Pienoismallit.net

Huonoja kemiallisia yhdistelmiä

Olen tässä lähipäivinä kokenut muutaman yllätyksen maalaillessa ja ajattelin jakaa ne täällä säästääkseni kanssamallarit hankaluuksilta. En mene takuuseen käykö muille näin, mutta itse olen huomannut seuraavaa:

-Revellin kiiltävä musta (7) on arveluttava pohjamaali Alcladeille. Krakleeraa lähes välittömästi ainakin Aluminiumin alla. Musta oli saanut kuivaa 2 vuorokautta. Normaalisti käytän Alcaldin omaa mustaa pohjamaalia, mutta yhdessä kohtaa olin ajatellut oikaista… Toisaalta taas Chromen kanssa Revell toimi ilman moitteita. Omituista. (Täsmennettäköön tässä, että Alcaldit vaativat kiiltävän mustan pohjamaalin ja ei, akryylit eivät myöskään toimi). Humbrolin kiiltävä musta kuulemma toimii pohjana ihan ok.

-Gunzen Mr Surfacerit ja Tikkurilan ruiskuohenne on todella mielenkiintoisen efektin aikaansaava yhdistelmä. Putsasin sivellintä ruiskuohenteella ja tuloksena oli sitkeä tahna joka könttäytyi mukavasti siveltimeen. Onneksi Dicco korjasi asian. Ja onneksi kyseessä ei ollut ruiskun puhdistus, olisi saattanut olla melko kiehtova projekti edessä.

Jos muilla on kokemuksia huonoista yhdistelmistä, voidaan kerätä niitä tähän ketjuun.
- Ruokasoodan ja akryylimaalin sekoitus oli parin vuoden vitriinisäilytyksen jälkeen alkanut "kukkia", eli soodaa oli putkahtanut pinnasta läpi. Kosteus- ym. olosuhteet eivät olleet muuttuneet. Maalina kohtalaisen laadukas taiteilijaväri Winsor & Newton.

- Revellin hopea = huono kemiallinen yhdistelmä. Ei koskaan enää.
Revell tai Humbrol (emalit yleensäkin?) , ei saa koskaan maalata ainakaan mastonin maaleilla päälle. Tulee ihan kivan näköinen pinta… :S
Ei nyt sen kummempi tapaus ollut, kunnolla sekoittamalla katosi, mutta Humbrollin Sivler-sävy nr.11 otti metallimaalin tittelin liian tosissaan ja ruostui hiukan, tai siis kun purkin päälle oli vähän tiputellut maalia, niin nyt huomasin että se on aivan oranssina, ja maali purkissa aivan kahdessa osassa. (Pigmentit, liuotin). Sekoittamalla maali oikeni, mutta purkki nyt on ruosteessa… ;)
J Pokki kirjoitti:
Revellin kiiltävä musta (7) on arveluttava pohjamaali Alcladeille. Krakleeraa lähes välittömästi ainakin Aluminiumin alla. Musta oli saanut kuivaa 2 vuorokautta.
Kaks vuotta tuntuu olevan sopiva kuivumisaika tolle seiskalle. Sama kirkkaan punaisen kanssa. Tuntuu etteivät kuivu ikinä. Tosin siitä on jo vuosia kun olen noita käyttänyt, joten ihan ajantasaista tietoa ole ole.
Xtracolorin mattalakka ja mineraalitärpätti = mössöä.
Humbrolin kiiltävä valkoinen Diccolla ohennettuna oli takuuvarmasti kuiva Beaufighterin siiven maihinnousuraidoissa. Alla pieni hymykuoppa, joka oli kitattava umpeen. Mr. White Puttyä päälle ja hetken päästä Humrolit olivat kitin alta kurtussa. Ikinä muulloin ei näin ole käynyt.
Viimeksi muokattu 18.3.2008 21:59
Tinneri/tinnerillä ohennettavat maalit minkä tahansa emalimaalin päälle ruiskittuna sulattavat maalin, eli Alcaladin pohjaväriksi ei voi mielestäni suositella Humbrolin tai Revellin maaleja.

Toisin päin ongelmia ei tule, eli tinnerillä ohennettavat maalit kestävät päälle maalausta tärpätillä ohennettavilla maaleilla.
Juu, tuo Micro Scalen liquid decal film on kyllä kaikkien ruiskuntukkijoiden isä, äiti ja se huonokäytöksinen pikkuserkku, kun sen perään erehtyy pistämään vettä.
Kalle kirjoitti:
Juu, tuo Micro Scalen liquid decal film on kyllä kaikkien ruiskuntukkijoiden isä, äiti ja se huonokäytöksinen pikkuserkku, kun sen perään erehtyy pistämään vettä.
Ihan vaan vastasuuden varalle kysyn, että mitäs sen perään pitäs oikeesti laittaa?