Pienoismallit.net

Asetaattifilmin käsittely

Sain tänään tilaamani osat Bf 110 G-4 -projektiini (vielä kerran kiitos niille, jotka auttoivat minua hyvän nettikaupan löytämisessä). Koneen mittaritaulu ja eräitä muita yksityiskohtia ovat kuvattuna asetaattifilmille. En ole kuitenkaan aikaisemmin käyttänyt asetaattifilmiä ja pyytäisin siksi kokeneemmilta neuvoja sen käsittelyssä.

Laitetaanko kuvat paikoilleen normaalien dekaalien tapaan vai onko filmin käsittelyssä jotain erityisiä niksejä, jotka pitäisi huomioida? Yritin katsoa tietoa asiasta sekä Nyyssösen käsikirjasta että sanastosta, mutta en löytänyt (tai sitten en osannut katsoa oikeasta kohdasta).
Asetaattifilmille tehdyt mittarit ym. detaljit eivät ole sukua siirtokuville. Mittaristo tai mikä osa onkaan kyseessä, leikataan irti (siis ei yksittäisiä mittareita vaan koko taulu, paneeli, mikäonkaan) ja liimataan etsiosan takapuolelle niin että mittarit näkyvät etsiosan rei'istä. Vaihtoehtoisesti etsiosan voi myös liimata filmille ja liiman kuivuttua leikata ylimääräisen asetaatin ympäriltä pois, riippuen vähän tilanteesta ja osasta.

Mittareiden taustavärin voi joko maalata suoraan kalvon takapuolelle (tarkkana ettei maalaa vahingossa väärää puolta!) tai mittaritaulun takalevylle (esim. sarjan muoviosa josta on hiottu detaljit pois). Siisteimmän lopputuloksen saa kun maalaa etsiosat ensin ja sitten vasta liimaa filmin paikoilleen.

Asetaatin liimaukseen käy monikin aine, aina pikaliimasta Johnsonin vahaan. Itse olen yleensä käyttänyt microcalen krystal klearia tai gator glueta, kuivuvat kirkkaaksi (liiman voi vetää reilusti koko kalvolle) ja sallivat hieman asetteluaikaa.

Liiman kuivuttua voi mittareihin laittaa kiiltävää lakkaa simuloimaan lasia.
Kiitos avustasi! Palaan asiaan jos tarvetta ilmenee.