Pienoismallit.net

Maalaus vinkkejä

Eli kertokaa joitain vinkkejä mitä tulee pienoismallien maalaukseen, koska en ole kovin hääppönen maalari. Minä kysyisinkin että montako kertaa pienoimalli kannattaa maalata ja kannattaako maalata osa erikseen vai lopuksi?
Pienoismalli kannattaa maalata niin monta kertaa, että maalikerros on peittävä. Ja maalin pitää olla riittävän ohutta, paksulla maalilla ei saa siistiä jälkeä. Ei siis pidä pyrkiä vähentämään maalauskertoja maalaamalla liian paksuja kerroksia.
Se, mitä kannattaa maalata erikseen, riippuu mallista ja osasta. Erikseen maalaaminen kannattaa lähinnä jos maalaaminen olisi vaikeaa malliin kiinnitettynä. Yleensä tällaisia tapauksia ovat osat jotka ovat eri värisiä kuin osa johon ne liitetään ja saumasta saa siistin ilman kittiä. Esimerkiksi potkurikoneissa potkuri kannattaa lähes aina liimata vasta maalauksen jälkeen.
Kun tein tossa huhtikuussa Revellin supermarine Spitfire MK V niin maalasin sen neljä kertaa. Luulin että se oli vähän väärin tehty mutta se taisi sitten olla oikein. :-)
Edit. Vahingossa toistelin vanhoja asioita. Saa poistaa.
No sitten kysyn vielä että miten pienoismallista saa kuluneen näköisen?
Käytä hakua, esim. otsikolla vanhennus…
Joo. Parempi usea ohut maalikerros kuin yksi tai kaksi paksua.

Mielestäni kannattaa rakentaa mallia niin paljon kuin mahdollista ennen maalaamista. Se miten paljon on mahdollista riippuu tietysti mallista ja maalaustavasta. Panssarivaunun, jossa ei ole luukuist näkyvää sisustusta, voi rakentaa vaikka kokonaan. Lentokoneessa taas on paikkoja, joiden maalaaminen rakentamisen jälkeen olisi mahdotonta tai vähintään h…tin vaikeaa

Siveltimellä sattaa olla vaikea päästä maalaamaan joitain kohtia rakennetusta mallista. Ruiskulla taas pystyy ainakin tuotta sellaisen efektin, että nuo hankalatkin paikat näyttävät kunnolla maalatuilta, vaikka eivät sitä olisikaan. Joissain tapauksissa yksittäisten osien maalaus valurangassa kiinni tai irrallisina saattaa olla järkevää. Maalausta tosin joutuu aika usein sitten paikkailemaan irroitus- ja liimauskohdista. Styreeniliimat toimivat paremmin maalaamattomalla muovilla.
Minulla on vain pensseleitä eli se taitaa sitten selittää miksi pienoismalini maalauksista ei tule niin hyviä.
Simo kirjoitti:
Minulla on vain pensseleitä eli se taitaa sitten selittää miksi pienoismalini maalauksista ei tule niin hyviä.
Tuskin vika on välineissä, vaan välineiden käyttäjässä. Enkä tarkoita nyt että sinussa mitään varsinaista vikaa olisi, vaan että olet kaikesta päätellen harrastanut pienoismalleja ja niiden maalaamista vasta suhteellisen lyhyen ajan ja tästä syystä et vielä voi hallita sitä pensselillä maalaamista täydellisesti.
Sanonpa tämän taas kerran - olen itse harjoitellut pensselillä maalaamista n. 45 vuotta, enkä vieläkään hallitse hommaa… joten ole vaan kärsivällinen ja harjoittele, harjoittele, harjoittele, harjoittele… ja sitten yllättäen harjoittele vielä lisää. Sen jälkeen voitkin sitten vaihteeksi harjoitella jne.

Maaliruiskun käyttäminen ei ole mikään "oikotie onneen" - ei varsinkaan tätä harrastusta vasta aloittelevalle kaverille.

Kärsivällisyyttä tarvitaan… sitä tulet elämäsi aikana tarvitsemaan muutenkin kuin vain tässä harrastuksessa…
Raimo Leino kirjoitti:
olet kaikesta päätellen harrastanut pienoismalleja ja niiden maalaamista vasta suhteellisen lyhyen ajan ja tästä syystä et vielä voi hallita sitä pensselillä maalaamista täydellisesti.
Kärsivällisyyttä tarvitaan… sitä tulet elämäsi aikana tarvitsemaan muutenkin kuin vain tässä harrastuksessa…
Olen harrastanut nyt n. kuukauden verran ja tuo kärsivällisyys oli hyvä vinkki. kiitos!