Pienoismallit.net

Pienoisrautatiet Suomessa?

Hei kaikkille.

Onko joskin Suomessa pienoisrautatie yleisölle auki?

Eli voinko esim. lapset kanssa menee katsomaan niite?
Tai vain kun Helsingissä tai Lahdella on näytäly ?

Sorry kun on niin paljon kirjoitusvirheitä :-)

Terv Hans
Haapamäen höyryveturipuistossa on iso maisemoitu pienoisrautatie. Radalla liikkuu yksi juna automaattisesti edestakaisin. Radalla on mittaa useita neliömetrejä ja se täyttää yhden pienen rakennuksen melkein kokonaan.
Ainakin pari päivää sitten rata oli vähän esteettisesti rempallaan, mutta nähtävää on yllinkyllin.
Moi

Kiitoksia vastauksesta.

Terv Hans
F.Controller kirjoitti:
Täälläkin kannattaa käydä
Model Railroad Museum Kouvola
Olen yrittänyt käydä kaksi kertaa,eikä paikalla ollut mitään pienoisrautatiemuseoon viittaavaa.Vaikutti yhtä toimivalta paikalta kuin nettisivunsakin.Toivottavasti muilla onnistuu.
Tuo museo on todella olemassa, sijaitsi Kouvolassa hiihtorinteen monitoimitalossa, mutta on kuulemma muuttanut: Wikipedian tietoja:
Kouvolan pienoisrautatiemuseo esittelee pienoismalleja junista ja junaradoista. Museo sijaitsi ennen Mielakan vapaa-ajankeskuksessa, mutta muutti keväällä 2007 Kouvolan keskustaan, Kouvolan matkakeskusta vastapäätä. Museo sijaitsee vanhassa rautatieläisten koulurakennuksessa, 100 metriä Kouvolan rautatieasemasta.
Lisää tietoa:

Kouvolan pienoisrautatiemuseo
Uudet isommat tilat
Katso ja koe itse !
Asemakatu 2 sisäpiha, vanhassa VR:n puukoulussa.
Kahvila Onkapannu on samoissa tiloissa
+358 400 711 607
Post Box 278, Asemakatu 2, FI - 45100 Kouvola, VAT Nr. FI - 1731111-2

Olen käynyt vanhoissa tiloissa pari kertaa, ja en ole pettynyt. Pitäjä on saksalainen herrasmies (naimisissa kai suomalaisen ladyn kanssa), herran tyyli on individuaali, mutta positiivinen ja miellyttävä.
Kannattaa käydä, vaikka sivustot eivät kovin selkeitä olekaan.
Kaksi kertaa uudessa paikassa käyneenä voin hieman selventää asioita:

Ensinnäkin, nettisivut on sekavat, josta en itse löytänyt edes aukioloaikoja.

Aukioloajat ovat: kesäisin (ei tarkkaa tietoa milloin kesä/talvikausi vaihtuu) ma-su 10-18, talvisin ke-su 10-17, ryhmille sopimuksen mukaan.

Sijainti on uusien kerrostalojen rakentamisen jälkeen hankala, mutta Kouvolan rautatieasemalta kun lähtee kohti keskustaa, niin vasemmalla olevien uusien kerros/liiketalojen takana ikään kuin sisäpihalla on vanha keltainen puurakennus, jossa museo sijaitsee. Liiketalon porttikongista näkyy museon rakennus. Lisäksi sisäänkäynti on talon takaa, johtuen siitä, että talo on entinen koulurakennus, jonka sisäänkäynti sattuu olemaan sillä puolella. Veikkaisin, että kyseinen rakennus on viimeinen hirsitalo Kouvolan keskustassa. Matkaa rautatieasemalta on noin 100 m.

Museota pitää syntyjään sveitsiläinen Erwin Stämpfli ja hänen suomalainen vaimonsa pitää kahviota samassa rakennuksessa. Museon yhteydessä on myös pieni myymälä, jossa on kohtalainen valikoima pienoisrautatiekalustoa ja muuta aiheeseen liittyvää tarviketta. Eikä mielestäni kohtuuttomin hinnoin, Märklinin starter-digisetti 159€. Lisäksi Stämpfli kunnostaa pienoisrautatiekalustoa.

Museon ja kahvilan pitäjät ovat erittäin ystävällistä väkeä ja helposti vierähtää tunti jos jää juttusille museoisännän kanssa. Huolimatta hieman puutteellisesta suomen kielen taidosta hänen kanssaan on mukava keskustella pienoisrautateistä.

Museossa on kalustoa eri aikakausilta ja niiden yksityiskohtien katseluun vierähtää oma aikansa, mutta itse päänähtävyys on H0-skaalan rata, jossa sitten nähtävää ja seurattavaa riittääkin, ainakin minulle kun en ole kauaa harrastanut pienoisrautateitä. Pääpaino radassa ja maisemoinnissa ei ole ollut realismi eli siitä ei "kovan linjan harrastaja" saa kiksejä, mutta keskusteltuani museonpitäjän kanssa, hän sanoikin tarkoituksena olevan esitellä radan avulla sen liikenteenohjausjärjestelmää, joka on pc-pohjainen. Onhan toki opastinjärjestelmä näyttävä ja kalustokin hienoa, ainakin viihdytysmielessä ja maisemointikin palvelee vain katsojan silmää samassa tarkoituksessa. Mitää todellista esikuvaa radalla ei siis ole. Ja tarvitseeko enää mainitakaan, että kalusto ja ratalaitteet on Märkliniltä melko pitkälle, sikäli kun minä asian ymmärrän :)

Mutta ainakin itse viihdyin reilun tunnin katsellen junien kulkua ja mukana ollut poikani oli yhtä innoissaan, ainakin melkein ;)

Suosittelen kyllä käyntiä, 5€ sisäänpääsymaksu ei ole kohtuuton ja itse ainakin haluan tukea tälläisen pienoisrautatiemuseon pitämistä.

Ne nettisivut kun saisi vielä selkeämmiksi… :)
@F.Controller

Kiitos,tästä vinkistä kuulusta mielenkiintoista, kyllä siellä nettisivulta en saa paljon mittä irti, mutta varman paikaa päällä mulla ei aina kieliongelmia on, paitsi jos se sveitsisaksa on lian kova :-).

Terv. Hans
Itsekin olen jo oppinut hieman lisää Saksan kieltä kun on tullut selattua näitä katalogeja :)