Pienoismallit.net

Ruiskumaalauslaatikko

Olen pitkään miettinyt ruiskumaalauslaatikon hankkimista/rakentamista. Asun Helsingin kantakaupungissa, vanhassa kerrostalossa, ja nyt poikani muutettua omaan kämppäänsä voin käyttää hänen huonettaan mallailuun. Pyytäisin nyt muiden mallareiden apua laatikon hankkimiseen. Saako niitä kotimaasta vai pitäisikö tilata ulkomailta? Ja mistä niitä voisi löytää? Haluaisin sellaisen, jossa on myös maalikaasujen poistoputki. Voiko tällaisen laitteen rakentaa itse ja onkohan siihen löydettävissä rakennusohjeita? Toivottavasti kokeneemmilta mallareita löytyisi vihjeitä asian ratkaisemiseen.
Timo Nyyssösen Pienoismallirakentajan käsikirja- opuksesta löytyy kodin nikkarin versio laatikosta ; Vanha kipinäsuojattu pölynimuri ja sopivan kokoinen muovi / pahvilaatikko. Sahailet letkulle reiän laatikon takaosaan, tiivistät sen, ja vaikka lamppu laatikon yläosaan sekä pyörivä jalusta alle. Kyllä sillä ainakin alkuun pääsisi.

Toki esim. Temperassa myydään oikea "rofessionaal" ruiskulaatikko, mutta hintakin on reilut 800 oravannahkaa.
www.tempera.fi/shop/index1.html
Näitä tee se itse ohjeita on netti pullollaan, hae vain 'diy spray booth' tai 'spray booth plans' -avainsanoilla esim:
plamo.outthere.info/forum/showthread.php?tid=1846
www.automotiveforums.com/vbulletin/t413847.html
ken-cheong.com/index.php/2007/01/11/20070111-diy-sb/
www.hobbyfanatics.com/index.php?showtopic=4189

Oleellista tuossa on tosiaan toi kipinäsuojattu moottori, jotkut on käyttäneet liesituulettimesta nyysittyä, ja se, että poistoletku ei ahdista ilmavirtausta.

Itse olen ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman, kerrostaloasunnossa minäkin.
Martti Y. kirjoitti:
Timo Nyyssösen Pienoismallirakentajan käsikirja- opuksesta löytyy kodin nikkarin versio laatikosta ; Vanha kipinäsuojattu pölynimuri ja sopivan kokoinen muovi / pahvilaatikko. Sahailet letkulle reiän laatikon takaosaan, tiivistät sen, ja vaikka lamppu laatikon yläosaan sekä pyörivä jalusta alle. Kyllä sillä ainakin alkuun pääsisi.

Toki esim. Temperassa myydään oikea "rofessionaal" ruiskulaatikko, mutta hintakin on reilut 800 oravannahkaa.
www.tempera.fi/shop/index1.html
Kiitos vinkistä. Tuon tyyppisen boksin rakentaminen ei vaikuta tavalliselle pulliaisellekaan liiaan vaikealta. Ovatko esim. kaupasta uutena ostettavat pölynimurit kipinäsuojattuja?
Tervo Salminen kirjoitti:
Näitä tee se itse ohjeita on netti pullollaan, hae vain 'diy spray booth' tai 'spray booth plans' -avainsanoilla esim:
plamo.outthere.info/forum/showthread.php?tid=1846
www.automotiveforums.com/vbulletin/t413847.html
ken-cheong.com/index.php/2007/01/11/20070111-diy-sb/
www.hobbyfanatics.com/index.php?showtopic=4189

Oleellista tuossa on tosiaan toi kipinäsuojattu moottori, jotkut on käyttäneet liesituulettimesta nyysittyä, ja se, että poistoletku ei ahdista ilmavirtausta.

Itse olen ainakin toistaiseksi pärjännyt ilman, kerrostaloasunnossa minäkin.
Kiitos nettilinkeistä. Täytyy tutkia niitä ajan kanssa.
Hiilisuodattimella varustettu liesituuletin ei nykyään paljon maksa. Rakennetaan vanerilaatikko, jonka yläosaan - "katoksi" asennetaan liesituuletin. Plussana on vielä se, että liesituulettimess on lamppu. Itse maalauslaatikko vuorataan sisäpuolelta aaltopahvilla aaltopinta ylöspäin. Ennen maalaussession alku aaltopahvi kostutetaan kevyesti vedellä käsipumppupullolla. Mallin ohitse suihkuava maali tarttuu kosteaan pintaan eikä jää leijumaan laatikkoon tai "pommppaa" laatikon seiniltä mallin pinnalla pintaa pilaamaan. Lisäksi tuuletin imee osan maalista. Pienoisrautatiekerho ry:n pajaan on rakennettu tällainen maalauslaatikko, joka toimii hyvin. Parempi olisi tietenkin, jos tuuletin puhaltaisi suoraan ulos tai tuulettimen voisi kytkeä talon ilmanvaihtokanaviin. Tämä ei ainakaan kerrostaloissa taida onnistua.
Liesituulettimen käyttö on varmasti suositeltavampaa kuin pölynimurin, ainakin omat kokemukseni halvoista pölynimureista on sellaiset, ettei niitä voi ilman kuulosuojaimia käyttää. Halvimmatkin liesituulettimet on kohtuuu siedettävän mölyisiä, tuskin ainakaan kuulovaurioita syntyy?
Ja kuten Petri sanoi, valonsaanti hoituu ilman eri virittelyjä.
Meillä pitäisikin vaihtaa liesituuletin, ei taidakaan mennä roskiin nykyinen =))
Itselle tuli tuollainen laatikko vastaan eräänä päivänä nettiä selatessa:
www.unfinished-armies.de/blog/blogeintrag/article/airbrushing-in-the-living-room/
Näppäränä pöytämallisena ei veisi edes juurikaan arvokasta pöytätilaa. Ainakin täyttäisi mukavasti omat tarpeeni, mutta suurikokoisempien mallien kuten 1/32 lentohärveleiden maalaaminen voisi olla ehkä hieman 'ahdasta' touhua.
Tuossa Lurrin löydöksessä on tavallaan lähdetty liikkeelle liesituulettimesta joka on asennettu pystyyn takaseinäksi, loppujen lopuksi ihan ovela ratkaisu, sitten vaan sivuille ja ylös hieman levyä ja vot se on siinä.

Tuossa yksi esimerkki Liesituulettimen "alle" rakennetusta vetoboksista

/marko