Pienoismallit.net

Ruiskumaalauslaatikko

Michael von Bell kirjoitti:
Riipuen mitä maaleja käyttä niin tuo tuulettimen rakenne on aika tärkeä. Kokeilen tuossa jonkin aikaa sitten liesituuletinta kun en olut saanut tuota maalaukoppia vielä siirettyä muuton yhteydessä omaan paikaan. Kokeilun pääteeksi poistoputki toimi jälkipolttimena kun alcladin maalit sytty tuulettimessa, meinasi tulla p****t housuun oli nimittäin aikamoinen pamaus.
Eli kanatta miettiä minkäilaisi tuulettimia meinaa käyttää, ei kannata taloa poltta siitä syystä että tuli hieman säästettyä puhaltimessa.
Niin juuri! Tavalliset puhaltimet eivät ole tiiviitä ja sähkömoottorihan aina kipinöi hieman. On olemassa myös räjähdysvaaralliseen tilaan puhaltimia eli EX-luokiteltuja mutta hinta saattaa olla esteenä hankkimiselle. Täytyy kattella olisiko mulla nurkissa yks EX-kemikaalikaapin poistopuhallin… Itse en sitä kyllä tarvitse koska maalaan akryyleillä…
Nikkeli kirjoitti:
Entäs jos ulkona ripustaa työnstä (esim auton korin) puuhun narulla ja sitten ruiskulla maalaa?
Olisiko toimiva idea? Mutta talvella on sitten vähän eri asia.
Jos et välitä erinäisistä ötököistä, roskista sun muusta, jotka tuulen mukana lentelevät tuoreeseen maalipintaan tai jos et välitä siitä, että tuulenpuuska vie maalia mukanaan, niin mikä ettei :)
Mixa Aho kirjoitti:
Petri Sallisen juttu tuuletusikkunaan asennettavasta laitteesta oli Pienoismallilehdessä 6/2006.
Eräs hyvä vaihtoehto on soveltaa samaa systeemiä; levyllä tuuletusikkuna umpeen, reikä poistoilma putkelle ja putken toinen pää kiinni mallailukäyttöön valjastettuun liesituulettimeen.
Luin tuon Petrin artikkelin, ja kyllähän tuo kätevältä ratkaisulta näytti, mutta valitettavasti omalla kohdallani huoneessa ei ole tuollaista pientä tuuletusikkunaa vaan ainoastaan kaksi täysikokoista ikkunaruutua, joihin tuollainen levyratkaisu on hieman haastava. Sääli että tässä mittakaavassa seinän puhkaisu venttiiliä varten ei oikein onnistu sormiporalla :)
Aluksi pitäisi ratkaista se, minne maalinkäryt ja maalipölyn voi johdattaa. Omakotitalossa ne voi johdattaa tätä varten rakennetun tuuletusventtiilin kautta suoraan pihalle. Kerrostaloissa ja muissa rakennuksissa, joissa on keskitetty ilmanvaihtojärjetelmä käryjä tuskin voi johdattaa yleiseen ilmanvaihtojärjestelmään. Sieltä ne todennäköisesti leviäisivät naapuriasuntoihin. Isännöitsijän kanssa kannattaa neuvotella voisiko työhuoneen seinään puhkaista reikää, josta käryt voisi johdattaa suoraan ulos ja valitaan sitten puhallin tämän mukaisesti. Jos isännöitsijä ei anna lupaa tai jos ei ole tekijää, joka homman voisi tehdä, niin ainoaksi keinoksi todennäköisesti jää hiilisuodattimen käyttö, eli puhallin puhaltaa käryt hiilisuotimeen, joka silloin tällöin vaihdetaan.
Viimeksi muokattu 31.7.2009 20:59
Imureina on 2kpl bilteman veneen moottotitilan tuulettimia
Veneen moottoritilan tuulettimien (bilge blower) lienevat moottorit kipinasuojattuja silla niiden tehtavahan on poistaa mahdolliset bensahuurut moottoritilasta?

--Pete
Riipuen mitä maaleja käyttä niin tuo tuulettimen rakenne on aika tärkeä. Kokeilen tuossa jonkin aikaa sitten liesituuletinta kun en olut saanut tuota maalaukoppia vielä siirettyä muuton yhteydessä omaan paikaan. Kokeilun pääteeksi poistoputki toimi jälkipolttimena kun alcladin maalit sytty tuulettimessa, meinasi tulla p****t housuun oli nimittäin aikamoinen pamaus.
Eli kanatta miettiä minkäilaisi tuulettimia meinaa käyttää, ei kannata taloa poltta siitä syystä että tuli hieman säästettyä puhaltimessa.
Kiitos varoituksesta.Itsellä jo pitenmän aikaa ollut tuo koppi suunnitteilla ja oli/on juuri liesituulettimen ympärille rakennettuna.Pani miettimään.
Olin ajatellut että liesituulettimien moottorit ym.tekniikka on kipinä suojattua,koska syttyyhän rasvakin.
Mutta???
Pete N kirjoitti:
Imureina on 2kpl bilteman veneen moottotitilan tuulettimia
Veneen moottoritilan tuulettimien (bilge blower) lienevat moottorit kipinasuojattuja silla niiden tehtavahan on poistaa mahdolliset bensahuurut moottoritilasta?

--Pete
Juu, nuossa ovat moottorit eivät ole ilmavirassa. Ovat laatikon mukaan suuniteltu bensahöyryjen poistoon.
Kantri kirjoitti:
Kiitos varoituksesta.Itsellä jo pitenmän aikaa ollut tuo koppi suunnitteilla ja oli/on juuri liesituulettimen ympärille rakennettuna.Pani miettimään.
Olin ajatellut että liesituulettimien moottorit ym.tekniikka on kipinä suojattua,koska syttyyhän rasvakin.
Mutta???
Tuota liesituuletinat kanattaa kattoa tarkemmin, jossain maleissa tuo mootori ei ole ilmavirassa. Olen molempia nähnyt mutta en merkkeja/malleja tähän hätään muista.
Kokeilen tuossa jonkin aikaa sitten liesituuletinta kun en olut saanut tuota maalaukoppia vielä siirettyä muuton yhteydessä omaan paikaan. Kokeilun pääteeksi poistoputki toimi jälkipolttimena kun alcladin maalit sytty tuulettimessa, meinasi tulla p****t housuun oli nimittäin aikamoinen pamaus.
Hienoa, että kerroit tapauksesta. Olen vuosien mittaan lukenut yhden jos toisenkin nettikeskustelun tästä aiheesta. Joka ketjussa on aina varoitettu moottoreiden kipinöistä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun oikeasti joku kertoi liuotinhöyryjen syttyneen.
Olin jo pitkän aikaa sitten kuitannut koko asian vanhojen akkojen juttuina. Tämän jälkeen olen viisaampi, jos joskus pääsen oman vetolaatikkoni rakentamiseen asti.

Mikko
Mistä löytyisi Suomesta halvalla kipinättömiä, hiljaisia tuulettimia tai sähkömoottoreita?