Pienoismallit.net

Ketutusketju

Ketuttaa saamani geenit. Palailtuani tenava-aikaiseen mallailuharrastukseeni on nimittäin käynyt ilmi että olen typerys.

Hämmentävää asiassa on se että olen onnistunut 53 vuotta teeskentelemään lähes täysipäistä, ellen jollekin syntymässään ainakin parempia merkkiosia vaille jääneelle peräti nokkelaakin poikaa. Viimeiset 3 vuorokautta ovat kuitenkin todistaneet muuta.

Vietin viime yön (se on itse asiassa päivä, kun väki valvoo, mutta ihmiset puhuvat vuorokaudenajoista niinkuin ne riippuisivat kellosta) nysväämällä käämilangasta tulpanjohtoja Hispano Suiza K6:een. Koko yön mm siksi, että vedin hatusta, talosta löytyi vain millin poranterä (jo sen aiheuttamat operaatiot ovat luku sinänsä) ja koska en ole eläessäni tehnyt mitään sellaista.

Jossain vaiheessa päätin etsiä inspiraatiota netistä. Tarkemmin ottaen referenssikuvia. Lähinnä myllyn väritykseen, koska narut olivat paikallaan. 12:n johdon sekasotkun virranjakajan päällä arvelin paikkaavani maalitipalla ja ko tipan väri oli hakusessa. Ja ohhoh! Eikös nuo onnettomat kaapelit olekin kätketty jonkinlaiseen koteloon, ollen koko urakka tarpeeton, luonnonvastainen ja turha.

Tänään sitten eksyin vaimon kanssa kirpputorille. Koska minulla ei ole aivoja, lankesin ostamaan halvalla 3 pienoismallia. Arvelin tehneeni hyvätkin kaupat, koska pikainen, rillivapaa mulkaisu pakkauksiin antoi syyn olettaa että olen saanut 7:llä eurolla helikopterin ja kaksi suihkukonetta. Kopteria oli hiukan aloiteltu ja loput romppeet näyttivät suurin piirtein avaamattomilta.

Aimo annos Palsanmäkiä kiipesi hattuuni ja matkalla kotiin kuvittelin jo tehneeni miljoonavoitot. Juuri tarkistelin pakkaukset. Olenkin vain typerys. Kuinka töhö pitää olla että kuvittelee saavansa kolme täydellistä mallia alta kympin? Näin töhö.

Kopterista saattaa tulla vielä kalu. Kyse on 1:72 skaalan James Bond painoksesta nykerreltävästä AW 101 vispilästä. Oli aloiteltu ohjaamosta ja optiikan avulla tarkasteltuna havaitsinkin että liima oli rengaskaupasta ja toleranssit Venäjältä. Toisen töhöilyni kuivumisia odotellessa olen rapsutellut killissä olevia osia irti ja suhtaudunkin keksintöön haasteena. Onneksi on tuore kittituubi. Jos ei. nopeasti toimittava alan kauppias tiedossa. Kunhan keksisin, mitä ihmeen vihreää mönjää tuo liima on. Lisäksi pitää löytää jostain kapineen kokoamisohje.

Pari saman skaalan suihkukonetta jäävätkin sitten vajaiksi. Myyjä oli aloitellut ohjaamoista ja lyönyt ilmeisesti pensselit santaan ja pilaamansa palikat roskikseen. Onneksi minulla on kuitenkin huumorintajua, styroksia ja piha täynnä erilaista luonnossa esiintyvää rakennusmateriaalia. Sammaleesta saanee eukon marjankuivaimella hyvää lettoa. Jossain vaiheessa tulette siis näkemään kaksi ei-ihan-niin-realistista taideteosta aiheesta lawndart. Tai voisin tehdä lisää samanlaisia hankintoja ja imitoida jossakin Mojaven autiomaassa sijaitsevaa, vinkkeliin kuopatuista kotteroista tehtyä teosta (ilmeisesti toisen töhön tekemä, jossa hän on kuopannut "halvalla" ostamiaan autoja hiekkaan).

F 15:n laatikosta löytyi piste I:n päälle. Myyjä oli kääräissyt palan hesaria lihottamaan varsin laihaksi käynyttä pakkausta. Siinä esiintyy Jutta Gustafsbergin iloinen naama. Ja hän on juuri tuossa lehdessä halunnut kertoa että "Palkkapäivä koitti sittenkin".

Niin näköjään.
Vaihtelun vuoksi syrjäydyin maakaluston parista lentävien vehkeiden pariin ja ostin Special Hobbyn Taivaan helmein. Joko menee jotain ohi ohjeista pahemman kerran tai sitten sysäsin käteni p*skaan.

Ei mene minulla tuo lentolaite kasaan ohjeiden mukaan mitenkään, toinen sivu menossa ja oli aika lähellä pakkolasku roskakoriin. Puhumattakaan että joka osan saa hiota joka puolelta, ei ole noin surkeaa muovin hukkakäyttöä tullut vastaan sitten Zvezdan BT-tekeleen.
Nyt sattuu hermoon perkele,sain auton korin maalattua ja lakattua pinta täydellinen,kuivumis pöydälle viemässä,se halusi irrota maalaustelineestä ja putosi lattialle.Kolmeen kappaleeseen meni ja maalaus pilalla,kyllä v…a syvästi.Muutenkin rasittanut kun neljästi yksi osa irtoilee kun ei pysy liima kiinni kunnolla,ja muutenkin murenee joka käänteessä jostakin.Roskiinhan se meni,kuitenki luonto ei antanut periksi ja noukin takaisin työpöydälle ja liimailemaan kasaan.Joululahja malli,niin kyllähän se jotenkin kasaan pitää saada.Miksihän tällaisesta paska muovista pitää tehdä yleensä mitään kun ei kestä juuri mitään.
Catalinaa rakentamassa. Ikivanhaa Airfixiä, mutta lupasin tehdä veljelleni.
Kolme laatikollista osia sain haalittua, joista puuttui osia kaikista. Joissain ei ollut numerointeja, toisessa ei ohjeita, kolmannesssa joku oli jo aloittanut mallin ja kyllästynyt.
Vähemmän laatikoita ei olisi edes riittänyt minulle nakkisormelle.
Aikaa on mennyt mutta mukava tehdä sellaista mallia, joita 60-70-luvulla koetettiin jollain lailla saada kasaan.
Moni tietää koneen BPY-5 Catalina ja Tyynenmeren väreihin.

Ketutus:
Maskasin 1:72 olevat etuampumon ja tuulilasin jo melko hyvin mielestäni ja maalasin myös.
Sitten tuli sivuampumoiden pattilasiosien vuoro. Kaarevaa pintaa on vaikea maskatakin ja raamit noin millin levyiset. Molemmille puolille tulee kaksi kupua ja että kk:t saisi ulos, niin ne kuvut pitää liimata molemmista päistä kiinni päällekkäin.
No maalaus meni suht hyvin - pikku korjailuja hammastikulla edessä..
Meinasin liimata ne Erikeeperillä, mutta ajattelin kokeilla pikaliimalla kuitenkin. Nuppineulan päähän liimaa ja naks. Sinne meni - kaiverrusten jälkeen molemmat.
Sormiin oli jäänyt pikalimaa ja kun tartuin kiinni lasiosista, niin sameaksihan ne paloi osittain.
Nyt vaan nieleskelään ja aloitetaan alusta, koska en tuollaisia ilkee koneeseen laittaa.
Eihän tuota sameutta saa millään pois?

Timo Rissanen kirjoitti:
Eihän tuota sameutta saa millään pois?
Ei kait pikaliima pintaa syvemmälle syö. Hioo ja kiillottaa, niin hyvää tulee.

Sellasen pienen tauon jälkeen noin 40 vuotta takaisin harrastuksen pariin.
Eli kaikki ihan alusta ja uudelleeen. Ei oikein osunut mikään kohdilleen

Prismasta 1:72 corsair hyllystä ja kourallinen maaleja muut työkaluttimet sitten jostain kaapin perukoilta ja tekemään.

No melkein meni hyvin paitsi jotenkin ei meinannut sopia palikat toisiinsa. sopi mutta ei sopinut varsinkin siivet oli jotensakin epäsuhtaset ja väärässä kulmassa toisiinsa nähden , mutta jotensakin siitäkin selvisin, hiomalla ja sähläämällä sain valmiin olosta

Mutta sitten maalatessa pinta jäi söheröksi no sitä hiukan tasottelemaan kotikonstein ja sainkin jotensakin itelle kelpaavaa jälkeä siirtokuvia päälle ja sitten spray lakkaa päälle. Iso virhe, lie ollut siten kuitenkin vääränlaista lakkaa. vaikka testatessa toimikin hyvin?!?!?!? toisesta kohtaa meni appelsiini pinnalle toisesta kohtaa kiiltää liiankin kanssa. kuomut meni sumeeksi samantien vaikka koitin ne teipata, kaiken kukkuraksi sitten voivotellessa koko komeus kaarsi viimeisen liitonsa lattialle ottaen osumaa. ja lattialta nostaessa siirtokuva liimautui sitten peukaloon tuosta kyljestä

Sain sitten idean että pelastetaan pa*** eikun hässäkkä tuusaamalla eli oliko se nyt säestetään? kylkeen kauhean iso osuma josko sillä saisi jonkinmoista näyttävyyttä aikaseksi ja että ilkeisi laittaa hyllynpäälle pölyttymään

Vieläkö kait tuosta jonkunlaisen saa? kysyn nyt vaan ihan yleisesti jotain väriähän tuohon osumaan pitänee vielä maalailla ja moottorin savutuksia yms lisäillä.. vai meneekö ihan sähläämiseksi koko touhu.
Viimeksi muokattu 25.4.2021 12:57
Pilasin 747:n maalipinnan. Ruiskun värikupista läikkyi maalia rungon päälle juuri kun aloittelin viimeistä vetoa jolla tasoittelen sävyerot. No jospa se uusien pohjatöiden jälkeen onnistuisi?
A Lappalainen kirjoitti:
Pilasin 747:n maalipinnan. Ruiskun värikupista läikkyi maalia rungon päälle juuri kun aloittelin viimeistä vetoa jolla tasoittelen sävyerot. No jospa se uusien pohjatöiden jälkeen onnistuisi?
Pari kertaa käynyt sama, mutta värikupin korkit (kannet?) on edelleen tiukasti hyllyllä ;-)
Tervo Salminen kirjoitti:
värikupin korkit (kannet?) on edelleen tiukasti hyllyllä ;-)
Minä oon pitänyt niitä maaliruiskun laatikossa, etteivät väänny tai häviä.;)