon, mielestäni se täyttää kriteerit. Maalattu uudenvuoden tinahevosenkenkä taas ei. Eli mielestäni pienoismallailu voi olla muutakin kuin muovimallien rakentamista.
Ja taas tullaan rajanvetoon, mitä on hyväksyttävä tuunaus? Riippuu kai lähtökohdasta. Ja paljonko "pitää tuunata"? Riittääkö Kaminarin levikkeet ja pakoputken pää jos lähtökohta on valmismalli ellei peräti "lelu"? Vaikeita juttuja.
Eiköhän tässä tällä metallivalu-jutulla tarkoitettu etupäässä Die-cast autoja eli suomeksi valmiita metallisia leluautoja,ei suinkaan metallivalamista tekniikkana.
Metallin valaminen on ihan oma tekniikkansa ja vaativa sellainen.Sitä jos mitä näkisi mielellään näillä palstoilla käsiteltävän eikä suinkaan lelu- tai keräilyautoja.
Saattaa olla että kirjoitan itseäni nyt pussiin, kun en enää ihan tarkkaan muista mitä kaikkea olen tähän "valmismalli"-keskusteluun kirjoitellut, mutta eikö olisi aika selkeä lähtökohta rajan vetämiseen, että galleriaan hyväksytään rakennussarjasta tehdyt, tai skrätsinä valmistetut pienoismallit? Figuurit totta kai kuuluvat galleriaan, olipa ne sitten rakennettu/maalattu yhdestä tai useammasta osasta. Suomeksi: Jos ei rekan osat ole lähtötilanteessa valurangoissa, niin sillä ei olisi galleriaan mitään asiaa. Jään odottelemaan innolla pilkunviilausta edelliseen lauseeseeni liittyen :D

Ja nuo metallivaletut osat pienoismalleihin / figuurit kuuluvat myös minun mielestä tänne. Mulle tuli heti mieleen Matchboxin metalliautot, kun luin Jonin kirjoittaman viestin. Ei tullut mieleenkään eliminoida mitään muita metallivaluaiheisia malleja. Kuin leluautot. Niitähän ne ovat, olipa kyseessä sitten miten harvinainen ja hyvinsäilynyt yksilö tahansa.

Ja edelleen, (nyt toistan itseäni, myönnän) mitä varten tässä nyt väitellään siitä, ovatko Emekin rekat pienoismalleja vai ei? Keskustelun pitäisi liittyä siihen, "pitäisikö valmismallien lisääminen galleriaan kieltää". Emekki on valmismalli, se on aivan varma. Vai voiko joku väittää muuta? Samoin "ongelmajätteen" mainitsema tinahevosenkenkä. Ellet sitten ole valmistanut itse muottia ja kertonut valuprosessista projektikuvissa kuvin ja sanoin.

Pienoisrautatiet. Niin, en ole niitä harrastanut, joten en osaa kovin hyvin sitä puolta kommentoida. Mutta. Galleriassa on niille oma kategoria. Ainakin tähän asti on ollut, ja tulee luultavasti olemaan jatkossakin. Niitä on mun mielestä turha vetää tähän keskusteluun. Samoin figuureja, samasta syystä.

Ja miksikö täällä sitten äänestellään ja väitellään näistä asioista? Siksi, että levytila on rajallinen palvelimella. Rahallahan sitä tietysti saa lisää, mutta jos minä ostaisin vaikka kiitokseksi Tomille 500 Gigaa lisää levytilaa palvelimelle, en haluaisi missään nimessä sen täyttyvän "sängynaluskuvista", tai kuvista, jotka on otettu valmismalleista, joita voi markettien hyllyillä ihailla livenä jos haluaa. Sama juttu Revellin / Humbrolin maalipurkkien kanssa. Suurimmalla osalla mallareista niitä löytyy varmasti, ei niistä kuvia tarvita.

Ja sekin täytyy muistaa, että tämä on (tietääkseni) Tomin tarjoama palvelu meille mallareille, joka ei maksa meille mitään. Joten minä en henkilökohtaisesti ole kovin innokas Tomille vastaan väittämään, mikäli hän jotain päättää sääntöjen tai muiden ohjeistuksien osalta ;) Siinä suattaa käyvvä hölömösti pian aikoo… Ja tuo oli ihan kärjistys.

Mut ei siinä, sainpahan taas avautua, kun ei flunssan kourissa oikein muuhun pysty :D
Kun tuo keskustelu noista EMEK malleista ja muista "valmiista" malleista käy kuumana niin ehdottaisinkin että laitettaisiin tänne linkki josta pääsee suoraan valmistajan sivulle, jolloinka ei tarvitsisi tänne niitä tuunamattomia kuvia laittaa:) Käytänössähän EMEK-muovi oy on noiden mallien rakentaja ja myöskin EMEK-muovi oy periaatteessa mallin valmistajana saisi laittaa niitä kuvia tänne, ei se henkilö joka ostaa tuon mallin kaupasta… ;)
olen ihan samaa mieltä kuin marko. just kattelin noita emekkejä ja minun mielestä siellä on n5-6 autoa mitkä on rakennettu ja näyttää ihan pienoismalleilta. muut autot on sitten mitä on. ennen olin eri mieltä mutta näin viime aikoina kun olen kattonu noita valmismalleja nii on mieli muuttunu… alussa näytti emekit ihan hyvältä muttanyt on menny laatu aika heikoksi. pienoisrautatiet on kyllä hienoja.
Valmismallin määrittely on mielestäni aika lailla vaikeaa.
otetaan esimerkiksi Reijon erittäin hienoisti muokattu Kersantti Steiner:
www.pienoismallit.net/galleria/malli_71/ , jota on muokkailtu ilmeisesti aika paljon, mutta voisi olla myös sellaisenaan ns. out off boxina. Mihinkäs kategoriaan määrittelette muokkaamaattomat mm. Vanhan kaartin myymät kookkaat 1/6 figut? Mielestäni ne ovat pienoismalleja siinä missä vaivalla muokatut Emek- mallit ja Pienoisjunaradat.