Pienoismallit.net

Ruiskumaalauslaatikko

hobbyworld.aoshima-bk.co.jp/scripts/hw/seeke.aspx?seek_code=GUN517934

Tämmöisen hankin erään kontaktin kautta melko edullisesti, kunhan vaan posti kantaisi kotiin. Eli kyseessä on Gunzen Mr. Super Booth. Vähän epäilyttää, mutta katsotaan. Tarvitsee vain jännitettä muuntavan pistorasia-adapterin, kun tulee aasiasta. Toiset on kehuneet, toiset vähemmän. Syy miksen tehnyt itse, on se että tarvitsen ns. kannettavan mallin. Kuvista päätellen saattaa joutua vielä jonkinlaista lisäkaulusta värkkäämään. Mutta kuten Sulo Vilen, kun halvalla sai…
Petri Sallinen kirjoitti:
Hiilisuodattimella varustettu liesituuletin ei nykyään paljon maksa. Rakennetaan vanerilaatikko, jonka yläosaan - "katoksi" asennetaan liesituuletin. Plussana on vielä se, että liesituulettimess on lamppu. Itse maalauslaatikko vuorataan sisäpuolelta aaltopahvilla aaltopinta ylöspäin. Ennen maalaussession alku aaltopahvi kostutetaan kevyesti vedellä käsipumppupullolla. Mallin ohitse suihkuava maali tarttuu kosteaan pintaan eikä jää leijumaan laatikkoon tai "pommppaa" laatikon seiniltä mallin pinnalla pintaa pilaamaan. Lisäksi tuuletin imee osan maalista. Pienoisrautatiekerho ry:n pajaan on rakennettu tällainen maalauslaatikko, joka toimii hyvin. Parempi olisi tietenkin, jos tuuletin puhaltaisi suoraan ulos tai tuulettimen voisi kytkeä talon ilmanvaihtokanaviin. Tämä ei ainakaan kerrostaloissa taida onnistua.
Kiitos hyvistä vinkeistä sinulle ja muille keskusteluun osallistuneille. Olen saanut nyt niin paljon hyviä vinkkejä, että ruiskumaalausboksin rakentaminen kyllä näillä eväillä onnistuu!
ite tein maalausboksin vaan isota pahvilaatikosta laeikkaamalla kannen ja etuseinän pois.
Mä tein itse just koulussa viimeviikolla ruiskuboksin akryylilevystä meidän kämppään. Voin ottaa kuvia siitä jossain vaiheessa. Voin sanoa että tuli hyvä!
Ois vanha bensamittaripumppuviritelmä puukatoksessa joutilaana. Siitä saattais saada "kätevän" ja "näppärän" maalausboksin. Pysys ainakin paikoillaan (painaa tonnin vaikka purin koneistot pois). Toisen puolen lasiosan korvais imuriseinällä suodattimineen ja toiselle puolelle tekis vähän matkaa yläosaan lasiseinän ja sit alapuolelle joku joustavampi ratkaisu.

Ellei sitten tee täysin "umpinaista", eli käsineet ja ruiskulle sitten liitin lootan seinään. Umpinainen boksi olisi ehkä mielekkäämpi, vaikkei siellä mahdu muuta kuin pienoismalleja maalaamaankaan. Kypäräkin vähän turhan iso..

Kaaviokuvia löyty noista aiemmista linkeistä vaikka kuinka, mutta kysyn silti, oisko ihan pöljä idea heittää esim tuollainen liesituuletin ylösalaisin maalausboksin pohjalle? Sehän olisi pölyhiukkasten kannalta kaikkein ideaalisin ilmavirran suunta. Alashan ne roskat ja pölyhiukkaset useimmiten laskeutuu, niin ei imuilma niitä niin herkästi nostais ilmaan.
Eli itelläkin on samaa ongelmaa. Ruisku ja kompura on tulossa ja haluaisin maalata sisällä kun ei tuonne ulos voi mennä ''talvella'' kunnolla maalaamaan. Pitäisi saada sellainen maalauslaatikko joka imee ylimääräisen maalin ja olisi kokoontaitettava. Itse olisin ajatellut että teen sellaisen jossa olisi 3M:n kaasunaamarin suodattimet (jotka suodattavat höyryt ja kaasut) ja niitten takana tuulettimet. Ne puhdistaisivat ilman. Itse en kyllä maalaa paljoa emaalimaaleilla, mutta kuitenkin. Olisiko tämä tarpeeksi hullu idea jotta se toimisi. Tekisin laatikon esim akryylilevystä johon pistäisin kulmiin saranat ja lukot. Näin sen saa litteäksi ja pieneen tilaan. Asun rivitalossa ja on iso tilanpuute.
Hyviä suodattimia saa kun käy paikallisessa tarjoustalossa/robinhoodissa yms. ja katsoo pölynimuripussi hyllyyn. Täällä meidä paikallisessa tarjoustalossa myydään aktiivihiilisuodatinta sellaisena 20cmx20cm palasena josta voi leikella haluamansa kokoisia ja muotoisia suodattimia ja hinta muistaakseni on about 5 Eur poistaa hajut ja hiukkaset
Tuukka Nuutero kirjoitti:
ite tein maalausboksin vaan isota pahvilaatikosta laeikkaamalla kannen ja etuseinän pois.
Sama. Suojain vaan naamalle ja ikkuna auki maalauksen jälkeen, ei toistaiseksi ole tullut hallitukselta palautetta :-)
Tomi Eloranta kirjoitti:
Sama. Suojain vaan naamalle ja ikkuna auki maalauksen jälkeen, ei toistaiseksi ole tullut hallitukselta palautetta :-)
Demokratia toimii toisin päin, eduskuntahan se hallitukselle antaa epäluottamuslauseen. Ja hallitus selittää…
Tomi Eloranta kirjoitti:
Tuukka Nuutero kirjoitti:
No se ei kyllä ole vielä mielestäni maalausboxi vaan boxi jossa maalataan:) Olennainen maalausboxia eli spray boothia on jonkin sortin imuri.