Etusivu Keskustelut
Yleinen pienoismallikeskustelu
Johnsonin kirkas vaha pian historiaa
Joo ja siis mikäänhän ei pese parkettivahan hinta/laatu-suhdetta. Minäkin käytän paljon vahoja just tollasissa välilakkauksissa. Kovettuu todella kovaksi ja on nopeasti kosketuskuivaa.
Mulla oli sellainen käsitys että jonssoni tuli akryyliväreillä maalavien kirkaslakaksi juurikin säistämiseen/siirtokuva työskentelyyn, eli sillä saatiin kiiltävä pinta aikaiseksi halvalla, nopeasti ja lisäksi se tarttui juurikin akryylimaalin pintaan erittäin hyvin, itse maalaan myös pääosin Xtracolorilla koska säästyy niiltä lakkaamisilta kun on valmiiksi kiiltävä pinta alla siirtokuvia varten, mutta maalaan myös mattaväreillä ja akryyleillä ja ne tarvitsevat kiiltävää pintaa siirtokuvahommiin sekä säistämiseen ja oman kokemuksen mukaan, mitä kiiltävämpi pinta sen helpompaa on niiden siirtokuvien kanssa sekä litkutusten kanssa, mutta tämä parkettivaha on oiva tuote välilakkauksiin jne.PhantomII kirjoitti:Johnsonin hyöty ei ole välttämättä kirkkaan maalipinnan aikaan saamisessa vaan juuri lasiosien käsittelyssä, samoin kromiosien käsittelyssä, siirtokuvien kiinnittämisessä ja suojelemisessa jne.
Hinta-laatusuhde Jussi mainitsemissasi tai omissa mainitsemissani käyttökohteissa on tosiaan melko lailla lyömätön. Eri asia sitten on, mitä itse kullakin meistä on tarpeita tai ajatuksia käyttökohteista.
Olen lukenut joskus, että Johnsoniin dipatut kuomut voisi kiinnittää malliin pikaliimalla ilman kirkasosien huurtumisriskiä. Tämä ei kokemukseni mukaan valitettavasti pidä paikkaansa. Ennemminkin tällöin kyse lienee itse pikaliimasta ja sen ominaisuuksista kuin Johnsoniin dippaamisesta?
On varmaan niin Jukka kuin sanot, mutta 1978 mallailukirjoissa, joissa auto- ja moottoripyöriä mallataan, tuskin oltiin kuultukaan akryyliväreistä - ainakaan siinä mitassa kuin nykyään. Olen tässä tapauksessa(kin) vanhan liiton miehiä ja omat kokemukset perustuvat näihin "myrkky"maaleihin eli Humbrol, Xtracolor ja Revell.
Olen lukenut joskus, että Johnsoniin dipatut kuomut voisi kiinnittää malliin pikaliimalla ilman kirkasosien huurtumisriskiä. Tämä ei kokemukseni mukaan valitettavasti pidä paikkaansa. Ennemminkin tällöin kyse lienee itse pikaliimasta ja sen ominaisuuksista kuin Johnsoniin dippaamisesta?
On varmaan niin Jukka kuin sanot, mutta 1978 mallailukirjoissa, joissa auto- ja moottoripyöriä mallataan, tuskin oltiin kuultukaan akryyliväreistä - ainakaan siinä mitassa kuin nykyään. Olen tässä tapauksessa(kin) vanhan liiton miehiä ja omat kokemukset perustuvat näihin "myrkky"maaleihin eli Humbrol, Xtracolor ja Revell.
Viimeksi muokattu 28.4.2015 20:38
Kokeilin tuossa Plegden (Johnson) Muovi & Kivi kiiltovahaa vanhaan malliin, tarkoitus olisi vähän opetella washeja.
Onko tuota tarkoitus laimentaa? Raakana vetelin kokeeksi osan vaunusta, vahan pinta kuivi epätasaiseksi ja vieläpä pilasi maalipinnan. Maaliin ilmaantui sinne tänne pieniä "kuplia", jäljet näyttävät niinkuin olisi pieniä reikiä isketty pintaan.
Em. vaunu on maalattu 5-6 vuotta sitten Revellin emaleilla. Onko nyt sattunut väärä vaha minulla?
Kuvissa pullo ja lopputulos. Tornin pinta oli tasainen ennen testiä. :)

Onko tuota tarkoitus laimentaa? Raakana vetelin kokeeksi osan vaunusta, vahan pinta kuivi epätasaiseksi ja vieläpä pilasi maalipinnan. Maaliin ilmaantui sinne tänne pieniä "kuplia", jäljet näyttävät niinkuin olisi pieniä reikiä isketty pintaan.
Em. vaunu on maalattu 5-6 vuotta sitten Revellin emaleilla. Onko nyt sattunut väärä vaha minulla?
Kuvissa pullo ja lopputulos. Tornin pinta oli tasainen ennen testiä. :)

Jos vahapulloja ravistelee ennen käyttöä niin vahaan tulee kuplia, siitä ne siirtyy sitten mallinpinnalle. Itse en ravistele noita pulloja.
Hmmm… Kuulostaa hieman erikoiselta. Ennen kääntelin pulloa pari kertaa ennen vahan käyttöä, mutta nyttemmin olen todennut moisen manööverin turhaksi. Lakkaa ei tarvinne sekoittaa ennen levittämistä, eli pohjalla ei ole saostumia. Jos kuplia ilmaantuu lakattavallle pinnalle levitysvaiheessa, ne voi tasoittaa siveltimellä, ennen kuin lakka alkaa jähmettyä. Puhun nyt siis Parkettivahasta, muista Johnsoneista ym. minulla ei ole kokemuksia.
Hm, taitaa olla pullon ravistelijassa nyt vika eikä pullossa, sitähän kun saa pullon käteen niin tottumuksesta ravistaa. Onko tuosta kyseisestä tuotteesta kokemuksia, itse onnistuin pensselillä saamaan aikaan epätasaisen pinnan. Tilasin ruiskunkin kun pitkästä aikaa aktivoitui mallailu, oletan että tuon voi ruiskun läpi laittaa?
Ja nyt kun kysely alkoi niin vielä että mahtaako tuota lakkaa saada pois? Kodin putkimiehestä on kokemuksia että maali lähtee hyvin, ja taitaa tuo KV-1 päästä huomenna kylpyyn.
Ja nyt kun kysely alkoi niin vielä että mahtaako tuota lakkaa saada pois? Kodin putkimiehestä on kokemuksia että maali lähtee hyvin, ja taitaa tuo KV-1 päästä huomenna kylpyyn.
Sitä vahaa voi laittaa uusia kerroksia, tuosta kivimuovista en osaa sanoa miten toimii, mutta parkettivaha toimii ihan hyvin, jokus jää läikikkääksi mutta kun käsittelee uudemman kerran niin hyvä tulee.
Jos minua tarkoitat, niin noin 10 vuoden kokemus Parkettivahasta. Kuten sanottua, Parkettivahaa on helppo levittää. Lähes kuin vettä sivelisi pintaan. Mieluummin vetäisin kaksi tai kolme ohutta kerrosta, kunnon kuivumisajan (vähintään tunti - pari) jälkeen, kuin yrittäisin kerralla saada aikaan kiiltävä pinta.
Ruiskullakin olen kuullut Parkettivahaa levitetyn, mutta minusta se on turhaa, koska sen voi levittää tasaisesti suoraan pullosta siveltimelläkin. Tietysti siveltimen tulee olla sopivan leveä, jotta sutiminen onnistuu. Siveltimen voi pestä lakkabensiiniä, saippuaa ja vettä käyttämällä heti homman jälkeen helposti.
Ruiskullakin olen kuullut Parkettivahaa levitetyn, mutta minusta se on turhaa, koska sen voi levittää tasaisesti suoraan pullosta siveltimelläkin. Tietysti siveltimen tulee olla sopivan leveä, jotta sutiminen onnistuu. Siveltimen voi pestä lakkabensiiniä, saippuaa ja vettä käyttämällä heti homman jälkeen helposti.
Olen 50 euron halppis ruiskulla ruiskuttanu lattiavahaa, muistaakseni ohensin ensin.
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.