Pienoismallit.net

Ketutusketju

Urgh! Joulukiireet työpaikalla viimeinkin ohi. Pakollinen anoppilareissu tehty. Viimeinkin ois aikaa mallailuun (vaikkei pukki tuonutkaan mitään aiheeseen liittyvää) Aattelin ottaa pienen kirin tässä projektissa. Aloin siis siivota pöydälle tilaa, ja enkö keletana touhuissani tönässy lattialle lootan jossa olin säilyttänyt malleja pölyltä suojattuna!!! Isomman koneen valmis ohjaamo on taas monena osana, ja pienempiki otti kyllä ihan mukavasti damagea. Enhän minä muutenkaan ois noita vuoden vaihteeksi valmiiksi saanu, mutta nyt kyllä ottaa pattiin! Ei vissiin kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin?
Petri Manninen kirjoitti:
, ja enkö keletana touhuissani tönässy lattialle lootan jossa olin säilyttänyt malleja pölyltä suojattuna!!! Isomman koneen valmis ohjaamo on taas monena osana, ja pienempiki otti kyllä ihan mukavasti damagea.
Vielä olet kolmen pudotuksen päässä ässän tittelistä. virn virn
Tuomo Huhtilainen kirjoitti:
Minä onnistuin kerran pudottamaan X-acton veitsen poikittain syliin ja tottakai refleksinomainen liike oli lyödä jalat yhteen ettei nyt vallan lattialle asti mene. Upposi terän syvyydeltä puoliväliin reittä.
Nyt minäkin tiedän miltä tuo veitsen lipsahtaminen reisien väliin tuntuu. Noh, tulipahan testattua että vanhan jääkiekkoveskarin refleksit ovat edelleen kunnossa. Hyvin se veitsen terä reiteen upposi.
Sergeant Steiner kirjoitti:
Vielä olet kolmen pudotuksen päässä ässän tittelistä. virn virn
Lasketaanko nuo täysiksi pudotuksiksi? Eihän kumpikaan ollu vielä valmis… ja toisekseen, mulla kyllä on jo yks pudotus pohjalla, jotenka voisinko olla jo peräti kahden päässä? Saako sitte jonku mitalin ku pääsee viiteen? ; )
Klassinen katastrofi: Olet juuri saanut koottua kovalla vaivalla kalliin koottavan. Sitten ennen maalausta suoritetaan pesu, jotta kaikki rakentamisen aikana tulleet sormenjäljet saadaan pois. Kuinka ollakaan irtoaa pesussa pari iskaria mallista (Aberin kalliit StuG III-iskarit) ja ne päätyvät kuin taikaiskusta lavuaarin viemäriin.
Muistakaa siis pesuvati/ käsisuihku, kun pesette koottuja koottavia.
Pikku niksinä voisi ajatella mm. naisväen käyttämiä verkkopussukoita, joihin laittavat nuo tetsarit pestessä. Pussia voi käyttää myös lavuaarin pohjalla. Itse mietiskelin, että miten saisi osat pysymään huuhteluvaiheessa altaassa eikä hajulukossa
Itseäni ketutti todella taajaan, kun vaimo hieman humalassa ja kiukkuisena heitti vuoden työn tuloksen, Mantuan "Thermopylain" lattialle ja talloi sen tuhannen pullin päreiksi. Ja viimeisteli vielä työn repimällä takiloinnin irti. En puhunut sille viikkoon…
Otan osaa, omat viimeisimmät 'porot sieraimiin' reaktiot aiheutti Rodenin 1/72 Albatross W4. Kellukkeiden tuet olivat liian hennot ja korvasin ne messinkisillä, so far so good. Noh ajattelin liimata ne pikaliimalla runkoon kiinni ja ei muuta kuin tuumasta toimeen, lopulta liiman kuivuttua huomasin että nehän on saakeli sentään väärinpäin. Eli etuosat sojottavat taaksepäin ja yllättäen myös päinvastoin. Osat irti ja osa rungosta siinä mukana… Osat lojuvat nyt kellarissa parissa eri laatikossa tod. näk. 5 vuotta, yritän sitten saada ylätason kiinni ja sen jälkeen käyn kellukkeisiin käsiksi 'uudella' innolla.

Välillä pitää tehdä n. kpl:tta Fokker Dr1:siä, muuten menee hermo huonoon kuntoon.
Moro

Eräs asia saa ainakain meikäläisen välillä suorastaan raivoihini. Etsi- ja resiiniosien tunkeminen väkisin joihinkin sarjoihin mukaan. Varsinkin kun en ollenkaan käytä niitä osia. Monessa mallissa on resiinistä osia, jotka olisi aivan hyvin voinut toteuttaa polystyreenivalunakin.

Ja nämä saamarin kolmen materiaalin voileipämittaritaulut. Arvatkaa ottaako päähän rakentaa 1:32 skaalan mittaritaulua uusiksi muovilevystä? Ja mallailun pitäisi olla hauskaa.

Sääntönä minulla onkin, että jos resiini- tai etsiosaa ei voi korvata itsetehdyllä muoviosalla tai osa ei näy ulos valmiista mallista, jätän sen pois kokonaan.

Nih

C
Tosiaankin. Tuntuu, että joskus resiini- ja etsiosia pakataan mukaan vain siksi, että mallia voidaan mainostaa niillä. Mutta kyllä niistä on joskus ihan oikeasti iloakin.

Pitäisi ehkä itsekin alkaa pesemään malleja pesuvadissa. Tähän asti olen herra Murphyä uhmaten pessyt mallit aina juoksevan veden alla lavuaarissa, mutta olen kuitenkin onnistunut välttämään osien irtoamiset. Ehkä se johtuu siitäkin, että en ole oikein koskaan osannut annostella liimaa sopivasti, vaan aina enemmän tai vähemmän liikaa. Yleensä enemmän.

Itseäni ketuttaa tällä hetkellä se, että onnistuin vahingossa poistamaan suurimman osan tänne sivustolle lisäämistäni mallikuvista.