Pienoismallit.net

1/72 figujen maalaus

Miten olette maalanneet ko. skaalan figuja? Miten pienellä pensselillä pärjää, riittääkö 00-sivellin mihinkään?

Antero
Itse olen maalannut vain yhden pikkuskaalan figun kunnolla, mutta tässä kuten kaikissa muissakin tarkkuutta vaativissa sivellinmaalausoperaatioissa pätee sama sääntö. Eli siveltimen kokoa tärkeämpi tekijä on sen laatu. Paras on sivellin, jonka kärjestä saa mahdollisimman terävän, mutta johon saa silti tarpeeksi maalia. Kokonsa puolesta 00 on mielestäni aivan riittävä.
Kyllä 00 kokoa olevan siveltimen pitäisi riittää, riippuu tietty hiukan maalaustekniikasta.

Itse olen maalaillut jonkin verran 1/72 figuureja ja hiukan eri tekniikoin, riippuen hieman siitä mihin tarkoitukseen figut teen.

Jos tarkoituksena on tehdä massa figuja sotapeleihin tms., maalaan figuurit suht simppelisti ja kuivaharjaan parilla vaalealla värisävyllä.

Hieman tarkempaa tulosta halutessani maalaan ensin figut emalimaaleilla järjestyksessä vormun päävärit, ihonväri ja viimeisenä yksityiskohdat, kuten varusteet, vyöt ja aseet. Sitten lakkaan figuurin kirkkaalla lakalla (lattiavahalla), minkä kuivuttua teen litkutukset reippaasti ohennetuilla öljyväreillä. Yleensä käytän ihoon punaisenruskeaa. Muilta osin käytän mustaa murrettuna univormun päävärin suuntaan. Annan öljyvärien kuivahtaa noin kymmenisen minuuttia, jolloin suurin osa ohenteesta on haihtunut. Sivelen figuria varovasti siveltimellä, sormen päälle pingotetulla paperilla tai korvapuikolla poistaakseni liiat tummat värit figuurin pinnalta. Annan figun kuivaa useamman päivän ajan, ja kuivaharjaan figun öljyväreillä. Öljyvärien kuivuttua kunnolla lakkaan figun mattalakalla.

Niin ja ennen pikkufigun maalaamista liimaan sen sopivalle alustalle figun käsittelyn helpottamiseksi maalauksen aikana.
kuivaharjaat? mitä se tarkottaa?
Kuivaharjaus on tapa korostaa mallissa kohollaan olevia yksityiskohtia tyypillisesti hieman pohjamaalia vaaleammalla sävyllä - tavoitteena luoda kontrastia ja/tai markkeerata kulumia. Homma toimii seuraavasti: kasta pensseli maaliin, kuivaa pensseli vaikka talouspaperin siten, ettei siitä lähde väriä näkyvästi. 'Harjaa' tällä kuivatulla pensselilla mallia niiltä alueilta minne kokrostusta haluat - huomaat, että pensseliin jäi talouspaperin jäljiltä riittävästi maalia, että se usean vedon eli harjauksen jälkeen rupeaa mallin pinnassa näkymään. Tämä onkin homman tarkoitus - niin vähän väriä pensselissä kuin mahdollista, jotta voit rauhassa katsoa kuinka efekti syntyy (ja voit lopettaa ajoissa ettei homma mene överiksi). ELI VÄHÄN VÄRIÄ, melkein ei ollenkaan. Toimii akryyleillä, emaleilla ja öljyväreillä. Harjoittele jollakin ennen kuin turaat tekeillä olevan mallisi.