Pienoismallit.net

Autenttisuus ja säistäminen

Tomi Mynttinen kirjoitti:
Kuten kirjoitin "Ja selvenettäköön vielä, että en viitannut keneenkään yksittäiseen mallariin, vaan yleisesti useiden keskuudessa vallitsevaan asenneilmapiiriin täällä ja muualla." En tarkoittanut tätä keskustelua tai edes tätä sivustoa, vaan laajemmin.
Selvä, mutta sitten joudun jälleen ihmettelemään miksi sama argumentti on tarpeen toistaa tässä keskustelussa kymmenenteen kertaan jos sitä ei kerran ole tässä yhteydessä kiistetty. Kovasti siitä saa sellaisen vaikutelman, että väitetään vastaan johonkin tässä sanottuun. Tähän keskusteluun osallistuvilla ei pitäisi olla enää epäselvyyksiä asian suhteen.

Muoti-ilmiöstä tuli vielä mieleen, että täällähän on näkynyt joitain junnumalleja joita ei ole maltettu edes rakentaa valmiiksi mutta silti on yritetty vanhentaa. Ei sellaisia minun nuoruudessani ollut. ;)
Mitä mieltä olette siitä, että nykyiset rakennussarjat ovat teknisesti jo niin pitkälle kehittyneitä, että mallarit ovat tavallaan vapaampia keskittymään muuhun, kuin täydellisen "rakennustekniikan" hallintaan. Ennen huippumallarin erotti nimenomaan rakennustekniikan kautta, sekä teknisesti "virheettömän" pintakäsittelyn osalta.

Vaativien muutostöiden tai monimutkaisen scratch-rakentamisen päälle on varmaan ollut helpompaa laittaa simppeli maalikerros, joka osoittaa, että rakennustyön jäljet ovat saatu pois mallin pinnasta muuten kuin upottamalla se mutaan. Tämä palvelee tavallaan kilpailumallien arviointia esim. IPMS kilpailuissa, mutta onko se ainoa oikea tapa tehdä asioita?

Tätä olen joskus pohtinut… iltaisin… yksin… ja masentuneena, ennenkuin olen itkenyt itseni uneen :)

/marko
Muoti-ilmiö, tai ei, mutta tämähän on harrastus… Ei, otsasuonia puhkova pakko. ;)
Hieno kokonaisuus…, Mutta tulee mieleen, onko ketuiksi mennyttä rakennusjälkeä peitelty upottamalla malli suohon… ;) (Ei millään pahalla)
www.pienoismallit.net/galleria/malli_1359/
Minullahan on tapana olla kiinnostunut vähän kaikesta eikä mistään erityisesti, joten vähän harrastuksessa kuin harrastuksessa ongelmaksi tulee pärjääminen ns ammattiharrastajien kanssa. Counter-Strikeä ei jaksa pelata kun siellä tietyt yksilöt pelaavat hampaat irvessä ja pilaavat tunnelman täysin suorittamispakollaan. Hiihtoladulle ei viitsi mennä ettei jää vihaisten aktiiviharrastajien jyräämäksi.
Pienoismallit ovat toki sikäli antoisa kohde, että niitä voi halutessaan rakennella täysin eristyksissä muusta maailmasta, joten lieveilmiöiltäkin voi halutessaan välttyä.

Ja suosta puheen ollen tässä oiva aihe dioraamaan (etenkin jos kaapista löytyy epäonnistunut Sotka):
iluki.ru/gorod/foto/3959/49664/
^Kiitti vinkistä
Marko Teerioja kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä, että nykyiset rakennussarjat ovat teknisesti jo niin pitkälle kehittyneitä, että mallarit ovat tavallaan vapaampia keskittymään muuhun, kuin täydellisen "rakennustekniikan" hallintaan. Ennen huippumallarin erotti nimenomaan rakennustekniikan kautta, sekä teknisesti "virheettömän" pintakäsittelyn osalta.
Juuei… Nykyään saa niin yksityiskohtaisia ja tarkkoja sarjoja, että huippumallin voi usein käytännössä rakentaa OOB tai hyvinkin pienillä lisäyksillä ja muutoksilla. Samalla OOB-rakentaminen on -ainakin minun mielestäni- muuttunut vaativammaksi, koska rakennettavaa on entistä enemmän ja detaljitarkkuus on tuonut etsit yms. jo sarjan pakkaukseen. Minun mielestäni tämä on hyvä suuntaus. Kyllä vähänkin lähemmällä valmiin mallin tarkastelulla aina silti erottuvat proot noviiseista.
Marko Teerioja kirjoitti:
Hyvä havainto.

Rupesi mietityttämään että onko sarjojen teknillinen laatu myös syynä siihen että ilmeisesti lähdemateriaalin merkitys on vähentynyt. "Vanhoina hyvinä (?) aikoina" sarjat olivat niin huonoja että ihan jo paljaalla silmällä erotti että tässä on nyt jotakin vikaa, ja muistan ainakin omalta kohdaltani että se herätti kiinnostuksen tutkia mittapiirrustuksia, valokuvia, ym. Tästä tuli sitten sellainen "tapa" josta en ole päässyt eroon ;-)

Tosiaankin, huonojen sarjojen korjaaminen oli myös olennainen osa mallarointia…
Kalle Rantanen kirjoitti:
En allekirjoita väitettäsi pm.netin osalta. Kyllä täällä on kaikenlaisia malleja, myös keskitasoisia. Ehkä ääripäät painottuvat hiukan vahvemmin, mutta on täällä muitakin.
Ok. Olet tässä oikeassa. Ikävä kyllä ääripäillä on taipumus painottua. Tämä onkin syy minkä takia otan osaa keskusteluun, joka ei hetkauta minua. (aihe sinänsä on kiinnostava seurata) Aloittelijalle (ikään katsomatta) syntyy helposti käsitys, että säistäminen tai pintakäsittely on itseistarkoitus. (En tarkoita tätä keskustelua, vaan keskustelua ja kommentointia yleisemmin.) Aloittelija sitten pyrkii hyppäämää tikapuiden yläpäähän kertaheitolla ilman, että edes perusteet ovat hallussa. Näitä tulee joka päivä etusivulle. Tehdään litkutus ilman että edes ymmärretään mitä on sen tavoite. Esim. lentokone harmaan kalvon peittämänä on suorastaan koominen.
Ora Lassila kirjoitti:
Rupesi mietityttämään että onko sarjojen teknillinen laatu myös syynä siihen että ilmeisesti lähdemateriaalin merkitys on vähentynyt. "Vanhoina hyvinä (?) aikoina" sarjat olivat niin huonoja että ihan jo paljaalla silmällä erotti että tässä on nyt jotakin vikaa, ja muistan ainakin omalta kohdaltani että se herätti kiinnostuksen tutkia mittapiirrustuksia, valokuvia, ym.
Kyllä minä olen käsittänyt asian niin, että hyvin monet mallarit edelleen hankkivat runsaasti referenssimateriaalia malleja rakentaessaan. Nykyään se on internetin myötä huomattavan paljon helpompaakin, kuin silloin vanhoina hyvinä aikoina. Samalla tavalla toiset tekevät nykyaikaisiin rakennussarjoihin huomattaviakin muutoksia tarvittaessa ja samalla tavalla toiset rakentavat välittämättä vähääkään referensseistä. Ei tässä ole muutosta. Muutosta on siinä, että nykyään hyviin rakennussarjoihin tarvittavat muutokset eivät ole suuria, verrattuna entisajan "hyviin" sarjoihin. Jos paremmat ja tarkemmat rakennussarjat ovat huono suuntaus, niin miksi ylipäätään ostaa sarjoja, kun muovilevyä voi ostaa ja alkaa siitä väsäämään. :)