Pienoismallit.net

Malleihin lisää ilmettä

jos se maali on riittävän kuivaa, niin ei syövytä. tosin kannattaa kiiltävä lakka vetää siirtokuvienkin alle jo. itse lakkaan myös dekaalien päälle suojaksi ja vasta lopuksi mattalakkaus..
Mixan litkutusvinkkeihin vielä hieman täydennystä omasta tavasta tehdä noita… Elis ensin lakkaus kirkkaalla lakalla, Johnson lattiavaha on tähän hyvä. Sitten litkutus ohennetuilla öljyväreillä, aina kustakin väristä reilusti tummempi sävy. Litkut levitetään kaikkiin urituksiin, syvennyksiin ja kohokuvioiden sivuille sopivalla siveltimellä. Annetaan kuivaa n. 10 min, minkä jälkeen ylimääräiset öljyvärit pyyhitään pois varovaisin korvapuikon, kuivan siveltimen tai sormen päälle tiukaksi pingotetun paperin hipaisuin. Pintaa ei kannata jynssätä, sillä silloin tulee poistaneeksi öljyvärin myös sieltä, mihin sen haluaisi jäävän. Annetaan kuivaa muutaman päivän, riippuen käytetyistä väreistä, minkä jälkeen kuivaharjaus öljyväreillä.
Jep, melkeinpä pakko niitä on lakata vähintään ennen siirtokuvia, etteivät kiiltele. Ja sen jälkeen matalla. Mallin elinikä pitenee huomattavasti, kun se edes lakataan sillä matalla viimeiseksi. On noista ihan ekoista lekoista siirtokuvat lähteneet ajan kanssa irti kun ei lakkaa ole ollut päällä…

Lakkaa saa spray-pulloissa, omia kokemuksia on vain Vallejon tuotteista. Olen kyllä siirtynyt siihen, että suihkutan lakat pintaan vain ruiskulla, tulee parempaa jälkeä.
eihän se mattalakka tarvi spraysta kuin kerran suhauttaa niin riittää.
käykö ihan perus mastonin mattalakka spray ??
Janne V kirjoitti:
eihän se mattalakka tarvi spraysta kuin kerran suhauttaa niin riittää.
käykö ihan perus mastonin mattalakka spray ??
Spray-purkista tulee todella helposti appelsiinipinta malliin, eli itse en ainakaan suosi spraylakkoja, mieluummin ruiskulla. Ja tuo Mastonin lakka ei todellakaan ole mattaa, vaan enemmänkin puolikiiltävää.
no voiko lakan sivellä pensselillä mallin päälle ??
Täällä puhutaan paljon öljyväreistä. Millaisia värejä tarkoitatte? Onko kyseessä talumaalaukseen tarkoitetut öljyvärit? Tuotemerkkejä?

Nimim: Tietämätön
Kyllä voi sivellä siveltimellä, eiköhän se ole tässä keskustelussakin jo sanottu. Suosittelen kyllä hankkimaan ruiskun, koko muukin mallailu pääsee aivan uusiin sfääreihin.
Teemu Siltanen kirjoitti:
Täällä puhutaan paljon öljyväreistä. Millaisia värejä tarkoitatte? Onko kyseessä talumaalaukseen tarkoitetut öljyvärit? Tuotemerkkejä?
Nimenomaan. Itse olen testaillut ja erittäin hyväksi havainnut nimenomaan mallailukäyttöön tarkoitetut MIG Productionsin 502 Abteilung -öljyvärit. Ohentamiseen olen käyttänyt Temperan hajutonta tärpättiä.

Aiemmin on tullut käytettyä jos jonkin merkkisiä öljyvärejä. Jos panostaa haluaa, niin Rembrand on hyvä tuotemerkki. Halvemmillakin tosin saa aivan mainiota jälkeä aikaan.

502 Abteilung -öljyvärejä saa ainakin Combat Modelsista ja Rembrandia hyvin varustelluista taitelijatarvikemyymälöistä. Muistaakseni Hobby Pointista löytyy.
Kyseessä ovat juurikin taulumaalaukseen käytettävät öljyvärit. Itse olen käyttänyt sekä halpis öljyvärejä että hiukan kalliimpia taiteilijantarvikeliikkeistä hankittuja. Wintonilla on usein halpoja aloittelijoille tarkoitettuja öljyväripakkauksia, joissa on useampi pieni öljyväriputkilo. Sellaisella pääsee hyvin alkuun ja ne sopivat pienoismallikäyttöön aivan hyvin. Wintonin lisäksi olen käyttänyt Rowneyn ja Lefrancin värejä. Itse en ole huomannut litkutusten ja kuivaharjausten kanssa väreillä mitään tasoeroja. Oma kutina on, että kalliimpien maalien käyttö on perusteltua figuurimaalauksessa ja varsinkin kasvoissa.

Vaikka öljyväriputkilolla onkin hintaa, ei sitä kannata turhaan arastella, sillä mallailussa tarvittavat määrät ovat niin häviävän pieniä, että yksi putkilo kestää käytössä vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Melkein sanoisin, että valmistajamerkkejä tärkeämpää on perehtyä eri värien ominaisuuksiin, kuten peittoon ja kuivumisaikoihin. Eri väreillä kun on hyvin erilaiset ominaisuudet. Esim. titaaninvalkoinen peittää paljon paremmin kuin sinkkivalkoinen, maavärit kuivuvat usein nopeammin kuin tietyt puhtaat värit jne. Öljyvärien ominaisuuksiin voi perehtyä tutustumalla erilaisiin maalausoppaisiin, joihin useimmiten sisältyy perusasiat öljyväreistä, niiden ominaisuuksista ja niillä maalaamisesta.