Pienoismallit.net

miten saan paneelirajat helpoimmin auki

noniin olen tekemässä italerin c-47 konetta
kittasin urat ja muut tarpeettomat reiät umpeen tässä samassa jäi kitin alle myös tarpeellisia uria jotka hioessa melkein katosivat yritin kaivertaa näitä askarteluveitsen syrjällä mutta se ei toiminut kovin hyvin onko siis parempia tapoja saada nuo lähes kadonneet urat näkyviin?
Minä ainakin teen niin, että katson paneelilinjojen rajat referenssikuvista tai -piirroksista ja sitten teen teipistä tai muusta sopivasta materiaalista mallineen koneen pinnalle ja sitten aika tylpällä neulalla vedetään sitä mallineen reunoja pitkin, kunnes se on riittävän syvä. Sen jälkeen pinta hiotaan tasaiseksi ja poistetaan hionnasta jäänyt muovipöly urista vaikkapa puutikulla. Työvälineellä ei ole väliä, kunhan se ei kaiverra uraa enää sen syvemmälle. Lopuksi kaiverrettu ura tehdään muun pinnan kanssa yhtenäiseksi laittamalla sinne vähän nopeajuoksuista nesteliimaa, joka kapillaari-ilmiön avulla vetäytyy tasaiseksi uran pohjalle. Helppoa kuin heinänteko. =)
On myös tätä varten tehty kaivertimia aka Scriber. Niitä saa eri isoilta valmistajilta, mutta valmistaja on ko. työkalulle Olfa, muistaakseni. Tekee siistiä uraa ja ei tarvitse liimaa laittaa perään.
Itsekkin olen käyttänyt tuota kuvailtua piikkiä joka tulee askarteluveitsiin kiinni ja teippinä käyttänyt kunnon vanhanajan dymo-kirjoittimen paksua teippinauhaa ja myös ohuempaa nyky-dymojen tarrateippiä juuri koska ovat sangen paksuja ja siten antaa mukavan tuen kaiverrus/koverrushommiin ilman pelkoa että sauma lipsuisi.
Kaivertimen saa tehtyä myös lyijytäytekynästä ja neulasta. Itselläni on Tamiyan kaiverrin joka on osoittautunut ihan kelpo välineeksi (taitaa olla Olfan tekemä), ainakin myös Trumpeteerillä on kaiverrin valikoimassaan.