Pienoismallit.net

Jääkaappikompressori maaliruiskulle?

Huom! Suomen lain mukaan ilman asianmukaisia pätevyysvaatimuksia saa tehdä vain tiettyjä yksinkertaisia sähkötöitä. Pidäthän siis huolen itserakennettujen laitteiden turvallisuudesta ja lainmukaisuudesta. Tarkempia lisätietoja löytyy säädöksestä KTMp 516/1996.

Turvallisuus nyt ennen kaikkea muuta tietysti. Mutta niinkuin Jarno kirjoitti, niin keissi olutta ostamatta ja kaksi 20 euron mallia hankkimatta, niin kas, siinä rahat jo aivan mainioon, nimenomaan kynäruiskuun tarkoitettuun kompuraan: on turvallinen, palikat käyvät toisiinsa ilman virittelyjä, ja toimii. Noh, ehkä sitä olutta…

Ketjussa kun haetaan oikeutusta ajatella itserakennetun kompuran olevan jotenkin edullisempi suhteessa valmiskompuraan. Jos taas ei ajatella, niin miksi ihmeessä joku haluaa tehdä mallailussa käytettävän apulaitteen vaikeimman kautta ja luultavasti vähintään yhtä kalliisti kuin ostaisi vehkeen valmiina kaupasta? Kaiken lisäksi kynäruiskuihin tarkoitetut kaupan kompurat ovat myös kompaktimman kokoisia ja turvallisemman näköisiä - jo lähtökohtaisestikin - konstruktioita kuin itse väsätyt, ainakin ne jotka itse olen nähnyt.

Eli siis, mikä on se pointti että kompuran pitäisi - siis ketjun perusajatuksen mukaan - olla ylipäätään ja ollenkaan itse tehty? Tuskin mikään Pelle Peloton-syndrooma pelkästään on syynä rakenteluintoon, vaan myös säästämisen harha?
Viimeksi muokattu 25.1.2011 16:06
PhantomII kirjoitti:
Turvallisuus nyt ennen kaikkea muuta tietysti. Mutta niinkuin Jarno kirjoitti, niin keissi olutta ostamatta ja kaksi 20 euron mallia hankkimatta, niin kas, siinä rahat jo aivan mainioon, nimenomaan kynäruiskuun tarkoitettuun kompuraan: on turvallinen, palikat käyvät toisiinsa ilman virittelyjä, ja toimii. Noh, ehkä sitä olutta…

Ketjussa kun haetaan oikeutusta ajatella itserakennetun kompuran olevan jotenkin edullisempi suhteessa valmiskompuraan. Jos taas ei ajatella, niin miksi ihmeessä joku haluaa tehdä mallailussa käytettävän apulaitteen vaikeimman kautta ja luultavasti vähintään yhtä kalliisti kuin ostaisi vehkeen valmiina kaupasta? Kaiken lisäksi kynäruiskuihin tarkoitetut kaupan kompurat ovat myös kompaktimman kokoisia ja turvallisemman näköisiä - jo lähtökohtaisestikin - konstruktioita kuin itse väsätyt, ainakin ne jotka itse olen nähnyt.

Eli siis, mikä on se pointti että kompuran pitäisi - siis ketjun perusajatuksen mukaan - olla ylipäätään ja ollenkaan itse tehty? Tuskin mikään Pelle Peloton-syndrooma pelkästään on syynä rakenteluintoon, vaan myös säästämisen harha?
Miks yleensä ostetaan rakennussarjoja( vaikka mallit), palapelejä, jne… 8)
Tervo Salminen kirjoitti:
--Eli kaupan kompurat on vaarallisia?
On ne, jos niissä on vikaa. Tässä vaan oli faktaa siitä, että joku oli testannut kompressorinsa (oli se sitten kaupan kompura, itse viritelty, korjattu tai rakennettu) sähköturvallisuuden hengellään.

Ne jotka haluavat ja osaavat väsätä kompressorinsa itse, tekevät sen tämän viestiketjun viesteistä välittämättä, mutta muiden kannattaa tosiaan miettiä toisenkin kerran homman mielekkyyttä.

Ei, mulla ei ole kynäruiskukompressoria vaan itse korjattu raksakompura (kondensaattori levähti) mutta en silti lähde neuvomaan muita kovin omatoimisiksi näissä asioissa. Itse asiassa, taidanpa vihdoin hankkia sen pienen Sencon mitä olen suunnitellut jo pidemmän aikaa..
Viimeksi muokattu 25.1.2011 16:40
Jotain itse sähköstä ymmärrän, paineilmasta sen verran että kompurasta sitä saa pihalle tarvittaessa, mikäli se toimii.

Yleistäen voisin tässä nimenomaisessa TI-spektaakkelissa antaa sellaisen ohjeen, että jos Sinun, osaava harrastaja, täytyy kysyä neuvoa, miten esim. tämä surullisenkuuluisa TI-kompura valmistetaan, Sinulla, osaava harrastaja ei ole riittävää pätevyyttä/ammattitaitoa kyseisen kapistuksen valmistamiseen. Mutta mikäli osaat romuvarastosta löytyvistä komponenteista sen kasata ilman epäröintiä, uskon Sinun, osaava harrastaja kasata sen niin, että se on Sinulle, osaava harrastaja sähköturvallinen ja ehkä jopa lapsillesi sähköturvallinen.

Kun olin mopoikäinen, isukki rakensi mummolaan juurikin tämän laitoksen josta on ollut puhe. Isukin ammattitaidon tuntien en kyseenalaistanut laitteen sähköturvallisuutta tai muutakaan, kysyin vaan mistä hökötys lähtee käyntiin ja mistä sammuu, ja sammuuko automaattisesti. Millään tavalla en käteväksi haukkuisi, melko iso säiliö ja huonekaluputkesta runko, mutta asiansa ajoi.

Itse olen noudattanut tuota antamaani ohjeistusta "jokapäiväisessä elämässäni". Jos on joku apuväline/tarvike, jonka valmistaminen onnistuu kohtalaisen pienellä vaivalla ilman, että harrastukseen varattu aika pienenee olennaisesti, olen tarttunut härkää sarvista. Mikäli aikaa alkaa tuhraantua iltatolkulla jonkun onnettoman maalaustelineen väsäyksessä, niin siitä voi päätellä, että nyt on amatööri haukannut liian ison palan, eihän se ole kuin putkea ristiin rastiin, ammattilainen pyöräyttäis tuommosen puolessa tunnissa ja se vielä toimiskin sen jälkeen. Amatöörille kaikki ei ole niin helppoa.
Jepjep,

Itsellä oli aiemmin hankittu halpis mutta hiljainen mallikompura vailla ilmatankkia (Gern) sekä myöhemmin hankittu halpis mutta äänekäs raksakompura ilmatankilla (Biltema). Tavoitteena oli mahdollisimman halvalla saada tankillinen ja hiljainen mallikompura ilmapainesäätimillä ILMAN että joutuu tinkimään raksaominaisuuksista…

Joten purin pois Biltema-kompuran ilma-putkitukset ja korvasin ne paineilmaletkuilla. Keskellä tankkiin menevää letkua on pikaliittimilla toteutettu jatkos. Pistin samalla poikki Bilteman kompuran moottoriin menevän sähköjohdon, ja laitoin katkoksen kohdalle pistorasian ja pistokkeen (maadoitettuja ja suojattuja ulkokamoja).
Eli Bilteman osalta kaikki on tavallaan kuin ennen, on ainoastaan laitettu sekä ilma- että sähköpuolelle jatkomahdollisuudet, eikä ymmärtääkseni ole tehty mitään sellaisia sähkömuutoksia mitä tavallinen kuolevainen ei saisi tehdä.

Gernin puolella korvasin lohkonjälkeiset ilmasysteemit pikaliittimellä. Ja mitä sitten..?

Nyt täytän ekaksi kompuran tankin äänekkäästi (97 dB) ulkovarastossa. Tehokkaan moottorin ansiosta se käy hetkessä. Sitten otan kompuran sisään mallailupöydän luo, ja vaihdan tankkiin menevän ilmaletkun kiinni Gernin pikaliittimeen, ja Gernin töpseli kiinni Bilteman moottoriin johtavaan pistorasian.

Ja kas! Kun tankin ilmapaine laskee ja Bilteman äänekäs moottori normaalisti lähtisi käyntiin, niin lähteekin Gernin supsuttavan hiljainen moottori käyntiin ja täyttää hissukseen tankin.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Asiasta seitsemänteen. Porvoon mikrokulmassa pienoiskompura (Scanair) tarjolla hintaan 47€
poistettu
Viimeksi muokattu 12.1.2013 18:36
Mutta pääjohdon saa korjata ja vaihtaa, tai tehdä oman jatkojohdon. Periaatteessa nuo muutokset voi rinnastaa niihin.
Maallikko saa tehdä nykyään todella vähän sähköteknisiä asioita, joten ihmettelen miksi tämä ketju kukoistaa…
Nimim. Laivasähkäri
Itellä jos ois nuo ongelmat et pitää ite kyhätä jotain kompuroita kun kaupasta saa valmiita, niin siirtyisin suosiolla maalaamaan pensselillä:)