Pienoismallit.net

Humbrolin maalin ohennus?

Miska kirjoitti:
Mistä pipettejä saa?
Kyllä niitä pitäisi löytyä ihan normaaleista ruokakaupoista.
miltä osastolta
Miska kirjoitti:
miltä osastolta
Mene sinne kauppaan ja kysy vaikka myyjältä onko heillä pipettejä. Ei ole sen vaikeampaa.
Moi!

Apteekki myy lasipulloja, missä on pipettikorkki.
maksaa 2-3€ kpl ja soveltuu hyvin esim. ohentimen annosteluun.

t. Ari
Ari Kahrola kirjoitti:
Olen suunnitellut hankkivani noita. Onko kokemuksia, miten korkit kestävät eri liuottimia ajan saatossa ja ovatko tarpeeksi tiiviitä, ettei sisältö haihdu turhan nopeasti?
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Ari Kahrola kirjoitti:
Olen suunnitellut hankkivani noita. Onko kokemuksia, miten korkit kestävät eri liuottimia ajan saatossa ja ovatko tarpeeksi tiiviitä, ettei sisältö haihdu turhan nopeasti?
Mulla ei juuri noita ole.Apteekki tuotteita kyllä muita käytössä. Suurin osa noista apteekki kamoista kestää hyvin melkein mitä ainetta vaan. Mulla käytössä lääkepurkkeja, pipettejä ja noin desin lasipurkkeja.
Eihän noihin lääkkeisiin saisi vaikuttaa mikään ulkopuolinen niin tiivitä ovat.
Ruiskut ja neulat unohtu, no noissa ruiskuissa ei se tiiviste aina kestä, jos on pelkkä musta tiiviste ei kannata ostaa, olen huomannut että ne missä tuo tiiviste on siinä männän välissä ovat parempia.
Jätin kerran Humbrolin ja sen omasta ohenteesta tehdyn sekoituksen pitemmäksi aikaa ruiskuun n.viikko , niin ruisku taipui.
Myyvät kanssa aika järeetä kinkun suolaus neulaa, minulle siitä tuli mieleen jonkin tykin piippu, käsittääkseni jotkut teistä noita pienempiä neuloja käyttävät lentokoneissa.
Tuo apteekista ostettu pipetti mikä mulla on, niin on ollut yli 2vuotta käytössä ja hyvin on kestänyt kaiken näköisiä liottimia/ohenteita.
Kantri kirjoitti:
Ruiskut ja neulat unohtu, no noissa ruiskuissa ei se tiiviste aina kestä, jos on pelkkä musta tiiviste ei kannata ostaa, olen huomannut että ne missä tuo tiiviste on siinä männän välissä ovat parempia.
Jätin kerran Humbrolin ja sen omasta ohenteesta tehdyn sekoituksen pitemmäksi aikaa ruiskuun n.viikko , niin ruisku taipui.
Injektioruiskun männän kumitiiviste tuppaa kuivumaan etenkin Dicco-tinnerin kanssa. Itse olen saanut lisäikää vetämällä ruiskun silloin tällöin täyteen Airbrush Cleaneria tms ja liikuttelemalla mäntää edestakaisin, jolloin Cleaner voitelee tiivisteen.
Lainaus:
Injektioruiskun männän kumitiiviste tuppaa kuivumaan etenkin Dicco-tinnerin kanssa.
Ainakin minulla se tiiviste kului puhki jo tärpätistä.
Mixa Aho kirjoitti:
Kantri kirjoitti:
Injektioruiskun männän kumitiiviste tuppaa kuivumaan etenkin Dicco-tinnerin kanssa. Itse olen saanut lisäikää vetämällä ruiskun silloin tällöin täyteen Airbrush Cleaneria tms ja liikuttelemalla mäntää edestakaisin, jolloin Cleaner voitelee tiivisteen.
Itse käytän noita kaikkein halvimpia "Once" -merkkisiä 5ml:n ruiskuja. Liuottimien ja vesiohenteisten maalien kanssa suht pitkäikäisiä, 2K-lakan kanssa kertakäyttökamaa. Ei kannata lakkapurkkiin tunkea ruiskua, jossa käytetty kovetinta, menetys on paljon isompi kuin tuon ruiskun arvo. Itse olen ostanut näitä sadan ruiskun tukkupakkauksissa, hintaa parikymppiä.
Halvin mahdollinen ja yhtä tarkka ratkaisu kuin pipetti lienee ihan tavallinen ohut mehupilli. Ohennetta vaan johonkin kippoon ja siitä sitten annostelemaan, pilli liemeen ja avoin pää kiinni sormella. Siirto maalikipon päälle ja vapautus. On toiminut hyvin allekirjoittaneella, tosin jos isompia määriä maalia sekoittelee niin sitten pipetti lienee parempi, siihen kun saa kerralla imaistua enemmän ohennetta.

Mitä muuten tulee maalien sekoitteluun, niin itse olen käyttänyt tässä hommassa pieniä lääkeannoskuppeja. Maalien annostelussa en ole jaksanut todellakaan alkaa pipettien saatikka sitten pillien kanssa pipertää, vaan olen mitoitellut maalit ihan tipoittain suositellun prosenttiluvun mukaan. Kukaanhan ei tarkasti tiedä minkä värisiä "viralliset" värit ovat aikanaan olleet maastomaalatuissa lentokoneissa, maalierien välisistä variaatioista puhumattakaan.

Meikäläisen mallailussa kylläkin maalipinnat ovat olleet melko pieniä (suosikkiskaala toistaiseksi ainakin 1:72 ja aihe toisen maailmansodan tai vanhemmat lentokikättimet), joten jos isompaa pintaa tarvitaan niin sitten on parempi sekoittaa isompi maaliannos kerralla jottei lopu kesken jolloin sävy helposti vaihtuu vaikka kuinka mittailee.