Pienoismallit.net

Ketutusketju

Sergeant Steiner kirjoitti:
pensseli sojotti keskellä kaljatuoppia siinä muita pensseleitä sisältävän lasipurkin vieressä valuttaen kaikenlaista eksoottista aromia oluen sekaan.
Repesin kyllä ihan täysin. Jonkulainen Darwin-pysti kai tällekkin pitäs myöntää?
Moi!
Päätin pitkän tauon jälkeen kokeilla lentokoneen rakentamista ja juuri kun oli Spitfiren kokoaminen vauhtiin päässyt, tippui koneen ohjaamon kuomu pikaliimalätäkköön :)

No, kyseessä ei ole oikeastaan harrastuksen huono puoli, sillä oman pään huonotoimisuus oli syynä, virheistä oppii- vai oppiiko ?

Nimin. Lattialta ne fotoetch- osat löytyy :)

t. Pete
Mikähän nyt ketuttaisi?

Mallaillessa on tuo veitsi onnistunut pysymään otteessa aika hyvin. Ruuanvalmistuksessa sitten on joukkoon kyllä eksynyt ylmääräisiä lihanploja… Tuskallinen tapahtui kyllä kerran ruiskua käytön jälkeen putsatessa kun sain työnnettyö ohentimella kastellun neulan vasemman etusormen kynnen alle. Kiehelmöi aika messevästi.

Jo kokolailla viimeisteltyä Tamiyan SdKfz 232:ta rakennellessa kävi niin, että laskin ruiskusta irrottamani maaliastian pöydälle mallin viereen vähän turhan kovalla vauhdilla sillä seurauksella, että astiasta roiskahti ohenne-maali-litkua ISOINA pisaroina ei suinkaan rakentelualustan vaan itse mallin päälle. Siinä kyllä prkl:t vähän lenteli.

Noin yleisenä ketutuksen aiheena voisi mainita tietyn kiinalaisen mallifirman, jolla on tapana laskea tuotteensa markkinoille lyhyehköinä sarjoina, mikä tarkoittaa, että hitaammat jäävät todennäköisesti ilman. Samainen firma tuo sitten mallin myyntiin paranneltuna uusintajulkaisuna siinä vaiheessa, kun em. hitaampi henkilö on maksanut alkuperäisestä sarjasta kolminumeroisen hinnan jollekin Ebay-myyjälle.
Minä onnistuin kerran pudottamaan X-acton veitsen poikittain syliin ja tottakai refleksinomainen liike oli lyödä jalat yhteen ettei nyt vallan lattialle asti mene. Upposi terän syvyydeltä puoliväliin reittä. Ei luojan kiitos pudonnut lähemmäs nivusia :). Sormet olen vielä saanut pysymään ehjinä.

MEK-pullon (25ml) olen onnistunut kaatamaan sanomalehdelle, jonka päällä oli melkoisen valmis P-51 mustang selällään. Tuli todistettua MEK:in loistava kapillaarinen siirtymiskyky, ja Mustang päätyi täydelliseen uudelleenmaalaukseen. Ja uudelleenmaalausvaiheessa sitten huuhtelin varmuuden vuoksi mallin tikkurilan yleisohenteella. Kyllä sekin malli lopulta valmistui, ja on nyt hyllyssä sen verran ylhäällä ettei yhtään liuotinpulloa ole sen yläpuolella.
Maalien roiskuttaminen mielestäni ketutuksen aiheena ei ole kummoinen (vaimoni on kyllä eri mieltä asiasta). Pysyviä maalitahroja löytyy mikä mistäkin: huonekaluista, lattialta, vaatteista, jopa yhdestä lakanasta (en nyt millään ymmärrä miten se on sinne joutunut).

Pahin maaliroiskuttamistapaturma sattui, kun yritin ravista Revellin maalia, jonka purkki ei ollut kunnolla kiinni. Maali löytyi ympäriltäni noin 2m säteellä. Vaimoni sitten vielä pitkään vi… ööh… muistutti mua asiasta.
Druzhina Captain kirjoitti:
Maalien roiskuttaminen mielestäni ketutuksen aiheena ei ole kummoinen (vaimoni on kyllä eri mieltä asiasta). Pysyviä maalitahroja löytyy mikä mistäkin: huonekaluista, lattialta, vaatteista, jopa yhdestä lakanasta (en nyt millään ymmärrä miten se on sinne joutunut).

Pahin maaliroiskuttamistapaturma sattui, kun yritin ravista Revellin maalia, jonka purkki ei ollut kunnolla kiinni. Maali löytyi ympäriltäni noin 2m säteellä. Vaimoni sitten vielä pitkään vi… ööh… muistutti mua asiasta.
Mulla ei onneksi ihan nuin pahoja maalinroiskuttamisia ole sattunut. Mutta kun eilen avasin mattamustan maalipurkin niin sen jälkeen maalia löytyi molempien käsien sormista ja paidan hihansuusta. Onneksi oli niin tumma paita ettei sitä huomaa.
No johan taas rupeaa ketutuskäyrä nousemaan. Vaikka kuinka yrittää pitää maalivarastonsa tilanteen tasalla, niin sitten huomaa yllätyksekseen, että ei siellä purnukoitten seassa sitten ollutkaan enää yhtään mattamustaa, vaikka just viikonloppuna olisin voinut vaikka vannoa sitä löytyvän. Eikä ole eka kerta kun näin käy nimenomaan mattamustan suhteen - ja jostain syystä samalla tavalla on aina välillä käynyt myös mattavalkoiselle. Nyt joutuu sitten taas viikonloppuna menemään Kuivalaiselle maalien hakuun ja saa samalla vauhkona hammasta purren, hikihelmet otsalta tursuen yrittää välttää katsekontaktia Kuivalaisen hyllyillä silmää iskeviin mallilaatikoihin. Miksi se pelkästään yhden tai kahden maalipurkin hakeminen voi olla NIIN vaikeata tuosta kaupasta?
Miksi se pelkästään yhden tai kahden maalipurkin hakeminen voi olla NIIN vaikeata tuosta kaupasta?
Heh, onneksi meillei täälä perällä ole tuommosta kauppaa ; )

Kävin tänään töihin mennessä ostaan paikallisesta kaks pulloa vallejoa, ja totesin samalla mallivalikoiman: Tamiyan T-55, muutama lentskari ja pari Dragonin figupakkaa… samat mallit olleet hyllyssä kait jo toista vuotta… Itse asiassa tästähän pääsee ketjun aiheeseen: Ketuttaa kun lähistöllä ei ole mallikauppaa. Kaikki ovat keskittyneet airsoftiin ja ärceehen mallien kustannuksella. Malliostokset tulee tehtyä about 90 prosenttisesti netistä, ja kaikesta pitää maksaa postille kymmenykset. Ja tietenki vielä se, ettei pääse hypisteleen ja tuijottaan bokseja. No, sentään kulttuuriteko että yhdestä kaupasta kuitenkin löytyy noita Vallejoja, siitä kiitos pro hobbylle. Valikoiman vähyydestä voi kai päätellä, että Oulun seudulla ei siis ilmeisesti ole kovinkaan paljon mallailun harrastajia?

Pistetään vielä disclaimer siltä varalta että kyseiset yrittäjät sattuvat lukemaan tätä: ymmärrän kyllä että hyllyssä halutaan pitää tavaraa jonka myynnistä jää jotain käteenkin. Saahan noita kahenkympin koottavia myydä eräänkin kappaleen että pääsee samoille euromäärille kuin yhden airsoftrynkyn myynnillä.
Miksi se pelkästään yhden tai kahden maalipurkin hakeminen voi olla NIIN vaikeata tuosta kaupasta?
Itse tajusin jo kauan sitten vain valehtelevan itselleni jos sanon mallikauppaan eksymisen syyksi että, "Ostan VAIN pari maalia." ;)

Noh, mutta todelliset ärsytyksen aiheet liittyy omalla kohdallani yleensä siihen, ettei tule rakennettua malleja. Hyvä jos parina iltana viikossa kerkiää (jaksaa) istahtaa pöydän ääreen rakentamaan. Ja etenkin kun pääsee maalausvaiheeseen asti, tahti hidastuu vieläkin enemmän, kun maaliruiskun esiinkaivaminen ja maalipurkin avaaminen on (muka) niin aikaa vievää.

Tosin joskus pienet kömmähdyksetkin ärsyttävät, eilen illalla kun sain mersuuni antennilangan kunnolla kiinni, niin enköhän heti antennia itseään siistiessäni vetäissyt langan poikki. Doh!
Petri Manninen kirjoitti:
Kävin tänään töihin mennessä ostaan paikallisesta kaks pulloa vallejoa, ja totesin samalla mallivalikoiman: Tamiyan T-55, muutama lentskari ja pari Dragonin figupakkaa… samat mallit olleet hyllyssä kait jo toista vuotta… Itse asiassa tästähän pääsee ketjun aiheeseen: Ketuttaa kun lähistöllä ei ole mallikauppaa. Kaikki ovat keskittyneet airsoftiin ja ärceehen mallien kustannuksella. Malliostokset tulee tehtyä about 90 prosenttisesti netistä, ja kaikesta pitää maksaa postille kymmenykset. Ja tietenki vielä se, ettei pääse hypisteleen ja tuijottaan bokseja. No, sentään kulttuuriteko että yhdestä kaupasta kuitenkin löytyy noita Vallejoja, siitä kiitos pro hobbylle. Valikoiman vähyydestä voi kai päätellä, että Oulun seudulla ei siis ilmeisesti ole kovinkaan paljon mallailun harrastajia?

Pistetään vielä disclaimer siltä varalta että kyseiset yrittäjät sattuvat lukemaan tätä: ymmärrän kyllä että hyllyssä halutaan pitää tavaraa jonka myynnistä jää jotain käteenkin. Saahan noita kahenkympin koottavia myydä eräänkin kappaleen että pääsee samoille euromäärille kuin yhden airsoftrynkyn myynnillä.
Ja Oulun Jr hobby taas lopettaa ilmeisesti kokonaan pienoismallien myynnin. :( Kaupassa oli alennusmyynnissä Revellin maalit 1€purkki kun kävin viimeksi Oulussa noin kuukausi sitten.