Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu: Moderointi

Tähän keskusteluun toivon kehitysideoita ja muuta palautetta koskien sivuston moderointia.
Sanoisin, että sopiva pisteiden määrä on tapauskohtainen. Joihinkin keskusteluihin moderaattorit syöksyvät laumana ja kolme tulee äkkiä täyteen. Toisia keskusteluja eivät taas tunnu lukevan kuin harvat ja kolmekin tulee täyteen vain erikseen muiden moderaattoreille huomauttamalla.
Itse pidän jonkinlaisena puutteena sitä, että ainoa vaihtoehto on viestin poistaminen. Joissain tapauksissa se on turhan järeä työkalu.
Pitää muistaa myös, että poistoon ei välttämättä vielä riitä se, että kolme moraattoria on äänestänyt -1.
Jos vaikka kaksi on äänestänyt poiston puolesta ja sitten joku äänestää poistamista vastaan, on tilanne -1.
Eli siis sama toisin: Jotta viesti poistetaan, poistamisen puolesta äänestäviä pitää olla vähintään kolme enemmän, kuin poistamista vastaan äänestäviä.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Itse pidän jonkinlaisena puutteena sitä, että ainoa vaihtoehto on viestin poistaminen. Joissain tapauksissa se on turhan järeä työkalu.
Joillain foorumeilla modet muokkaavat viestejä ja poistavat osia niistä, mutta se on aikaa vievää. Helpompaa ja nopeampaa poistaa koko viesti.
Kristian Koskela kirjoitti:
Tuo 3 miinuspistettä kuulostaa vähän matalalta kynnykseltä viestin poistamiseksi, kun moderaattoreita on noin monta. Ehkä viisi olisi parempi. Mene ja tiedä. Muuten homa toiminut hyvin.
Toi on itse asiassa jo aika paljon viestin poistamiseen. Jos katsoo noita muita foorumeita, sekä Suomessa, että maailmalla, niin modeilla on kyllä yleensä yksinään oikeus poistaa viesti. Ja sille on itseasiassa aika hyvä selitys, jos aletaan odottamaan viiden moderaattorin huomaavan jonkun todella törkyisen/laittoman viestin, voi olla että viranomainen kerkiää puuttumaan siihen jo ennen kuin oma valvonta ehtii.

Ja jos katsotaan historiaa taaksepäin, on ollut foorumeita, joilla on jouduttu kaikki käyttäjätunnukset uusimaan vain sen takia, että keskustelut ovat ryöpsähtäneet julkisuudessa hallitsemattomiin mittoihin, vain sen takia, että moderaattorit eivät ole olleet koko aikaa foorumilla valvomassa sitä, mitkä keskustelut ovat asiallisia.

Itse en ole noita vanhoja keskusteluja lähtenyt perkaamaan, vähän samaa mieltä noiden kommenttien kanssa, joissa valitetaan sitä, että keskustelua on noiden poistojen jälkeen vaikea seurata. Ne on aikoinaan sallittu, niin minun puolestani olisivat voineet siellä ollakin. Tärkeämpi on pitää keskustelu jatkossa asialinjalla, ja puuttua asiattomuuksiin saman tein. Samoin silloin, jos joku vanha asiaton juttu nostetaan uudestaan esille.

Poiston syyn kommentointia minäkin kaipaan. Sen sijaan sitä, että poistettu viesti jätetään näkyville, riittäisi minusta se, että viestin kirjoittaja saa tiedon poiston syystä, ja viesti poistetaan ketjusta. Tämä on tietysti kiusallista tässä alkuvaiheessa, jos tosiaan perataan noita vanhoja keskusteluja.
Erittäin hyvä keskustelualue.

Ilmeisesti kaikki ovat sitä mieltä, että tuo palaute poistetun viestin kirjoittajalle on hyvä.

Mielestäni myös viestin poistaneiden moderaattoreiden henkilöllisyys pitää kertoa perusteluissa. Itse ainakin uskallan olla omalla nimelläni erimieltä ihmisten kanssa.

Kallen kanssa samaa mieltä tuosta, että kolme moderaattoria on aika vähän poistamaan viestiä. (en ole ehtinyt poistamaan vielä yhtään kun olen laiska ja hidas) Juu.. vitsi. Toisaalta kolme täyspäistä ei voi olla ihan väärässä… hankala kysymys.

Vitsien raakkaaminen on kinkkinen juttu.
Kenestä saa kertoa vitsejä? Juutalaisia ei saa polttaa? vähemmistövitsit kielletty? entäs pohjalaiset, savolaiset, homot, poliisit, blondit, asianajajat… jne kaikki voi loukkaantua.= poistetaan vitsiketju? Missä menee raja? Taas yksi hankala homma.

Ilmeisesti jossain välissä poistettiin video, jossa uhkailtiin vitsikkäästi koululaisten tappamisella tms? Näinä aikoina tuollaisen suosimisesta voi ihan oikeasti päästä poliisin haastatteluun.

Keskustelussa voi harhateille eksyessään käyttää offtopic-koodia. Mitäs sitten kun keskusteussa on kolme sivua offtopic-rivejä?

Mielestäni joku varoitus systeemi ensimmäisen poistoehdotuksen kanssa olisi hyvä. Se eri asia miten se toimii. Kolme varoitusta voi tosiaan tulla parissa minuutissa. Ei ole paljon aikaa kirjoittajalla reagoida.

Koska ilmeisesti kaikille näkyy, että viestiä on moderoitu. Niin miksi ei voisi näkyä samalla, minkä takia? Jäisi turhat salaliittoteoriat vähemmälle.
Viimeksi muokattu 3.1.2009 20:07
Tervo Salminen kirjoitti:
Itse en ole noita vanhoja keskusteluja lähtenyt perkaamaan, vähän samaa mieltä noiden kommenttien kanssa, joissa valitetaan sitä, että keskustelua on noiden poistojen jälkeen vaikea seurata. Ne on aikoinaan sallittu, niin minun puolestani olisivat voineet siellä ollakin. Tärkeämpi on pitää keskustelu jatkossa asialinjalla, ja puuttua asiattomuuksiin saman tein. Samoin silloin, jos joku vanha asiaton juttu nostetaan uudestaan esille.

Poiston syyn kommentointia minäkin kaipaan. Sen sijaan sitä, että poistettu viesti jätetään näkyville, riittäisi minusta se, että viestin kirjoittaja saa tiedon poiston syystä, ja viesti poistetaan ketjusta. Tämä on tietysti kiusallista tässä alkuvaiheessa, jos tosiaan perataan noita vanhoja keskusteluja.
Näissä olen täysin samaa mieltä Tervon kanssa. Hyvin puhuttu.
Tervo Salminen kirjoitti:
Tärkeämpi on pitää keskustelu jatkossa asialinjalla, ja puuttua asiattomuuksiin saman tein. Samoin silloin, jos joku vanha asiaton juttu nostetaan uudestaan esille.
Samaa mieltä. Ei aika, eikä kiinnostus riitä penkomaan unohdettuja keskusteluja.
Jouni Koski kirjoitti:
Vitsien raakkaaminen on kinkkinen juttu.
Kenestä saa kertoa vitsejä? Missä menee raja?
Savolaisista ei saa vitsailla, muuten ei niin väliä.. :)
Jouni Koski kirjoitti:
Ilmeisesti jossain välissä poistettiin video, jossa uhkailtiin vitsikkäästi koululaisten tappamisella tms? Näinä aikoina tuollaisen suosimisesta voi ihan oikeasti päästä poliisin haastatteluun.
Videolla laitapuolen kulkijat uhkasivat koululaisia tappamisella, mutta eivät lainkaan vitsikkäästi. Videossa ei ollut mitään hauskaa.

Jos poiston syy tulisi aina jossain muodossa näkyviin, se olisi erittäin hyvä lisä.
Noissa vitseissä voisi ottaa suunnilleen saman linjan kun esim. yleisten aikakauslehtien vitsipalstoilla. Kaikki varmaan tietää minkälaista juttua siellä liikkuu.