Pienoismallit.net

Johnsonin kirkas vaha pian historiaa

Minulla on toiminut tämä versio:

Pullo on ostettu vuosia sitten ja toimii edelleen ja paljon on jäljellä. Kuvapankissani hieman isonpi kuva pullosta.
Viimeksi muokattu 2.8.2015 01:17
Itse olen pistänyt merkille että kuplia muodostuu myös jos vahaa sivelee turhan riuskoin ottein. Sopivan kokoisella pensselillä ja maltillisilla vedoilla kuplien muodostumisen saa pidettyä minimissään. Tiettyyn pisteeseen kuplat kyllä tuppaavat puhkeamaan itsestään ennen pinnan kuivumista, mutta sen varaan ei tietty kannata laskea.

Ruiskulla en ole koskaan jostain syystä saanut aikaiseksi yhtä killtävää pintaa kuin parilla siveltimellä vedetyllä kerroksella.

Sekä ruiskulla että pensselillä olen levitellyt vahat suoraan pullosta, enempää ohentamatta.
Itsekin olen käyttänyt vain Parkettivahaa, tuosta Kivi-versiosta ei ole tietoa. Ja Eetun sanoin, maltti on valttia pensselillä levitettäessä. Ruiskun läpi vietäessä kuplia ei tule, tosin valumien kanssa pitää olla tarkkana.
Miten olette putsanneet ruiskun session jälkeen?
Johnsonilta löytyy samalaisessa putelissa myös "vahanpoistoa". Siitä ei ole kokemuksia vielä, koska siveltimen olen pessyt pelkällä vedellä tähän asti. Luulisi putsaavan ruiskun vahasta, sitä en tiedä jättääkö mitään jäämiä.
Ruiskun olen putsannut ikkunanpesuaineella(Windus, tms.) Voi olla että löytyy parempiakin mömmöjä:)
Windus ym. lienee hyvä ruiskun putsaamiseen Parkettivahan jälkeen. Ruiskulla saattaa tosiaan tulla k.o. aineen kanssa valumia, jotka saattavat näkyä vasta kuivumisen jälkeen, mutta eipä tosiaan hätää, koska vahan voi aivan yhtä hyvin levittää siveltimelläkin.

Saattaa olla, että nesteen ulkonäkö pullossa herättää epäluuloja käytön suhteen, koska mömmö näyttää tuoreena pullossa hieman kellertävältä, mutta pintaan leviteltynä on kirkasta. Ja erityisplussana vielä se ominaisuus, että Parkettivaha ei muuta edes väliaikaisesti värisävyjä emaleilla maalattaessa, toisin kuin jotkin erityisesti mallailuun tarkoitetut lakat.

Olen myös käyttänyt Parkettivahaa Micron Kristal Klearin päällä, vahvistamassa KK:n kiinnittävyyttä kuomujen kiinnittämisessä sekä KK:lla täytettyjen kolojen jähmettämisessä. Hiontaa tällainen menetelmä ei tietysti kestä. Ja näissäkin tapauksessakin Parkettivaha tulee mukaan vasta Kristal Klearin täydellisen kuivumisen jälkeen.
Eli melko monipuolinen ja todella riittoisa pullo ja aine.

Tuo Jukan, jossain kohtaa ketjua raportoima Parkettivahan sopimattomuus kuomujen kiillotukseen jäi hiukan mietityttämään.
Kiillon vahaa olen käyttänyt jo pari vuotta ja toimii hyvin. Huom! Ei pidä säikkyä vahan maitomaista olemusta. Lasiosat sun muut oikein kirkkaita. Dekaalien alla käytän yleensä kirkaslakkaa joko acryyli-, tai enamellakkaa Huom! Ohennus!!!
(esim. Humbrol etc…

terv. Seppo