Pienoismallit.net

Voiko pesuilla tai filttereillä vaalentaa?

Olen viimeistelemässä BMD-1 rynnäkkövaunua. Litkutuksen ja lakkauksen jälkeen lopputuote näyttää hieman liian tummanvihreältä.

Onnistuuko filtteröimällä, pesuilla tai lakkaa sävyttämällä tekemään sitä aavistuksen vaaleammaksi ilman, että pinta alkaa muistuttaa talvinaamiointia?
Itse kokeilisin kuivapensselöintiä (-sivelyä/-harjausta mitä nimeä kukin tahtoo käyttää). Mikäli tekniikka ei ole tuttu, asiasta löytyy lisäinfoa tältä sivustolta. Kyseinen tekniikka ei sinänsä muuta kaikkia mallin pintoja vaaleammaksi, mutta saa mallin näyttämään kyllä vaaleammalta korostamalla tiettyjä kohtia. Olipas vaikeaselkoinen selostus.
Terve,
väitän että ei onnistu. Vaaleaa voi tummentaa mutta ei toisinpäin. ainoa vaihtoehto on ruiskuttaa vaalennetulla vihreällä eri alueita.
Litkutus ja pesu ovat sama asia. Filttereillä sävytetään värieroja yhteen harmonisemmaksi kokonaisuudeksi ja sillä voidaan muuttaa sävymaailmaa haluttuun suuntaan mutta ei vaaleammaksi.

Niko
Tarkoitatko Niko että kuivapensselöimällä ei onnistu vai alkuperäisen kysyjän ehdottamilla tavoilla ei onnistu? Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa olen samaa mieltä, pesuilla voi olla melko mahdotonta päästä toivottuun lopputulokseen tässä tapauksessa. Mutta dry-brushingilla edelleen voi saada mallin yleisilmeen vaaleammaksi, kun yksityiskohdat nousevat näkyviin. Juuri tämmöinen tumma malli on varsinkin otollinen kohde… Kaikenlisäksi jos kyseessä on vain aavistuksenomainen vaalennus.
Moi mtek, Onko vaunu yksivärinen vai 3-värikaaviossa tms? Oikeiastaan tuolla taida olla väliä. Kannattaa kokeilla käsitellä yksiväristä vaunua tai myös monivärisen vaunun vihreitä alueita esim. MIG:n Russian Earth pastelleilla. Tuo sävy on vihreä huolimatta "Earth" nimestä. Olen itse käyttänyt samaa menetelmää loiventamaan liian tummia sävyjä. Myös kuivapenselöintiä voi kokeilla, mutta se on usein "raaempi" ratkaisu kuin pastellin käyttö, joilla saat tehtyä malliin "pehmeitä" sävyjä. Mitään ehdotonta neuvoa ei varmaankaan ole, vaan ainoastaan kokeilu siitä miten paljon missäkin tilanteessa käyttää pastelleja tai kuivapenselöintiä, tuo malliin itseä miellyttävän ratkaisun.

t. Jake
J Pokki kirjoitti:
Tarkoitatko Niko että kuivapensselöimällä ei onnistu vai alkuperäisen kysyjän ehdottamilla tavoilla ei onnistu? Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa olen samaa mieltä, pesuilla voi olla melko mahdotonta päästä toivottuun lopputulokseen tässä tapauksessa. Mutta dry-brushingilla edelleen voi saada mallin yleisilmeen vaaleammaksi, kun yksityiskohdat nousevat näkyviin. Juuri tämmöinen tumma malli on varsinkin otollinen kohde… Kaikenlisäksi jos kyseessä on vain aavistuksenomainen vaalennus.
Terve,
tarkoitin jälkimmäistä. Kuivapensselöinnillä voidaan vaalentaa kuten sanoitkin:)

Niko