Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu: Kaupat

J Pokki tavallaan sisäisti ajatukseni kotimaisen tarjonnan jatkuvuudelle ja, kuten sanottu Kuivalainen ei "vedä niin paljon välistä", etteikö kannattaisi postimyyntiä harkita…
Lainaus:
tämän Suomalaisessa pienoismalli"bisneksessä" ovat sisäistäneet kiitettävästi ja jotkut sitten heikommin.
Havaittu on… Eräs pääkaupunkiseudun firma ei vastaa mitenkään tilauksiin… (Luottotiedot OK) ;)
Suomalaisissa kaupoissa nuo toimituskulut aika usein ovat yllättävän kovia ulkomaalaisiin verrattuna. Mutta tämähän on rakkaan postimme vika. Oli se aikanaan mukava käydä mm Askartelukeskuksesta käydä Turussa ostamassa Vallejon maalit, mutta täytyypä nekin valitettavasti tilata muualta. No olempahan minäkin viimeisimmät tilaukseni tehnyt Pienoismallimaailmasta (joka on pudottanut toimituskulujaan 6€, enne 9€. Vai muistanko väärin), Combat modelsista ja TietoNikkarista.
Suomalaisten pienoismallikauppojen akilleen kantapää on ehdottomasti nettisivut, niihin kannattaisi ehkä panostaa enemmän. Monilla sivuilla näkee suoraan, onko kyseinen tuote saatavilla, mikä on minulle ainakin iso asia. Osan tuotteista kun haluaisi heti eikä kahden kuukauden kuluttua.
Itse kun olen tilannut useammastakin pääkaupunki-seudun liikkeestä, on vain Hobby-Point pystynyt toimittamaan tilatut tuotteet alle viikossa. Sieltä on tullut muutamassa päivässä. Muissa liikkeissä toimistus kestänyt 3 viikosta 3 kuukauteen ja poikkeuksetta jotakin joko puuttuu lähetyksestä tai tulee väärää kamaa.
Nopein tilaus Jenkeistä kesti 3 päivää ja Saksasta 4 päivää.
Tietysti pitää ottaa huomioon että Suomen markkinoilla ei pärjää pelkästään mallien postimyynnillä, eli se on kauppiaalle enempi harrastus. Siksi yleensä jos tilaa, tilaa kotimaasta. Onneksi kotona on reilut 100 tekemätöntä mallia, niin ei niin haittaa vaikka tilauksen toimitus kestääkin ;-)
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Tavallaan kaivetaan hautaa itsellemme ja kotimaisille firmoille… Tarpeeksi, kun ulkomailta tilataan, niin kotimaassa liikkeet pistävät lapun luukulle… Mielellään käyn esim. Kuivalaisella ja jos jotain ei hyllyssä ole, taitaa Herra sen minulle tilata… Maltti on valttia, kuten sanotaan…
Onko tämän palstan tarkoitus pitää pystyssä/tukea kotimaisia kauppiaita vai tukea meitä mallareita?
Tuo ei tarkoita ettenkö ajattelisi kansan talouttamme,mutta jotenkin se ja tämä palsta?
Kuka voi rehellisesti sanoa etteikö hinta ja laatu vaikuttaisi ostopäätöksiin monesti enemmän kuin
kotimaisuus aste.
Olen samaa mieltä että on hyvä asia, että on kotimaisia kauppiaita,mutta ei sulje mielestäni muita pois.
Tilaavathan nuo kauppiaatkin suuren osan artikkeleistaan ulkomailta.
Tuon ehdotukseni tarkoitushan on helpottaa meidän mallareiden oloa/asioita/asiointia "kaikenmailman kaupoissa"
niin kotimaisissa kuin ulkomaisissa tai missä niitä nyt onkaan 8).
Eikös tämän pitäisi olla sivuston kehityskeskustelua eikä kauppojen kehittämistä? Kyllähän kieltämättä kotimaisilla, kuten monella ulkoimaisellakin kaupalla olisi kehittymäsen varaa. :)
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Tähän keskusteluun toivon kehitysideoita, bugi-ilmoituksia ja muuta palautetta koskien sivuston kauppiashakemistoa.
No eikö tuo edellinen keskustelu viitannut, juuri siihen, että firmojen pisteytystä tarvitaan…???
Lainaus:
Olen samaa mieltä, että on hyvä asia, että on kotimaisia kauppiaita,mutta ei sulje mielestäni muita pois.
Lainaus:
Tilaavathan nuo kauppiaatkin suuren osan artikkeleistaan ulkomailta.
Juuri tätä tarkoitan… Kaikilla ei ole Visaa, eivätkä voi esim. Lucky Modelsilta mitään tilata…

Junioreilla ei välttämättä ole "Pappa Betalar"- juttua, tai "Pappaa" ollenkaan…

Järki käteen "Pilkunviilaajat"… En tässä mainosta ketään, mutta onhan se hyvä että joku on jossain… ;)
Kaikilla ei ole Visaa, eivätkä voi esim. Lucky Modelsilta mitään tilata…
Lucky Modelin kohdalla tilanne on niin hyvä, että sieltä voi tilata jos on edes Visa Electron.
Moni euroalueen kauppa taas hyväksyy ihan tavallisen SEPA-maksun. Se on sitä nykyaikaa ja pian aivan arkipäivää kotimaan maksunvälityksessäkin.

P.S. Tämä ketju ei tosiaankaan enää vastaa alkuperäistä tarkoitustaan…Olisiko uuden ketjun luomisen paikka?
Pekka Muikku kirjoitti:
Kaikilla ei ole Visaa, eivätkä voi esim. Lucky Modelsilta mitään tilata…
Lucky Modelin kohdalla tilanne on niin hyvä, että sieltä voi tilata jos on edes Visa Electron.
Toistonkin uhalla, ja samalla vieden keskustelua kauemmaksi alkuperäisestä tarkoituksestaan: Visa Electron käy useimmissa tapauksissa normi-Visasta ja toimii myös Paypalissa, jonka näyttää kelpuuttavan yhä useampi nettikauppa.