Pienoismallit.net

Autenttisuus ja säistäminen

Pekka Muikku kirjoitti:
Kyllä minä olen käsittänyt asian niin, että hyvin monet mallarit edelleen hankkivat runsaasti referenssimateriaalia malleja rakentaessaan. Nykyään se on internetin myötä huomattavan paljon helpompaakin, kuin silloin vanhoina hyvinä aikoina.
Aivan varmasti monet tutkivat referenssejä, mutta toisaalta monasti näen/kuulen kommentteja jotka antavat ymmärtää että joillekin esimerkiksi mallisarjan laatikon kannessa oleva kuva on "referenssi" ;-)

Olen ollut aika pettynyt siihen miten vähän hyvää materiaalia on Netin kautta saatavilla. Yritin esimerkiksi taannoin löytää kuvia Ruotsin ilmavoimien Grunau Baby -purjekoneista, ainoat kuvat olivat kaikki samasta (kehnosta) kulmasta otettuja siitä koneesta joka Ruotsissa on museossa. Loppujen lopuksi piti turvautua kotoa løytyviin kirjoihin.

OK, joku sanoo nyt varmaan että mulla on väärät aiheet…
Kalle Rantanen kirjoitti:
miksi sama argumentti on tarpeen toistaa tässä keskustelussa kymmenenteen
Keskustelun aloittajahan nimenomaan kysyi muiden mallareiden näkemyksiä asiasta. Minä kerroin siksi omani. En näe ongelmaa siinä, että muutkin ovat olleet samaa mieltä asiasta.
Muoti-ilmiöstä tuli vielä mieleen, että täällähän on näkynyt joitain junnumalleja joita ei ole maltettu edes rakentaa valmiiksi mutta silti on yritetty vanhentaa. Ei sellaisia minun nuoruudessani ollut. ;)
Minä kutsuisin sitä kehitykseksi, en muoti-ilmiöksi. Ei sillä, että aloittelijoiden kannattaisi yrittää ensimmäisiä mallejaan mitenkään vanhentaa, mutta kun tietoisuus aiheesta lisääntyy, niin tokihan tuollaistakin tapahtuu innokkkailla junnuilla.
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Hieno kokonaisuus…, Mutta tulee mieleen, onko ketuiksi mennyttä rakennusjälkeä peitelty upottamalla malli suohon… ;) (Ei millään pahalla)
www.pienoismallit.net/galleria/malli_1359/
Enpä kyllä sanoisi kovinkaan hienoksi. Aikansa tuote, josta en voi olla erityisen ylpeä. Kuten mallin kommenteissa mainitsin, niin telaketjujen kanssa oli kai jotain ongelmia, jotka piti ratkaista jollakin tapaa.

Kyseissä ratkaisussa kuvastuu sellainen tapa, joka minulla usein on kun teen malleja aiheista, joita en juuri tunne ja joiden pariin en välttämättä enää toista kertaa palaa: haluan tehdä jotain hyvin tunnusomaista ja stereotyyppistä.

Yksi ensimmäisistä panssariaseen käyttökerroista sodassa oli Ypresin taistelu, jossa paljon Mk IV -vaunuja juuttui pehmeään maastoon. Tapauksessa yhdistyy kaksi ensimmäiselle maailmansodalle tunnusomasta tekijää: mutaiset kranaattitulen kraateroittamat taistelukentät ja ensimmäisten kömpelöiden panssarivaunujen käyttökokeilut, jotka eivät aina menneet ihan kuten piti. Tässä oli tarkoitus yhdistää nämä kaksi elementtiä sinänsä kyllä totuutta mukaillen.
Ora Lassila kirjoitti:
Aivan varmasti monet tutkivat referenssejä, mutta toisaalta monasti näen/kuulen kommentteja jotka antavat ymmärtää että joillekin esimerkiksi mallisarjan laatikon kannessa oleva kuva on "referenssi" ;-)
Näinhän se on aina ollut.
Ora Lassila kirjoitti:
OK, joku sanoo nyt varmaan että mulla on väärät aiheet…
Sulla on väärät aiheet :)
Toki on monia sarjoja, joiden esikuvista on vaikea löytää netistä kunnollista referenssiä, mutta onhan tilanne yleisellä tasolla todella hyvä verrattuna entisiin aikoihin.
Viimeksi muokattu 18.7.2009 15:28
Pekka Muikku kirjoitti:
Sulla on väärät aiheet :)
Kiitos, näin arvelinkin, hyvä että saa asiantuntevaa apua
Tomi Mynttinen kirjoitti:
miksi sama argumentti on tarpeen toistaa tässä keskustelussa kymmenenteen
Keskustelun aloittajahan nimenomaan kysyi muiden mallareiden näkemyksiä asiasta. Minä kerroin siksi omani. En näe ongelmaa siinä, että muutkin ovat olleet samaa mieltä asiasta.
Keskustelun aloittajana olen ollut erinomaisen tyytväinen siihen miten innokkaasti ihmiset ovat tarjonneet mielipiteitään. Kiitos niistä.

Voitaisiinko vielä keskustella autenttisuudesta suhteessa referensseihin…?
Ora Lassila kirjoitti:
Voitaisiin, mutta ei tehdä sitä otsanahka kurtussa.. :)
Pekka Muikku kirjoitti:
Ora Lassila kirjoitti:
Voitaisiin, mutta ei tehdä sitä otsanahka kurtussa.. :)
Ei tietenkään, minua vain kiinnostaa miten muut asian näkevät.
Tuohon Markon kysymykseen, mitä mieltä näistä tämän päivän kehittyneistä rakennussarjoista. Itse otan ne mielihyvin vastaan, koska niissä on useimmiten tehty sen verran huolellista pohjatyötä että mitat ja muodot ovat kohdillaan. Toki näissä uusissa sarjoissakin on ollut omat floppinsa, mutta pääosin ne ovat suurimmalle osalle mallareita riittävän hyviä. Ja niin kuin esim Dragonin smartkit sarjoissa niin mukana tulee jo se kaikki perustarpeellinen etsisälä mitä tarvitsee, hyvät telat ja kaikki tämä vielä ihan siedettävään hintaan. Niin miksi ei sitten, miksi sitten "kaikkien" mallareitten pitäisi kärsiä niiden vanhempien ja huomattavasti työläämpien ja conversiosarjoineen kalliiksi tulevien sarjojen kanssa?? Tiedän joitain mallareita joiden pienen elämän suurimpia valituksen aiheita on se kun niistä on muka liian helppoa rakentaa niitä "voittavia" malleja kilpailuihin. Enkä nyt itse ainakaan koe elämäni suurimmaksi ja ainoaksi "onneksi" sitä että käyttäisin jotakuinkin kaiken liikenevän aikani sieraimet väristen ja viikset vapisten jonkun ikivanhan Tamiyan T-34:n kimpussa veistäen ja viilaten… ! On siinä silloin rentous kaukana jos sinänsä mukava ja hauska harrastus lipsahtaa tuolle tasolle. Näin ainakin tästä vinkkelistä katsottuna.

t.Hessu
Heikille iso plussa ajatusmaailmasta… Ei näitä kannata tehdä jokin palkinto mielessä!!! Itseäni ketuttaa puolikas tai piste omassa mallissani, mutta toinen tykkää… Toinen ei… Koulukuntia tuntuu olevan monia…
Itse "Junnuksi" luokittelen itseni, Suuri suu/vähän taitoa… Menihän Metallican biisissäkin: Empty can raddlel the most…
Viimeksi muokattu 18.7.2009 16:02
Mallisarjojen laadun ja tason parantuminen on todella hyvä asia. Nyt tosiaankin haluava voi tehdä huippumallin suoraan boksista. Toisaalta aihe sitten rajoittuukin ja samanlaisia malleja samasta aiheesta pukkaa näytteille ja paljon.
Kun haluaa tehdä jotain täysin erilaista tai ainakin harvinaista niin homma muuttuukin mielenkiintoiseksi.Pelkistetyn tai huonon / huonosti yhteensopivan sarjan kasaaminen huippumalliksi on iso haaste,josta jotkut jopa nauttii ;) Silloin ruvetaan lähenemään parhaimmillaan scratch-rakentamista, ja jokainen joka sitä on kokeillut tietänee että kun sellaisen saa valmiiksi voi olla jo todella tyytyväinen itseensä. (Ja tämä tietty mitenkään OOB-rakentajia väheksymättä,hienoa ja vaativaa hommaa sekin on).

Ja sitten autenttisuudesta.Yksi asia johon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota on se, että onko jokin asia myös oikeasti käytännössä toimiva.Hyvä esimerkki oli jossakin täällä vähän aikaa sitten käyty keskustelu tankin kannelle kasatuista remppeistä.Kannattaa ottaa huomioon sellaiset asiat että esikuvissa niitä ei liimata paikoilleen.