Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu: Kaupat

Olen huomannut että kysellään miten mikäkin kauppa toimii,esim. netti tilaukset lähinnä ulkomailta.
Olisiko mitään järkeä laittaa noihin kauppoihin jonkin näköistä arvostelua.Tietäisipä ainakin miten on aikaisemmin kauppias toiminut.Luulisi että juuri tämän tapaisilla palstoilla huono arvio ei olisi kauppiaan etu kun on meinaan suht koh paljon potenttiaalisia asiakkaita.
Kantri kirjoitti:
Olen huomannut että kysellään miten mikäkin kauppa toimii,esim. netti tilaukset lähinnä ulkomailta.
Olisiko mitään järkeä laittaa noihin kauppoihin jonkin näköistä arvostelua.
Sama tähtisysteemi kuin galleriassakin mutta perustelupakko, ts 0,5-5 tähteä ja vaikka 30-50 merkkiä tekstiä?
Eikös noihin pysty kommentteja kirjoittelemaan ihan siinä missä muuallekin? Vai enkö nyt ymmärrä?
Marko Nykänen kirjoitti:
Eikös noihin pysty kommentteja kirjoittelemaan ihan siinä missä muuallekin? Vai enkö nyt ymmärrä?
Kyseessä on nuo ihan viralliset Kauppiashakemiston liikkeet. Eli tuo Kaupat-linkki tuossa yläpalkissa. Niihin ei voi tällä hetkellä kommentoida, linkkeinä käyttäjien lisäämiin kauppoihin voi kyllä.

EDIT: Hyvä idea tuo Kantrin esittämä. Saattaisi tulla vähän "eloa" tuonne Kauppiashakemistoon. Ajantasaisuuskin luultavasti parantuisi.
Viimeksi muokattu 27.1.2009 18:08
J Pokki kirjoitti:
Marko Nykänen kirjoitti:
Kyseessä on nuo ihan viralliset Kauppiashakemiston liikkeet. Eli tuo Kaupat-linkki tuossa yläpalkissa. Niihin ei voi tällä hetkellä kommentoida, linkkeinä käyttäjien lisäämiin kauppoihin voi kyllä.
Nii justiisa. Enemmänhän nuo ulkomaiset taitavat kysymysmerkkejä herättää kuin kotimaiset, kuten Kantri asian esittikin. Kotisuomessa asioiden selvittely on huomattavasti helpompaa kun ei ole kielimuuria. Mutta saahan sitä noita kotimaisiakin kommentoida allekirjoittaneen puolesta, tuskin siitä mitään haittaakaan on.
Tavallaan kaivetaan hautaa itsellemme ja kotimaisille firmoille… Tarpeeksi, kun ulkomailta tilataan, niin kotimaassa liikkeet pistävät lapun luukulle… Mielellään käyn esim. Kuivalaisella ja jos jotain ei hyllyssä ole, taitaa Herra sen minulle tilata… Maltti on valttia, kuten sanotaan…
Tero Lammimetsä kirjoitti:
Tavallaan kaivetaan hautaa itsellemme ja kotimaisille firmoille… Tarpeeksi, kun ulkomailta tilataan, niin kotimaassa liikkeet pistävät lapun luukulle.
Asiassa on monta puolta; kyllähän minäkin kävisin mielelläni vaikka Kuivalaisella, mutta jos se liike olisi Iisalmessa, kävisit sinäkin harvemmin :). Nyt tilanne on esim. minulla se, että tilattava on kuitenkin suurin osa kamoista ja kun ne maksavat maailmalta tilattuina huomattavasti vähemmän kuin Suomesta tilattuina, niin vaaka kallistuu helposti sinne. Ostan silti Suomestakin, viimeisin tilaus tuli tehtyä Combat Modelsille..
jos jotain ei hyllyssä ole, taitaa Herra sen minulle tilata…
Kyllä jos haluamasi tuote kuuluu hänen tukkureidensa listoille.
Tavallaan kaivetaan hautaa itsellemme ja kotimaisille firmoille… Tarpeeksi, kun ulkomailta tilataan, niin kotimaassa liikkeet pistävät lapun luukulle… Mielellään käyn esim. Kuivalaisella ja jos jotain ei hyllyssä ole, taitaa Herra sen minulle tilata… Maltti on valttia, kuten sanotaan…
Samoissa Pekan kanssa, tarjonta on varsin huonoa varsinkin autojen ja moottoripyörien osalta. Postikulut jenkeistä esim. yhden mallin tilatessa on käytännössä saman verran kuin postikulut Suomessa. Euron tarkkuudella. Vähän tietty riippuu mistä päin isoa manteretta paketti liikkeelle lähtee. Mutta halvimmillaan noin. Tällä hetkellä on yksi malli matkalla, toimituskulut $8,65. Tänään kävin yhden setin hakemassa, kolme mallia ja toimituskulut $20, eli n. 15 euroa, toimitusaika 5 vrk. Ei minusta paha laisinkaan, varsinkin kun suhteutan sen aina tuohon välimatkaan ja mallien saatavuuteen.

Ei auttaisi asiaa vaikka esim. Kuivalainen olisi naapurissa, ellen lentokoneita rakentelis. Tai mitä kaikkea sieltä nyt sitten löytyykään. Viimeksi kun tarkistin niin ei kauheasti mitään minua kiinnostavaa.
Asiaa puhutaan tuossa edellä. Mainitulta Kuivalaiselta käyn itse toki ostamassa kaikki, mitä sieltä saan. Combatilta myös, lähinnä messuilta. Raaka-aineet lähes poikkeuksetta Mallikaupasta, koska tarvitsen ne yleensä heti enkä viikon-parin päästä. Itse en kuitenkaan paljon sotilaskalustoa tai lentokoneita ostele, uudet julkaisut 1/48-koptereistakin ovat niin harvinaista herkkua, että niistä nyt ei kannata edes puhua. Esim. Martilla on kyllä kilpailukykyiset hinnat ja hyvät valikoimat tietyissä tuoteryhmissä. Sitten kun siirrytäänkin esim. rekkamalleihin, joita Suomessa myyvät pääsääntöisesti muut liikkeet kuin edellämainitut, tulee ainakin minulla senverran säästöliekki päälle, että tilaan vaikkapa euroopasta tai aasiasta. Tietyissä liikkeissä ulkomailla kun nuo mallit tuppaavat olemaan jopa puolta halvempia kuin Suomessa. Ja postikulut Marko jo käsittelikin. En usko, että kukaan maamme kauppiaista myöskään rupeaisi hintojaan radikaalisti pudottelemaan, vaikka tehtäisiin jonkinlainen ryhtiliike ja keskitettäisiin hankinnat Suomeen. Toisilla kauppialla ei yksinkertaisesti enää kate riitä, eli hinnat ovat jo nyt oikeasti edulliset, toiset taas olisivat tyytyväisiä uuteen tilanteeseen ja kuorivat paksumman kerroksen läskiä päältä.

Toki olisi mukavaa pitää mahdollisimman paljon kotimaisia yrittäjiä leivässä ja valikoimat lähellä. Asia on kuitenkin niin, että yrittäjänkin täytyy tehdä sen eteen jotain, eikä vain odottaa asiakkailta team-spirittiä ja uhrautumista hintojen ollessa poskettomia ja valikoimien kevyitä. Jotkut (huomatkaa monikko) tämän Suomalaisessa pienoismalli"bisneksessä" ovat sisäistäneet kiitettävästi ja jotkut sitten heikommin.