Pienoismallit.net

Referenssikysymyksiä

Olen ihan uusi jäsen ja totesin että palstalaiset näyttävät kuvaavan referenssikuvasarjoja. Siitä tuli mieleen että ilmailumuseon lähistöllä asuvana tuollainen kuvasarjojen hankkiminen olisi mukava, helppo ja mielekäs lisä museossa käynnin sisältöön. Meneekö homma niin että tarvitsija pistää tänne viestiä mitä referenssiä kaipaa ja sitten katsotaan löytyykö haulla tai jäsenten arkistoista tms.? Onko tuo hakutoiminto käytännössä avain referenssien "pankkiin" (linkit, topicit jne)?

Itse voisin ainakin ilmoittautua sellaiseen porukkaan joka käväisee kuvaamassa juttuja jos kohde löytyy esim. Keski-Suomen ilmailumuseosta. Oikeuksien kanssa ei kai tule hankauksia kun omasta puolestani kuvausasia hoituisi pitkälle talkoolla ja harrastuksen sisältöä rikastavana lisänä, eikä oikeuksiakaan tarvitsisi pidättää. Jos sitten tulee ihan alun alkaenkin kaupallinen tarve, se olisi jo juttu erikseen ja sopimuskysymys. Tuosta tekijänoikeusaiheestahan löytyyy muistaakseni viestiketjukin.

Laittakaas kommentteja ja kokemuksia, kaikki on tervetullutta!
Viimeksi muokattu 29.7.2009 10:43 +
Olen itsekin vielä aikamoinen noviisi tällä forumilla surffailun suhteen, joten kysymyksesi ensimmäiseen osaan en osaa juuri sanoa. Sen sijaan tuohon tekijänoikeuskysymykseen uskon voivani jotakin sanoa: jos esimerkiksi otat valokuvia jostakin museossa olevasta lentokoneesta, tekijänoikeutta pääpiirteissään vastaava ns. lähioikeus syntyy sinulle itsellesi. Näin ollen on täysin sinun vallassasi, luovutatko kuvia eteenpäin ja pyydätkö niistä maksua; tietenkin mahdollisena kuvien käyttäjänä toivon, ettet ainakaan hirveitä summia ala laskuttamaan :)

Jos otat valokuvia jostakin museossa olevasta valokuvasta, kyseessä on tavallaan kopio valokuvasta, joita puolestaan saa tekijänoikeuslain mukaan ottaa muutaman omaan käyttöönsä ja luovuttaa myös lähipiirilleen. Sen sijaan luovuttaminen maksua vastaan tai muuten laajamittaisempana toimintana on tekijänoikeuslain vastaista. Toisaalta esim. sodanaikaisten kuvien lähioikeussuoja on jo hyvin saattanut päättyä, sillä se on voimassa vain 50 vuotta kuvan ottamisesta, joten tältä osin tilanne on aina arvioitava tapauskohtaisesti.

Joka tapauksessa otan tarjouksesi omalta osaltani kiitollisena vastaan ja palaan asiaan tarvittaessa.