Pienoismallit.net

Johnsonin kirkas vaha pian historiaa

Mika Vuori kirjoitti:
Eli en lähtisi suosittelemaan vahan sijaan humbrolia, koska painivat ns. eri sarjassa.
Siis miten painivat eri sarjoissa? Vaikutusmekanismiltaan? Kiiltoasteelta? Kuivumis ajaltaan?
Lainaus:
Itsellä on vielä yksi pullo muovivahaa jäljellä ja sen jälkeen täytyy katsella mitä aineita markkinoilta löytyy ja mihin hintaan.
Elikä et suosittele Humbrolia sen hinnan takia, jonssoni niissä halvoissa muodoissaan on päässyt kaupoista loppumaan ja uusia ei ole tullut joten mitä sitten suositellaan?

Omasta mielestä jos haluaa jotakin että voi vaikka kuomuja dipata niin toi Clear ajaa asiansa, kuten pohjien tekoon siirtokuvia varten ja siirtokuvien suojaamiseen, mutta kirkaslakaksi kelpaa kaikki kirkaslakat joten se on vähän :/ miten sen tarpeellisuuden ottaa.

Itse tarvin lähinnä vain matta lakkoja kun viime ajat olen maalaillut kiiltävillä sävyillä, mutta joskus jotku kirkkaat muoviosat kaipaisivat hieman extra kiiltoa/kirkastusta niin niihin itse kaipaisin tuota.
Johnsonia voi käyttää myös tavallisten (emali)maalien lisäksi, myös metallimaalien päällä. Voiko Humbrolia käyttää myös? Itselläni ei ole kokemusta akryyleista, mutta käsittääkseni Jonhsonia voi käyttää myös akryylien kanssa.

Johnsonin kiistaton etu lienee siinä, että sitä voinee käyttää lähes minkä pinnan kanssa tahansa? Esimerkiksi olen käyttänyt sitä automallien kromiosien suojaamiseen ja sitä voi käyttää myös automallien kromiosien päällä ennen osan maalaamista jollain muulla värillä/sävyllä, sitomaan maalia. Lisäksi se antaa omasta mielestäni esim. matta mustalle sopivan sävyn/kiilon vaikkapa joissain moottorin osissa.

Lisäksi Johnson on hyvin ohutta jo valmiiksi pullossa eli sitä voi vedellä suoraan pinnoille, lähes tulkoon ilman mitään riskejä tai ohentimia ja tämän jälkeen myös ylimaalata tai lakata.

Olen käsittänyt, että Johnsonin "ihmeaine" on se aivan tavallinen Johnsonin Parkettivaha: valkoinen puteli, jossa kuva parketista, teksti: kiiltoa ja suojaa ja lakkaa pullossa 0,5l eli 500ml. Kummallista, mutta kyllä sitä aivan markettien hyllyiltä löytyy, joten vielä ei ole aika panikointiin.

Vielä Johnsonin etuna on se, että se ei ole markkinoilla pienoismallien viimeistelyaineena ja näin ollen hinta lienee kovasti nimenomaan pienoismalleille tarkoitettuja viimeistelyaineita halvempi.
Viimeksi muokattu 25.4.2015 11:00
PhantomII kirjoitti:
Olen käsittänyt, että Johnsonin "ihmeaine" on se aivan tavallinen Johnsonin Parkettivaha: valkoinen puteli, jossa kuva parketista, teksti: kiiltoa ja suojaa ja lakkaa pullossa 0,5l eli 500ml. Kummallista, mutta kyllä sitä aivan markettien hyllyiltä löytyy, joten vielä ei ole aika panikointiin.
No joo ainakin näyttävät muualla ja täälläkin puhuvan muovipinnoille tarkoitetusta, mutta ei siinä, käyn hakemassa tota puu ja parkettipinnoille tarkoitettua ja kokeillaan. Sillähän se selviää jos ei muuhun kelpaa nii panen sitten lattiaan.
Käypäs ostamassa Jukka. Alun perin Suomessa "piireissä" ja ulkomaisessakin lehdistössä on puhuttu nimenomaan Parkettivahasta. Tai ainakin olen niin ymmärtänyt ja sitä menestyksellä käyttänyt. En tiedä mistä käsitys kivi- tai muovipinnoille tarkoitetusta lattiavahasta on alkunsa saanut, ehkä virheellisestä suomennoksesta tai ajatusvirheestä.

Tutkailin juuri amerikkalaisen Robert Schleicherin kirjoittamaa Model Car, Truck & Motorcycle Handbook-nimistä teosta vuodelta 1978. Kirjassa suositellaan maalin päälle ja kromiosiin kirkasta lattiavahaa (tosin ei nimeltään Johnsonin parkettivaha) ja sen kerrotaan suojaavan maalipintaa, siirtokuvia sekä kromiosia. Lisäksi sen kerrotaan levittäytyvän siveltimellä pintajännityksensä takia mainiosti eli suomeksi: ruiskua ei tarvita ja näin tosiaan asianlaita on.

Ei muuta kuin kuomuja dippailemaan ja sutimaan Johnsonia siirtokuvien alle. Saattaa olla, että siirtokuvien pohja vaatii parikerrosta Johnsonia mattamaalin päälle.

Lähes kaikki mallini - sivustolla olevat Fouga Magister ja P/F-51 Mustangit mukaan lukien - olen käsitellyt Jonhsonin Parkettivahalla ja sen jälkeen kevyesti ruiskuttanut Humbrolin mattalakkaa päälle.
Viimeksi muokattu 25.4.2015 15:28
PhantomII kirjoitti:
-- En tiedä mistä käsitys kivi- tai muovipinnoille tarkoitetusta lattiavahasta on alkunsa saanut, ehkä virheellisestä suomennoksesta tai ajatusvirheestä.
--
Kivi- ja muovivaha on peräisin tästä tuotepakkauksesta:
SC Johnson Kestovaha Muovi & Kivi

Voi sitäkin malleissa käyttää, mutta kiilto on himmeämpi kuin varsinaisella muovivahalla, joka on/oli tällaisessa pullossa:
SC Johnson Kestovaha Muovi

On mulla vanha pullo jotain parkettivahaakin, mutta tätä en laittaisi pienoismalleihin lainkaan: SC Johnson Parkettivaha

Lienee syytä huomauttaa, että näin vanhoja pulloja ei varmaankaan ole enää minkään kaupan hyllyllä?
Kylläpä kyllä. Juuri tuota alinta pulloa tarkoitan. Tosin uudemmalla disainilla.

Hyvin toimii, enkä ole koskaan havainnut minkäänlaista "seittymistä" tms. mallin pinnalla. Tuo Antin antama osoite kannattaa käydä tsekkaamassa.
Viimeksi muokattu 25.4.2015 20:02
Kokeilin tossa tuota nimenomaista parkettivahaa A20 Bostoniin ja omasta mielestäni ei ole lähelläkään kiiltävän lakan tai maalin pintaa, vedin vain 3 kerrosta siveltimellä, mutta kiiltävää lakkaa tarvii monesti vetää vai 1 kerros. Tosin tämä tuote soveltuu varmaan kohtuullisen hyvin jos halutaa jotain 20-30% kiiltoastetta ja ehkä varauksin välilakkauksiin kun en vielä ole kokeillut miten toimii akryylivärin kanssa, mutta sopii varmaan siirtokuvien päälle suojaksi, mutta ehkä en kuitenkaan käyttäisi alle, vaikeammat saattavat jäädä hopeoimaan. Jos jotain sanoisin tästä parkettivahasta niin tulisi plussat
-Halpa (alle 5€ puteli)
-Levittyy hyvin siveltimelläkin
-Sopii hyvin alhaisen kiiltoasteen omaavien osien "lakaksi"
-Varauksin välikerrastona
-Vaimo luulee että olet ahkerasti siivonnut kun kämppä tuoksuu parkettivahalta

Miinukset

-Matala kiiltoaste
-Ei oikein hyvä kirkasteeksi kuomuille jne.

Juu tämmöstä, mutta testattu on ja käyhän tuo lattiaankin joten toisaalta ihan kelpo tuote, mutta ei sen Johnssonin veroinen ilmeisesti mitä tarkoitetaan. Seuraavaksi kokeillaan Muovi&Kivi sekä Humbrol Clear ja raportti tulee tänne jatkeeksi.
Olen kokeillut monen valmistajan maitomaisia lattiavahoja, muoville ja kivelle tarkoitettuja. Mikään niistä ei kyllä pese tuota Humbrolia. En tiedä sitten, että pitäsikö löytää jostain tuote, joka olis valmiiksi veden kirkasta. Saattaisi toimia paremmin.
Höh, ai jaa? Kuomut kyllä kirkastuvat ainakin minulla kovinkin kirkkaiksi tolla Parkettivahalla ja kertadippauksella. Kiiltoasteesta maalatessa olen kyllä samaa mieltä, varsinkin mattamaaleja käytettäessä jotka tuntuvat "imevän" Parkettivahaa itseensä, eli muutaman kerran saa kyllä vähintään Parkettivahaa levittää, jos aikoo jonkin erityisen kohdan kirkkaaksi. Tähän lienee kirkaslakka Humbrolilta tai Revelliltä parempaa.

Tosin, ehkä ei voida nyt puhua samanlaisista maalaustekniikoista, koska itse käytän vain emaleja eli Xtracoloria ja Humbrolia tai molempia yhdessä, jolloin pinta on vähintään jotain matan ja kiiltävän väliltä. Kuomujen lisäksi, käytän Parkettivahaa siirtokuvien alapuolella ja päällä sekä automalleissa. Tuloksia näkyy sivustolla näytillä olevissa malleissani. Jokainen voi kuvista arvioida Parkettivahan hyötyjä.

Siirtokuvien pehmentämisessä kannattaa aina käyttää niihin tarkoitettuja tuotteita, ainakin lisäksi. Johnsonin hyöty ei ole välttämättä kirkkaan maalipinnan aikaan saamisessa vaan juuri lasiosien käsittelyssä, samoin kromiosien käsittelyssä, siirtokuvien kiinnittämisessä ja suojelemisessa jne.
Viimeksi muokattu 28.4.2015 17:44