Pienoismallit.net

Vedenalainen efekti dioraamaan?

Osaisiko joku neuvoa kuinka sukellusvene- dioraamaan aikaansaadaan vedenalainen vaikutelma? Alus jota rakennan on 1:24, ja mitoiltaan noin 10cm x 20cm x 5cm, melko pieni siis.
Alustavana ajatuksena olisi sijoittaa malli hiekkapohjan päälle, ohuen lasikuitutangon nokkaan " leijumaan ".
Olen pohtinut kokonaisuuden sijoittamista läpinäkyvästä akryylistä rakennettuun laatikkoon, mutta tuntuu, että hommasta vielä jotain. Puuttuu vaikutelma vedestä, sen aiheuttamista vääristymistä, valon taittuminen vedenpinnan läpi yms efektit.

Vai olisiko vain viisainta tyytyä neutraaliin hiekkapohjaan ja lasikuitutangon tarjoamaan leijuntaefektiin, ihan ilman mitään vitriinin seiniä tai laitoja…
Olen miettinyt samaa Titanicin hylky-dioraaman tiimoilta. Itse olen pohdiskellut mahdollisuutta koteloida koko työ läpinäkyvään lootaan, jonka päädyt ja takaseinä tulis lootan ulkopuolelta maalatuiksi tumman siniharmaaksi. Hiekka/mutapohja hiukan tummaksi. Ehkä mukaan jotain heikkoa Led-valoa, sininen tai vihreä tms. Ja sit ehkä sen lootan kattokin ulkopuolelta maalatuksi, niin ettei jäis kun yksi sivu, josta mallin näkee. Tuo veden vääristymä onkin sit ihan toinen juttu.. hm hm.
En ole tosin rakentanut tuota dioraamaa ollenkaan, vain tuota samaa asiaa miettinyt kuin sinäkin. Vois melkein tehdä tikkuaskin kokoisia kokeiluja.
Tarkoituksena on rakentaa n. 4cm Typhoon -luokan sukellusvene aihioon, jonka täyttää super clear silikoonilla, siten että ensin täytetään puoleen väliin ja lisätään malli. Tämän jälkeen täytetään loppuun, jolloin malli jää roikkumaan aiottuun kohtaan. Sinisen valaistuksen ajattelin rakentaa alapuolelta tulevalla valolla ja silikoonikuution pohjaan kiinnitetyllä sopivan värisellä kalvolla. En tiedä vielä, miten veden aaltoilun saisi kuutiossa esille. Ensin ajattelin kuumentaa silikoonia, mutta kyseinen massa samenee, jos lämpötila kasvaa liikaa.

En tiedä, kuinka hyvin tällainen täyttö- tai valumetodi toimii noin isoille kohteille, kuin sinulla on tarkoituksena rakentaa. Siinä voi äkkiseltään tulla hieman ongelmia, mutta ajattelin mainita tällaisen mahdollisuuden.
Onhan niitä akvaarioitakin olemassa? 8)
Tässä, kun luin Jaskan tekstin niin heräsi ajatus, että jos dioraamaan näkee vain yhdeltä sivulta voisi siihen laittaa esim. kirkasta piirtoheitinkalvoa. Kalvoa kun lämmittää sopivasti kuumailmapuhaltimella saa vääristymiä aikaan. Tällaisen kalvon tekeminen ei ainakaan maksa paljon, vaikka vaan kokeilee minkälaista jälkeä saa aikaan :)
Jouni Koski kirjoitti:
Noniin! Nyt löytyi vastaus miten tehdään todella syvä vesi dioraamoihin!

Missing-Lynxin sivuilta löytyi tälläinen!

Sukella tutkimaan aihetta
www.pienoismallit.net/keskustelut/379_syvaa-vetta/
Olli Leinonen kirjoitti:
Jouni Koski kirjoitti:
Noniin! Nyt löytyi vastaus miten tehdään todella syvä vesi dioraamoihin!

Missing-Lynxin sivuilta löytyi tälläinen!

Sukella tutkimaan aihetta
www.pienoismallit.net/keskustelut/379_syvaa-vetta/
Jaahah, onkohan tuo tehty Vallejon Still Waterilla? 20 kk aikaa mennyt… Aika homma, sanoisin, mutta lopputuloskin on aika hieno. Minulla olisi tarvetta minimi 10 cm syvyiselle vedelle, 15 - 20 cm olis parempi syvyys.
Veikkaan että tuo on tehty sävytetystä levystä ja aallokko "laatikon" päälle Vallejon vesimateriaaleista.
Seinämät ovat lasia joten dioraama on erittäin painava. Luonnossa vesiefekti on jopa paremman näköinen kuin kuvissa. Ehkä paras tapa toteuttaa tämän tyyppinen dioraama.
Milläköhän tuo sävytys on toteutettu lasiin? Lasin sijasta voisi kai käyttää myös akryylilevyä? Olen samaa mieltä, että noin suuri "vesimassa" on paras tehdä juuri näin.