Pienoismallit.net

Mitä työn alla?

Eero Vainikka kirjoitti:
Mikä on Tervolla syy muovitartunnan käyttöön? En ole itse sellaista koskaan käyttänyt, eikä ole ollut ongelmaa maalin kiinnipysyvyyden suhteen, mutta saavutetaanko tuolla jotain sellaista hyötyä mistä en edes ole tietoinen…?
Kyllästynyt siihen, että varsinkin Vallejo tahtoo nousta pohjamaaleineen irti joistain paikoista. Tai sitten noi mallit pitäis hioa kauttaaltaan. Spriillä (IPA:lla) rasvanpoisto ei yksinään ole riittänyt.
Toi on niin nopee vetää, ja maalausvalmis vartin päästä, että olen vetänyt kaikkiin vähänkin isompiin maalauksiin ensimmäisenä.
Tervo Salminen kirjoitti:
Eero Vainikka kirjoitti:
Mikä on Tervolla syy muovitartunnan käyttöön? En ole itse sellaista koskaan käyttänyt, eikä ole ollut ongelmaa maalin kiinnipysyvyyden suhteen, mutta saavutetaanko tuolla jotain sellaista hyötyä mistä en edes ole tietoinen…?
Kyllästynyt siihen, että varsinkin Vallejo tahtoo nousta pohjamaaleineen irti joistain paikoista. Tai sitten noi mallit pitäis hioa kauttaaltaan. Spriillä (IPA:lla) rasvanpoisto ei yksinään ole riittänyt.
Toi on niin nopee vetää, ja maalausvalmis vartin päästä, että olen vetänyt kaikkiin vähänkin isompiin maalauksiin ensimmäisenä.
Okei, avainsana tässä Vallejo/akryyli, itse maalaillut lähiaikoina lentokoneita vain Xtracoloreilla, sehän on ihan eri maailma. Hionta kauttaaltaan voi olla lekomallissa haastavaa turmelematta detaljeja, hyvä jos tuo Mipan kama ratkaisee ongelman. Kyseessä lienee joku automaalaamokäyttöön tarkoitettu aine? Onko väriltään kirkasta?
www.nettimaalikauppa.fi…ges/stirwell.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015102303/Products/840114

Tämä on väritöntä, mukana alumiinihilettä, jolla näkee kerrospaksuuden. Purkki tuli mulle kaverin maalaamosta.

Samaa tavaraa saa halvemmallakin, muilta merkeiltä (ainakin U-Pol)
Tiikerin roinalaatikkoon uudet kannet ja saranat.
Testataan tätä isojen poikien tekniikkaa tässä, saako sillä vaihtelua tuohon maalipintaan. Harkitsin ensin valkoisen primerin käyttöä, mutta totesin sen ohentamisen olevan kysymysmerkki, siispä AK:n valkoista riittävän ohuena "matona".

Tervo Salminen kirjoitti:
Koskeeko tuo nimenomaan ruiskua? Nimimerkillä Vallejon maalit olleet akryyli+pensseli-menetelmässä parhaita Testorsin rinnalla…
Matti Peltola kirjoitti:
Koskeeko tuo nimenomaan ruiskua?
No en tiedä, kun ei pensselillä ole ollut tarvetta teippailuun ;-) Irtoaminen tapahtuu juurikin teipin mukana.
Aamupäivän taidetuokio. Ensimmäinen väri pinnassa, ainakin toistaiseksi mennään vapaalla kädellä. Referenssien mukaan melko terävät värirajat, ei kuitenkaan sapluunoilla maalattu, vaan taitavan ruiskumestarin toimesta vapaalla kädellä. Kone ollut pidempään samoissa väreissä, liki samoilla värirajoilla, ainoastaan merkintöjen tyyli ja väri on vaihdellut. Ja tälläkään kertaa ei siirtokuva-arkin maalausohje ole niin lähellä oikeaa, että siitä olisi paperiset sapluunat saanut kopiokoneella.

Onko se ahnehtimista, jos rakentaa usemapaa mallia kerralla? No joka tapauksessa Escin vanha A-4 sykhawk on saanut väriä pohjaan sekä ensimmäisen väämiovärin. Malli rakentuu suoraan laatikosta ja esittää Israelin ilmavoimien konettta. Tarkoitus an jatkaa AK-Interactiven värisarjan kokeilua.

Tuli hankitua Zvezdan 1/48 Bf-109G6 tarkoituksena rakentaa ensimmäinen 1/48 skaalan Suomi Mersu. Tämän kanssa ei sitten kannata hötkyillä. Osia on sen vverran runsaasti. Jo pelkästään moottiri ja sen ympäristö muodostaa reilun 40 osan kokonaisuuden. Valmistaja tarjoaa kahta vaihtoehtoa rakentamiseen, kone maassa moottoripellit auki tai kone lentävänä yksilönä ohjaajan kanssa. Tarkoitus on tehdä näiden välimalli eli kone maassa, pelllit kiinni ja ukko ohjaamossa tekemässä lähtötarlastusta ta jotakin sellaista. Saa nähdä kuinka homma onnistuu.

E-P