Pienoismallit.net

Onko mallaus kallista?

Eilen, kävi kylässä vieraita… Äijä jäi katsomaan laatikkopinojani/mallejani, ja kysyi…"Kai noi jotain maksaa?"
Tuli mieleen, että "HOH HOH"… Onhan noissa rahaa kiinni. Puhumattakaan maaleista, ruikusta, kompurasta, etseistä, dekaaleista… Yms.
Mutta, hetken pohdittuani, ajattelin.. "Harrastus saa maksaa…;)"
Mallaus on juuri niin kallista kuin siitä haluaa tehdä. Jos haluaa päästä halvalla niin ostaa kympin malleja, muutaman purkin maalia ja pari pensseliä. Tosin käytännössä taitaa käydä yleensä niin, että lopulta harrastukseen tulee sijoitettua melkoisia summia. Minullakin on satoja maalipurkkeja ja päälle sata mallia plus kaikenlaista muuta tarviketta, joten onhan niihin rahaa uponnut. Jos omistaa ruiskun ja ostelee erinäisiä lisäosia niin saa varmaan helposti vähintään yhden nollan lisää summan loppuun.
Olen myös miettinyt samaa, mutta jätin väliin kun rupesi hirvittämään:)
Kaikki on suhteellista. Joku investoi silmää räpäyttämättä 10 000 € johonkin mönkijään, vehkeeseen josta on oikeasti hyötyä vain murto-osalle niitten omistajista (ts. maajusseille,poro- tai palomiehille tms). Sillä sitten pöllytetään sammalta bensankäryssä kypärä kiristäen.Toinen ostaa järkyttävän kokoisen TV-screenin ja hifikotiteatterin, ja tuijottaa sitä zombina kaikki illat.
Näihin käytettyjä rahoja ei sitten ihmetellä ollenkaan.
Mallailu on kyllä harrastuksista edullisimmasta päästä, jos mennään perustyökaluilla ja materiaaleilla eikä ruveta keräilijäksi. Käytetyn rahan suhde käytettyyn aikaan mallailun parissa on hyvinkin taloudellista.
Ja joku ostaa 10.000€ paatin, siihen sopivan ison moottorin, erikseen pienemmän uistelumoottorin, kahdeksan vapa-kela-settiä, ikean kassillisen uistimia, plaanerit, takilat, kaikuluotaimet ja karttaplotterit. Eipä ole edullista kalastuskaan näin - toisaalta myös huoltoaseman onki-setillä saa kalaa…

Mallailun suhteen asia on juuri, kuten yllä on mainittu - harrastus on juuri niin kallis, kuin siitä haluaa tehdä. Toki perustarpeet maksaa, mutta mihinkän hifistelyyn ei tarvitse lähteä, ellei itse halua.
Itse olen kyllä sijoittanut lähdemateriaalin (kirjoihin ja lehtiin) enemmän rahaa kuin malleihin, maaleihin, työkaluihin, ym. Aikanaan valokuvaus maksoi aika paljon myös mutta nyt digitaaliaikakaudella onneksi voi räimiä kuvia niin paljon kun vain kerkiää.
Harrastavathan jotkut aktviisesti baarikierroksiakin, se vasta kallis harrastus on. Jos baariin lähtee on 100 euroa selällään samantien. Tuon kun tekee kerran viikkoon niin nopealla yhteenlaskulla saadaan 5200 e / vuosi. Myöskään noille kuluille harvemmin kaverit naureskelevat. Ainakaan meikäläinen ei saa tähän harrastukseen kulumaan yli viittä tonnia vuodessa. Karkeasti ja optimistisesti arvioiden uskoisin että reilusti alle tuhannella eurolla pärjään vuositasolla. Täytyy tietenkin muistaa että tietyt perushankinnat on jo tehty, eikä esimerkiksi ruiskuja ja kompuroita tarvitse ostella kovinkaan usein…
Kallista vai ei ei täältä mukaan kuitenkaan mitään saa, eli tekee ja harrastaa sitä mistä tykkää. Heh olen esittänyt ajatuksen, että rakennetuista malleista järjestäisi Viikinki hautajaisten kaltaisen rovion tohon pelolle. Ja emäntä myisi rakentamattomat mallit niin saisi kahveet ja pullat ehkä kermaakin kahviin (700 rakentamatonta mallia). Mutta ogelmajätteiden paikka on kuulemma Riihimäellä. Tuolla nyt sitten tarkoitin itseäni en malleja heh.
Tämän kesän kun olen tilaillut tavaraa sieltä sun täältä, niin hintaa on kieltämättä kertynyt. Mutta kun tämän jakaa muutamalle vuodelle on homma suorastaan halpaa.
Kaikki on suhteellista. Miettikääpä esim. mitä lasten tekeminen maksaa? Tai siis eihän se tekeminen paljon maksa - korkeintaan kiveksissä ja eturauhasessa hieman juilii.
Kaikki todellakin on suhteellista. Liiman ja maalien huuruista huolimatta tämä harrastus saa minut pysymään ns. täysipäisenä. Päivääkään en vaihtaisi pois.