Pienoismallit.net

Mitä työn alla?

Kalle Rantanen kirjoitti:
Ainakin minulla useamman mallin tekeminen johtuu vaihtelunhalusta ja siitä, että silloin on aina jotain rakennettavaa.
Nimenomaan juuri näin. Miten sie Jussi voit pitää "hosumisena" sitä, että kun esim. minulla jokin malli maalinkuivumisvaiheessa edellyttää sitä, että siihen ei kosketa kahteen viikkoon, ja tuon kahden viikon aikana aloitan jonkin toisen mallin rakentamisen aikani kuluksi/surkeiden taitojeni kehittämiseksi, niin se on sitten paheksuttavaa kiirehtimistä? Tälläkin hetkellä minulla on "työn alla" yhtäaikaa neljä pienoismallia (yhteen näistä ei ole voinut ollenkaan koskea kolmeen viikkoon, koska siinä on käytetty pikaliimaa) - mahtavia nuo pikaliiman edut työn nopeuttamisen suhteen ;-)

Ihan vaan tiedoksi.
Viimeksi muokattu 11.10.2011 21:24
Edellä mainittujen syiden lisäksi useamman mallin rakentaminen toimii minulla myös nimenomaan hosumista vastaan: jos en ole ihan varma, miten edetä jonkin mallin kanssa, saatan jättää sen odottamaan mielipiteen selkiytymistä sen sijaan että jatkaisin kiirehtien ja tekisin mahdollisesti jotain, mikä ei jälkeenpäin tuntuisikaan enää hyvältä idealta.

Monesti omille teoksilleen tulee sokeaksi, kun työskentelee kuukausia tai vuosia saman projektin kimpussa. Kun jättää mallin pidemmäksi aikaa odottamaan parempia päiviä laatikon pohjalla, voi sen pariin palata myöhemmin tuorein silmin, jolloin mielipide senastisista ja tulevista työvaiheista saattaa kirkastua välittömästi.
F-15 mulle oudossa mittakaavassa eli 1:72. Tähän kun saan johnssonit pintaa niin sitten tuo Vietnam F14 laatikko avautuu.

Airfixin Bf-109E mittakaavassa 1/48. Tarkoitus olisi saada valmiiksi Nordic Challengeen, yritän tehdä sen 3. vaihtoehdon (ruiskulla vedettyjä viivoja kyljessä pilkkujen sijasta). Runko on nipussa, ja osien sopivuus on TÄYDELLINEN -runkoon en varmaankaan tarvitse yhtään kittiä.
Eduardin Bf 110C jälki-varjostus vaiheessa. Tämän jälkeen lakkaus ja siirtokuvat. Ei kuitenkaan ehdi Nordiciin valmistua kiireisen syksyn takia.

Työn alla Revellin C-47 Skytrain kuljetuskone 1:48 mittakaavassa ja Revellin Enzo Ferrari 1:24 mittakaavassa. Pari dioraamaakin olisi mielessä.
Nordic Challenge II lähestyy ja Tamiyan 1/35 Calliope Jeep pitäis saada sinne valmiiksi:

Raimo Leino kirjoitti:
Kalle Rantanen kirjoitti:
Ainakin minulla useamman mallin tekeminen johtuu vaihtelunhalusta ja siitä, että silloin on aina jotain rakennettavaa.
Nimenomaan juuri näin. Miten sie Jussi voit pitää "hosumisena" sitä, että kun esim. minulla jokin malli maalinkuivumisvaiheessa edellyttää sitä, että siihen ei kosketa kahteen viikkoon, ja tuon kahden viikon aikana aloitan jonkin toisen mallin rakentamisen aikani kuluksi/surkeiden taitojeni kehittämiseksi, niin se on sitten paheksuttavaa kiirehtimistä? Tälläkin hetkellä minulla on "työn alla" yhtäaikaa neljä pienoismallia (yhteen näistä ei ole voinut ollenkaan koskea kolmeen viikkoon, koska siinä on käytetty pikaliimaa) - mahtavia nuo pikaliiman edut työn nopeuttamisen suhteen ;-)

Ihan vaan tiedoksi.
Ei kun mie en oikein ole ollut ihan perillä tän harrastuksen "etiketistä". Jossain vaiheessa mie olin siinä uskossa että vain yksi malli kerrallaan ja sen kanssa noudatetaan zen-buddhalaista filosofiaa mitä projektin etenemiseen tulee, ja että useamman mallin samanaikainen "työn alla" -pitäminen on liukuhihnamaista "tehtailua" ja siten hyvin paheksuttavaa. Alussa kun miullakin oli vain yksi malli ja tuskailin kun maalien kuivumista piti odottaa aina vuorokausi, niin kysyin täältä neuvoa… en nyt muista mitä. Taisit olla sie Raimo joka päivitteli kovasti miten aikuisella, tämänikäisellä miehellä on niin kiire ja että olisi ymmärrettävämpää jos joku teini "hosuisi"… ;-)
Jokane tallaa tavallas. Kyl maar mä oo sitä miältä, se o jokase iha oma asia, kui mont malli teke kerralla. Pääasia o se, et o ite tyytyväine malliisa. Mut ei se tietenkää oo soveliast, et suoltaa simmossii hualimattomast tehtyi mallei sivustol sillee, et koht koko meirä sivu o täynnä keske-eräsii töit.

Jussi Mänttäri kirjoitti:
aikuisella, tämänikäisellä miehellä on niin kiire ja että olisi ymmärrettävämpää jos joku teini "hosuisi"… ;-)
Näillä aamuilla olen ollut huomaavinani että teinien hosumiset hoitaa poliisi ja aikuisten lakimiehet.

Mallailuun hosuminen ei tietysti meidän kenenkään mielestä kuulu. Omilla biorytmeilläni kokisin lieväksi kiirehtimiseksi vain yhden malliprojektin elossapidon kerrallaan. Näin jopa nykyisessä kolmen työpaikan ja pahvilaatikoihin pakattujen mallikamojen loukussa oleillessani. Olen pyrkinyt noudattamaan IkuWanhaa taktiikan nyrkkisääntöä: kaksi edessä ja yksi varalla. Eli suomeksi: rakennan yhtä ykkösprojektia jolla on maalinkuivumisprojekti rinnalla. Näiden reservinä on sitten yksi ikuisuusprojekti tuomassa nöyryyttä.

Järjestelmä on erittäin toimiva: mahastaan kiinni jääneitä malleja on museoituna suunnilleen saman verran kuin valmistuneita.