Pienoismallit.net

Malleihin lisää ilmettä

Voiko siis normaaleilla revellin maaleilla litkuttaa? Jos litkutan vaalean sinisen auton saumoja kannattaako litkuttaa tumman sinistä saumoihin vaiko mustaa? Mikäköhän ois oikee prosentti suurinpiirtein. En oo ikinä muutaku koittanu ja sotkua tuli. Minkälaisella rätillä on hyvä pyyhkiä ylimääräiset pois saumojen ympäriltä. Kostea/kuiva? Käytän ohenteena revellin ohennetta revellin maalien kanssa.
Mä olen "litkuttanut" paneelinrajoja ihan terävällä lyijykynällä. Tulee aika hyvää jälkeä, ei liian mustaa vaan mielestäni aika sopivaa sävyä ja tällöin väri ei pääse karkaamaan pois siitä rajasta jota halutaan tummentaa.
Maailmalla isot pojat litkuttaa malleja jopa tavallisilla vesiväreillä. Tippa astianpesuainetta vaan värin joukkoon rikkomaan pintajännityksen.
Ilmeisesti vanhentunut ketju? Mutta laitanpahan kysymyksen jokatapauksessa: olisiko joku ruskea, umbra / terra tms sopivaa litkua kultaisen kruunun litkuttamiseen. Olen askarrellut hienon kruunun erääseen maalaukseen kultafoliosta tai kohokuviointiin sopivasta kultafoliosta (vamistaja Folia). Hoksasin jälkeenpäin että ehkäpä olisi kannattanut litkuttaa koko kruunu realistisemman vaikutelman aikaansaamiseksi. Otetaanpa referenssiksi vaikka Suomen kunkun kruunu:

www.studio55.fi/vapaalla/article/nain-kavi-suomen-kuninkaalle/2427980

Oikea kullan väri ei ole mikään murretun kiiltävä keltainen / vaaleanruskea vaan mieleen tulee lähinnä "kellertävän kullan ja hopean" sekoitus. Vai riippuuko sävy monesta asiasta, esim. kullan ikä, puhtaus jne?

Voisin siis kokeilla hopean ja ruskean sekoittamista ja reilua ohentamista että tulee kunnonlla läpikuultavaa. Onko täällä kultaseppiä tai muita asiantuntijoita?
Siinäpä onkin kysymys.
Perusväri kullan maalaamiseen voisi olla keltaokra. Siihen sitten sävyjä, laikkuja ja viivoja eri väreillä.
Sienna, keltainen, sininen, vihreä…
Itse lähtisin keltaokrasta ja siennasta ja lopuilla sitten heijastuksia ym. Vihreä enemmän maaväri kuin mikään viridiaani.
Mutta tämä kaikki teoriaa. En ole kokeillut maalaukseen kullan maalaamista kuin kerran - huonolla tuloksella. Pitäisikin oikeastaan alkaa treenaamaan.
Siinäpä kysymys, jos se jo foliosta, niin ehkä ei pitäisi mennä liiaksi maalamaa¨.
Kulta ei muutu oikein miksikään, korkeitaan tummenee hieman ajan myötä.
Ainostaan valon ja varjojen vaikutus voisi olla jotain.
Nyt on vaikea sanoa, kun ei ole siitä mitään valokuvaa.
Ehkä silloin olisi koko kruunu tullut maalattua,siihen sitten eri sävyjen vaikutuksia.
Miltä se taulussa nyt näyttää, siinäpä kysymys takaisin pistä valokuva konaisuudesta ja lähikuva kruunusta.