Pienoismallit.net

Gallerian säännöt

Tämä keskustelu on lukittu.

Kalle Rantanen kirjoitti:
Mitä positiivisiin kommentteihin tulee niin minulla ne ovat kokeneet inflaation ja kaipaisin enemmän kommentteja siitä miten saan malleistani parempia. Siis neuvoja. Aluksi kehut toki olivat tarpeen mutta kun lähes kaikkia malleja ylistetään niin lopulta ne eivät merkitse mitään.
Joo, onhan niitä ylistäviä kommentteja tosiaan kiva saada, mutta paljon enemmän hyötyä on kommenteista jotka alkavat Miksi, Mikset, Voisitko jne. Tuota Modenaa tehdessä näitä on jokunen tullutkin, esim noiden penkkien maalauksen jälkeen kommentti siitä, että kiiltoa voisi olla lisää. Vaikka itse jo tiesikin, että ne oli lakkaukseen menossa, kommentti osoitti, että joku toinen on tosissaan katsonut kuvaa, ja miettinyt miten sitä voisi parantaa. Eikä vain kehunut, että onpas onnistunut maalaus.
Toinen mikä näissä arvostelevissa kommenteissa (ei pelkästään täällä, vaan joka foorumilla) on se, että ne jotka tosiaan vain laittavat tuotoksensa näytille ja odottavat vau-huutoja, eivät siedä pienintäkään arvostelua, tai parannusehdotuksia. Onneksi nämä oppii aika äkkiä erottamaan, jonka jälkeenm ei enää arvostelua tule annettuakaan, ei hyvää eikä huonoa.
Mirvan puheenvuorossa on asiaa. Tosin itse ymmärtäisin sääntöjen perusajatuksena olevan sen, että kuvia lisättäessä käytettäisiin hieman harkintaa, eli ettei lisättäisi kuvia sivustolle miten sattuu. Tarkoituksena ei varmasti ole blokata pois monipuolista erilaisten ja eritasoisten mallien esittelyä. Säännöt ovat kuitenkin vielä melko rennot, esimerkiksi ei olla luomassa mitään filtterisysteemiä, jossa sivustolle pääsisivät vain ylläpitäjän tai jonkun suppeamman porukan sallimat kuvat.

Toki yksittäisen mallarin on mukava saada positiivista palautetta ja kannustetta, ja tämän etsiminen on ihan hyväksyttävä päämäärä. Toisaalta, jos motiivina on yksinomaan positiivisen palautteen saaminen, sitä positiivista palautetta voi hakea laittamalla nettiin kuvat muutamasta edustavimmasta ja parhaiten onnistuneesta mallista sen sijaan että lätkyttää nettiin kuvat n. 50 suurinpiirtein samaa tasoa olevasta liukuhihnatekniikalla pikaisesti kyhätystä mallista. Tämä myös lisää sitä todennäköisyyttä, että joku innostuu antamaan palautetta. Itselläni ainakin kiinnostus helposti herpaantuu, jos huomaa että joku mallari on postannut monta kymmentä kuvaa samanlaisista ja hyvin samantasoisista malleista. Ehkä yhtä tulee kommentoitua ja niitä samoja kommentteja ei jaksa toistaa muiden saman kaverin mallien kohdalla.

Kuvien lisäämisen motiiveista puhuminen on meikäläisen mielestä tervetullut muistutus meille kaikille siitä, miksi malleja täällä esitellään. Yhteiset päämäärät ja yhteiset pelisäännöt ovat tarpeen sivuston pitämisessä tasokkaana.
Mirva Lindström kirjoitti:
Täten saan tästä Tomin lauseesta sellaisen kuvan, että mallarit jotka vain omaksi ilokseen rakentavat malleja ja haluavat hyvällä itsetunnolla positiivisten kommenttien toivossa jakaa valmiin työnsä muiden kanssa, on kuvineen väärällä sivustolla. Tämä sotii kyllä mielestäni suuresti tämän sivuston perustamisideaa vastaan. Mitä muut ovat mieltä?
Mielestäni tulkintasi on hieman turhan kirjaimellinen. Alkuperäinen tarkoitus oli varmaan rajoittaa epäselviä suttukuvia joita ihan oikeasti (kuvatekstin mukaan!) lisättiin tänne "huvin vuoksi". Omaksi ilokseen kai kaikki täällä malleja rakentavat, harrastus on harrastus eikä saa olla turhan vakavaa (muuten se muuttuu työksi)
Olen Eskon kanssa samaa mieltä tuosta omaksi ilokseen rakentelemisesta. Tyylejä ja tapoja voi olla monia ja oikeestaan täytyykin olla. Olisi aika tylsistyvää jos olisi ainoastaan yksi ja ainoa oikea tapa.
Olen samaa mieltä!
Olen lukenut nyt koko illan näitä kommenteja ja tuntuu siltä että kaikissa on jonkin sorttista asiaa.
Monipuolisuus on osittain osa koko pienoismallit.netin ideaa.
---poisto---
päivää kaikille.mieltäni on vaivannut tuo emek-keskustelu.tiedän kyllä,että nää emekin 1/25 rekat on myöskin leluja,mutta tarkkoja maleja silti.niissä on hyvä pohja alkaa rakentelemaan.sen perusteella,mihin aloittamassani keskustelussa,jo ku määritteli "rajat" näille,eli mikä on pienoismalli,mikä lelu.se oli itseasias aika fiksusti sanottu,että jos se on purettu atomeiksi,ja rakennettu uudeksi,se on malli.en tiedä mite ajattelette asiasta,mutta minun mielestä ei pitäisi häätää täältä,jos malli ei superhieno.kuiteki pitää muistaa,että me jokainen ollaan alotettu jostain.näille vähemmän vaivaa nähdyille voisi antaa huomautuksen,ja mielummin jotain vinkkejä,kuin häätää täältä.en lietso sotaa,mutta on täällä 2 tismallee samanlaista raskaasssa kalustossa austraalian rekkaveturia,niitä koottavia.täs kohden pakko sanoa,etten ole nähnyt samanlaisia emekkejä.mutta on silmää sattunut täysin alkuperäisiä,"suoraa laatikosta tänne" autoja,ne ei ole tätä paikkaa varten t:emek-mallari
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
timpak kirjoitti:
päivää kaikille.mieltäni on vaivannut tuo emek-keskustelu.tiedän kyllä,että nää emekin 1/25 rekat on myöskin leluja,mutta tarkkoja maleja silti.niissä on hyvä pohja alkaa rakentelemaan.sen perusteella,mihin aloittamassani keskustelussa,jo ku määritteli "rajat" näille,eli mikä on pienoismalli,mikä lelu.se oli itseasias aika fiksusti sanottu,että jos se on purettu atomeiksi,ja rakennettu uudeksi,se on malli.
"Purettu atomeiksi, kasattu uudelleen ja jokainen osa maalattu sisusta ja pyörät mukaan lukien", eikös se jotenkin näin mennyt se määritelmä. Olen samaa mieltä, että fiksu määritelmä. Täyttävätkö Emekkisi tuon maalausmääritelmän eli oletko maalannut jokaisen kohdan Emekistäsi itse? Kuinka monessa osassa Emek on mielestäsi silloin, kun se on atomeina?
Minulle on jäänyt sellainen kuva, että monelle Emekin tuunaus ja rakentelu on sitä, että vaihdellaan Emekkien osia autosta toiseen(eli lelujen osia vaihdellaan keskenään), jolloin saadaan erilainen lopputulos.
Onko kukaan edes maalannut Emekkiään täysin?
"jos se on purettu atomeiksi,ja rakennettu uudeksi,se on malli" tyyppinen määritelmä ei meikällä mene läpi. Tällä perusteella esim. legot olisivat pienoismalleja.

Olennaista ei ole se, onko kohde ollut alunperin määritelty leluksi vai ei. Esimerkiksi itse ostin taannoin valumuovista tehdyn leluhevosen, josta olisi tarkoitus poistaa muovikuitua olevat harja ja häntä ja korvata nämä itse muovailluilla. Lisäksi hevosen asentoa olisi tarkoitus muutella ja maalata koko komeus luonnollisemmaksi, jolloin aikaansannoksesta varmaankin tulee ihan ok hevosfiguuri.

Olennaista ei myöskään ole se, minkä valmistajan tekeleestä on kyse. Keskeistä merkitystä on myös sillä, minkä tyyppisen toiminnan tulos tuo todellista tai kuviteltua esikuvaa todellista pienemmässä mittakaavassa esittävä esine on. Pienoismallailussa käytetään tiettyjä rakennus- ja maalaustekniikoita. Jos tehdyn esineen kokoamisessa ja maalauksessa on käytetty pienoismallailussa yleisesti käytettäviä tekniikoita, tunnistetaan malli yleensä pienoismalliksi.

Pienoismallia tunnistettaessa joudutaan esittämään seuraavat kysymykset:

- kuvaako malli jotain todellista tai kuvitettua esikuvaa?
- onko kyseessä mittakaavamalli?
- pyrkiikö malli esittämään esikuvaansa teknisesti tarkasti (mitat + yksityiskohdat)?
- onko malli rakennettu pienoismallailussa yleisesti käytetyin tekniikoin?

Jos näistä pienoismallin "tunnusmerkistön" osatekijöistä puuttuu yksi tai useampia, todennäköisyys kasvaa, etten pidä kohdetta pienoismallina. Jos Emek kuvaa esikuvana olevaa ajoneuvoa melko tarkasti ja jos Emek malli on koottu ja maalattu itse käyttäen niitä tekniikoita, joita mallailussa yleensä käytetään, itse ainakin olen valmis hyväksymään mallin pienoismalliksi. Jos Emek on otettu suoraan laatikosta ja ainoastaan legomaisesti vaihdettu jotain elementtejä tai liimattu joku tarra Emekin kylkeen, ei kyseessä ole mielestäni pienoismalli, vaikka se sinänsä esikuvaansa esittäisikin todellista pienemmässä koossa.

Timpakin kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että sivulle pitäisi jatkossakin mahtua aloittelijoiden malleja, jotka eivät ole "superhienoja". Harrastuksen kehittämisen ja esittelyn kannalta ei kuitenkaan ole järkevää se, että sivustolla näkyy ainoastaan aloittelijoiden malleja. Säännöstön tarkoituksena on selvästi panostaa laatuun ja asettaa järkevät rajat määrälle.
Viimeksi muokattu 9.2.2008 11:53