Pienoismallit.net

Autenttisuus ja säistäminen

(Olen äskettäin liittynyt pm.net:in jäseneksi joten pahoitteluni jos tästä aiheesta on jo keskusteltu.)

Katseltuani sivustolla olevia malleja (etupäässä lentokoneita koska ne kiinnostavat) ja luettuani ihmisten kommentteja on minusta alkanut tuntua että jonkinlainen yltiöpäinen koneiden likaaminen ja säistäminen on nykyään muotia. En tätä oikein ymmärrä. Omiakin mallejani on kritisoitu säistämisen puutteesta, vaikka esikuvasta otettujen valokuvien perusteella kone oli varsin "puhdas". Kaikki koneet eivät ole likaisia, ja jopa sotatoimien aikana monet koneet olivat varsin siistejä varsinkin jos eivät olleet ennättäneet kovin kauan rintamalla olla.

Tästä pääsenkin varsinaiseen aiheeseen: mitä me mallintekijät tarkoitamme "autenttisuudella"…? Itse olen aina ajatellut että pienoismalli on mahdollisimman tarkka jäljennös esikuvastaan. Eri mittakaavat tietysti asettavat erilaisia rajoituksia sille miten tarkasti esikuvan voi toistaa, mutta olennaista kai on se että mallin rakentajalla on mahdollisimman hyvät tiedot tästä esikuvasta. Se että huhupuheiden mukaan "joo, ne koneet oli varmaan aika likaisia" ei kyllä oikein vastaa omaa käsitystäni hyvistä lähdetiedoista.

Itse pyrin aina löytämään mahdollisimman monta valokuvaa juuri siitä koneyksilöstä jonka haluan rakentaa (kaiken muun kuten mittapiirrustusten, detaljikuvien, ym. lisäksi siis). Joistain koneista ei kovin monta kuvaa löydy, kuvien saatavuus ohjaa valintojani. Kuvien perusteella voin sitten päättä mm. miten likainen kone oli, mitä detaljeja siihen kuuluu ja mitä ei, jne.

Mitenkä muut? Kommentoikaa.
En minäkään ole vannoutunut mallin säistäjä. Itse asiassa suurin osa malleistani on ns.puhtaita malleja. Nyt olen joihinkin kokeillut säistämistä ja huomannut ettei se ole minulla hanskassa. Pienen mittakaavan koneita rakentaessa säistys menee helposti pieleen. Oon sitä mieltä jos ei mallin säistys ole hallinnassa kannattaa pysyä puhtaissa malleissa. Joka laite on joskus ollut puhdaskin. Myönnän kyllä,että kyllä hyvin tehty säistys lisää mallin katu-uskottavuutta:)
Selvähän se on, että sotilaskalustomallarien keskuudessa vanhentaminen on tällä hetkellä vallalla oleva muotivillitys. Esikuvanmukaisuudellahan sitä perustellaan, mutta todellisuudessa sen vaatiminen menee jo pitkälti autenttisuuden edellyttämän vanhentamisen yli. Enemmän kyse on siitä, että vanhentamisen katsotaan kuuluvan malleihin ja niitä pidetään puutteellisina jos mallit ovat liian siistejä. Automallien puolella käytännöt ovat taas täsmälleen päinvastaiset ja yleensä odotetaan mahdollisimman täydellistä näyttelyautoa.

//edit: Lisättäköön vielä, että omia mallejani en vanhenna siitä yksinkertaisesta syystä etten osaa. Tämä lienee yleensäkin aika olennainen syy. Vanhennettuja malleja vaativat eivät kuitenkaan motiiveja kysele.
Olen edelleen sitä mieltä että puurot ja vellit menee sekaisin monella. Vanhentaminen/säistäminen ja kolmiulotteisuuden tavoittelu pintakäsittelyllä ovat kaksi eri asiaa. Suurin osa liittää esim sanan litkutus tai värihuuhtelu vanhentamiseen/säistämiseen. Mitä se ei yksinkertaisesti ole. Ei esim lentokoneen tai auton tarvi olla rurassa ja ravassa jos esikuvakaan ei ole. Mutta kyllä se saman auringon alla on kuin kaikki muutkin ja samat valot ja varjot siihenkin muodostuu. Eli samoja varjojen ja valojen korostuksia voi odottaa siittäkin, kun niin paljon siitä esikuvan mukaisuudesta puhutaan.

Eikä vanhentaminen ole mikään muotivillitys, sitä on tehty iät ja ajat. Vain tekniikat muuttuvat tai niitä tulee lisää.
Haista home… ;) Eihän vanhennus tarvitse, kuin uskallusta, "Tuhota" malli…;)
Kannattaa muistaa, että vanhentaminen ja maalipinnan elävöittäminen ovat kaksi eri asiaa. Vanhentamista on esimerkisi chippaukset ja pigmentit, kun taas maalipinnan elävöittämistä (tähänkin oli joku toinen termi?) ovat esim. varjostukset, filtterit (suotimet) ja öljyväreillä tehtävä pinwashit. Maalipinnan monotonisuuden poisto ei tee mallista vanhennetua.

edit. No menikö se Mikko nyt saman kirjoittamaan kun vasta mietin mitä kirjoitan.
Vanhentamattomat, mutta moitteettomasti kootut ja maalatut mallit ovat kuin insinööritoimiston mallikappaleita tai matkatoimiston pöytämalleja ja se on ansio sinänsä. On kyse eri tyylisuunnista. Jos mitään vanhennustekniikoita ei käytetä edes kevyesti, ei kai silloin pyritäkään täysin tosielämää muistuttavaan lopputulokseen. Toki esim. uudet yleisilmailukoneet tai entisöity Mustang voivat olla niin hohtavia, että silmiin sattuu. Hölmöltä se näyttää vasta jos puhtauttaan kiiltävän mallin sijoittaa itärintaman kelirikkotaisteludioraamaan.

Jos taas haluaisi tehdä vanhennettuja malleja, mutta ei osaa, ainoa tapa on hankkia tietoa tekniikoista ja kokeilla.
Juhani kirjoitti:
Toki esim. uudet yleisilmailukoneet tai entisöity Mustang voivat olla niin hohtavia, että silmiin sattuu. Hölmöltä se näyttää vasta jos puhtauttaan kiiltävän mallin sijoittaa itärintaman kelirikkotaisteludioraamaan.
Tässä ollaankin nyt asian ytimessä. Jotkut koneet olivat likaisia, toiset eivät. Pitäisi kuitenkin tietää oliko kone likainen ennen kuin mallin likaa. Autenttisuus ei ole sama asia kuin (yltiöpäinen) säistäminen.
Olen kylläkin Mikon kanssa samoilla linjoilla, monella sekottua nuo kaksi asiaa. Mielestäni paneeli linjojen korostusta tai vaikkapa värin maalaus monella eri sävyllä ei ole vanhentamista vaan tapa saada kone näyttämään aidomallta. Katso vaikka 1:1 autoa, oven rako ei ole samanvärinen kun auto. Kun valo ei syvennykseen osu samalla tavalla niin nähty värikin on eri. Pienoismallissahan nämä raot ovat niin pieniä että varjoja ei luonostaan synny joten ne tehdään keinotekoisesti (ja joskus menee överiksi)

Jokainen tekee mallin niinkun haluaa tai mihin taidot riittävät mutta välillä vaihtelu virkistää.
MikkoHeikkinen kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä että puurot ja vellit menee sekaisin monella. Vanhentaminen/säistäminen ja kolmiulotteisuuden tavoittelu pintakäsittelyllä ovat kaksi eri asiaa.
Jotta menisi tarpeeksi mutkikkaaksi, niin mielestäni kyllä vanhentaminen, säistäminen ja kolmiulotteisuuden tavoittely pintakäsittelyin ovat kolme eri asiaa, koska vanhentaminen ja säistäminen eivät tarkoita suoraan samaa asiaa.