Pienoismallit.net

vinkkejä kiitos

Huomasitte kai, että ketjun aloittaja ilmoittaa olevansa 11-vuotias. Saakohan kaveri nyt shokin, kun hän huomaa kuinka paljon pitäisi lukea TEKSTIÄ saadakseen selville edes jonkinlaisen vastauksen kysymykseensä.

Noh, tsemppiä vaan kovaan lukemisurakkaan.

;-)
Viimeksi muokattu 11.9.2008 16:43
niinpä…mutta oppia elämä kaikki
Pekka Muikku kirjoitti:
Olli-Pekka Manninen kirjoitti:
elitististä RTFM meinikiä.
Mitä tarkoittaa RTFM?
Itse sain jostain aikoinaan ( en tältä palstalta) vastauksen KVG!…

Mutta asiaan. Itsellä about samanikäinen poika (10v) joten sanoisin vinkkinä että osta malli ja rupeaa rakentamaan ensimmäistä ja pari seuraavaakin ihan rakentamisen ilosta ja tutustuaksesi itse rakentamiseen. Maala se jos haluat, ihan minkälaiseksi tahansa. Ajattele "hienouksia" vasta sitten kun siltä rupee tuntumaan. Jos on liikaa suorituspaineita niin ilo rakentamisesta saattaa karata. Eli omaksi iloksihan tätä pitää tehdä.

Sitten kun tuntuu siltä että haluaa olla vielä tarkempi niin sitten voit ruveta "opiskelemaan" niksejä ja tarkempia neuvoja vähän sitä mukaan kun tulee tarve ja halu tarkempaan jälkeen. Mutta aloita vaan jostain mikä näyttää mielestäsi kivalta ja rakenna siitä sellainen jonka itse haluat ja siitä se pikku hiljaa lähtee. Älä ota paineita vaan nauti rakentamisesta.

Tyttäreni 11v rakentaa parhaillaan Me 109:ä (hänen ensimmäinen mallinsa) josta tulee sinipuna pilkullinen ja siitä tulee hänen mielestään (ja minun) tosi hieno.
Jos jotain konkreettisia vinkkejä haluaa antaa aloittelijalle niin tässä kolme:

- Irroita osat valurangoista pienillä sivuleikkureilla, siisti irroituskohta askarteluveitsellä ja kynsiviilalla

- Käytä nestemäistä liimaa ja pientä sivellintä sen levittämiseen. Pidä liimattavia osia kiinni toisissaan ja laita siveltimen kärjellä liimaa niiden väliseen rakoon. Liima imeytyy rakoon, eikä suttaa.

- Valitse malli, jossa on terävärajainen suhteellisen selväpiirteinen naamiokaavio. Esimerkiksi toisen maailmansodan englantilaiset ja suomalaiset lentokoneet ovat sivellinmaalaukseen kiitollisia.

Kun muistelen omaa mallinrakentamisen alkutaivaltani, niin noilla kolmella neuvolla olisin saanut siistimpää jälkeä monta vuotta nopeammin. Esimerkkinä on tyttäreni 7-vuotiaana tekemä Hawk, jossa tärkeimpänä opetuksena oli jotakuinkin nämä kolme asiaa: www.pienoismallit.net/galleria/malli_651/
Itse rakensin ekaluokkalaisena maalaamattomia liimamöykkyjä.

Niin ja rakenna, rakenna ja rakenna malleja

Mikko