Pienoismallit.net

Malleihin lisää ilmettä

koitappa vaikka hakua sanalla ruoste, vastauksia löytyy.
Itse kokeilin ensimmäistä kertaa ruostuttamista tuohon BMW malliini, ensin laitoin pohjavärin, sen jälkeen maalasin pohjan kauttaaltaan ruosteen väriltä, tämän kuivuttua ruiskutin lopullisen värin päälle. Ja kaiken kuivuttua hioin pohjaa sieltä täältä jolloin maalin alta paljastui ruosteen värinen pinta.
Nosto, tämä ketju on aina ajankohtainen..
Kyllä.
Kiiltävä pinta on tasaisempi kuin mattapinta, joten hopeoitumista ei pitäisi esiintyä, jos siirtokuvatyöskentely on hanskassa.
Kiiltävän lakan funktio on häivyttää siirtokuvan reunakalvo ja mattapintaa tasaisempana se estää kuplien muodustumisen dekaalin alle.
Jos kuplia kuitenkin jää, kannattaa neulalla tai veitsen kärjellä puhkaista kuivanut dekaali ja lisätä sen päälle Micro Sol tms. siirtokuvapehmennintä.

By the way, onko kellään vinkkiä mitä dekaalilitkuja Tamiyan dekaalit tottelisi? ainakaan Micro Sol ei saanut dekaaleja paneeliuriin imettyä. Vai olisiko parempi jättää T:n dekaalit vain hätätapauksiin?
Yleensä on löytynyt, toki voi olla tilapäisesti loppu. Soittamalla Martille asia varmasti selviää.
Tamiyan dekaaleja tekee kolme putiikkia, mikä printti arkissa lukee? Kaikkiin Tamiyan siirtokuviin tosin puree Mr Decal by Gunze Sangyo, saa Martin K-kaupasta, tai ainakin sai…Ja sitten on apteekki tai labra kama "jääetikka" joka toimii aina, mutta vaati totuttelua jotta löytää oikean laimennussuhteen… Dekal solventtia voi tehdä itse miksaamalla MEK:iä ja akkuvettä, itse käytään suhteessa 60% vettä…avot kyllä dekaali saumaan uppoaa, mutta älä koske dekaaliin ensimmäisen solventin sipaisun jälkeen vaikka menisi miten käppyrään
Kiitos Jari.

En osaa sanoa mitä Tamiyan 1/48 Beaufighter TF Mk.X dekaaliarkissa sanotaan, kun kone on jo vitriinissä ja ylijäämä kuvat silputtu yksittäisiksi miljoonalaatikkoon (dekaaleilla on omansa, osilla omansa)

Mulla on yleensä Sol toiminut ihan hyvin, mutta nyt tuli joku tenkkapoo, joutui moneen kertaan vetämään veitsellä uria pitkin ja lisäämään solia, mutta ei silti toiminut niinkuin pitäisi. Edellisessä Spitfire-projektissa Special Hobbyn dekaalit menivät hienosti alapinnat pattienkin päälle, kun vähän vaan vilautti Sol-pulloa.

Miten ton MEK/akkuvesi yhdistelmän kanssa, pitääkö maalipinta olla kuinka käsitelty? Emalit ainakin MEKillä lähtevät hetkessä kupruilemaan.. Yleensä itse maalaan emaleilla (Humbrol, Xtracolor), johon dekaalien alle Johnsonia 1-2 kerrosta. Xtracolorin ja dekaalien väliin en välttämättä laita vahaa/lakkaa.
Viimeksi muokattu 10.1.2008 10:13
Mixa, toi MEK on aina yksilökohtainen ja se vaatii rutiinin, joten yksiselitteistä ohjetta ei ole. Kokeiluja ja kokeiluja, sitten onnistuu…jokaisella toimii varmaan erilailla…X-tra kestää dekalinkohdalla hyvin ja Johnsson vielä paremmin.
Ok, suurkiitos Jari. Täytyypä alkaa tekemään MEKillä kokeiluja :)

Toi PM-lehdessä ollut jääetikka/siirtokuva pehmennin resepti mulla onkin jossain. Pitääpä kaivaa esiin se.