Pienoismallit.net

Hieman maalikysymyksiä

no mulla ei kuli mutta revell menee ainakin mun ruiskusta helpommin läpi.
Ei ole minulla ollut Revellin kanssa mitään ongelmia.Sen eron olen huomannut,että Revellin maaleissa liuotin nousee pintaan kun taas mitä muutama Humbrol purkki minulla on niin niissä ei käy näin.Elikkä Revellin maalit tarvitsee sekoittaa huolellisesti.Ja tuo että Revelliä pitää ohentaa enemmän,niin onko se joku ongelma?Ohentaa pitää Humbroliakin.Aika suuria hinta eroja on Revellin maalilla.Euromarketissa 1.3e ja Prismassa 2.2e/purkki.
Paavo Virolainen kirjoitti:
Euromarketissa 1.3e ja Prismassa 2.2e/purkki.
Eikös ne mainosta että prismassa on paremmat hinnat ;)

Toki se jää sanomatta että kauppiaan kannalta :)
kuinkas kauan noilla lifecolorin maaleilla kestää kuivua jos on vetänyt yhen kerroksen? milloin voi maalata päälle toisen kerroksen?
Markus Survonen kirjoitti:
kuinkas kauan noilla lifecolorin maaleilla kestää kuivua jos on vetänyt yhen kerroksen? milloin voi maalata päälle toisen kerroksen?
Itse olen maalannut toisen kerroksen n.30min jälkeen , vaikka pinta olisi jo tuntunut olevan kuiva . Toisen kerroksen voisi vetäistä jo aikaisemminkin , jos ei tarvitse maskeerata alueita peittoon , jos pitää teipata , odottaisin suosiolla seuraavaan päivään . Pohjamaaliksi olen kuitenkin valinnut aika usein Humbrolin mattavalkoisen , vasta sen jälkeen Lifecolor , tai hyvä pohjahionta 1000-2000 vesihiomapaperilla , jotta saa akryylin tarttumaan pintaan hyvin .
Tämä kysymys varmaan sopii tänne, ettei tarvitse uutta ketjua tehdä.
Miten emalit suhtautuvat lifecolorin maaleihin? Olisiko suositeltavaa vetää kerros Johnssonia väliin?

Äsken kokeilin Johnssonia testimalliin, joka oli maalattu lifecoloreilla. Maali tuntui hieman hylkivän Johnssonia ja jätti läiskiä, joissa ei ollut vahaa tai ainakaan ei näyttänyt siltä. Sama tapahtui emaleilla maalattuun malliin.
Mistä tämä voisi johtua?
Jussi L. kirjoitti:
Äsken kokeilin Johnssonia testimalliin, joka oli maalattu lifecoloreilla. Maali tuntui hieman hylkivän Johnssonia ja jätti läiskiä, joissa ei ollut vahaa tai ainakaan ei näyttänyt siltä.
Itselläni toimii Johnsson + Lifecolor loistavasti. Kun sama näyttää tapahtuvan myös emaleille, olisiko Johnssonissasi jotain vikaa? Oletko antanut maalin kuivua tarpeeksi kauan?
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa Revellin mattavalkoisen kanssa ruiskulla maalattaessa, että pintaan muodostuu pieniä hiukkasia, jotka muistuttavat hienoa hiekkaa ja ne lähtevät pyyhkimällä pois. Tätä ilmiötä ei tapahdu muiden maalien kanssa.
Joskus tapahtunut mulle Humbrolin mattavalkoisen ja ohenteen kanssa ruiskuttaessa. Voisiko olla niin, että ohenne on liian nopeasti haihtuvaa sorttia, jolloin maali kuivuu jo ilmassa? Ja tietyissä maaleissa vielä tämä korostuu? Vähemmän painetta ruiskuun? Lähemmäksi mallia? Hitaammin kuivuva ohenne (esim. ei apteekkibensa, jota minä käytin vaan ehkäpä lakkabensiini?) ?