Pienoismallit.net

Paperi- ja kartonkimallit

Heikki Virtanen kirjoitti:
Laivojen ollessa kyseessä kartonkimalleissa on kaksi vaihtoehtoa: aseet (ja mastot) voi tehdä metalli- tai muoviputkista tai kiertää paperista kuten tikkukaramellien tikut muinoin.
Sitten on vielä kolmas ja paras vaihtoehto,tehdä mastot puusta.Ovat varmasti kestäviä ja oikean näköisiä.Materiaalia löytyy halvalla ja kaikkialta.
Täältä löytyy Suomi Hawk. Ladattu PDF aukeaa salasanalla ojimak
www.geocities.jp/ojimak_01/interest.htm
Paperi-/kartonkimallit ovat hieno ja mukavasti erilainen mallailumaasto. Kaupalliset mallit ovat tarkkoja, aina maalattuja (painettu värein siis) ja yllättävän nokkelasti esikuvaa mallintavia.

Täydentää nitä voi kaikilla mielikuvituksen sallimilla tavoilla ja materiaaleilla, kuten mitä tahansa mallia. Etsejä, puuta, muovia, erilaisia maaleja sävytteitä, lankoja, metalleja jne.

Kartonkimalleissa erityisen hyvää on se, että kohteen mallailun äärelle usien pääsee murto-osalla muovimallin hinnasta - esimerkkinä vaikka Bismarck: kartonkimalli alle 30€ ja muovimalli vähintään 60€.

Itse vakuutuin kartonkimallien salonkikelpoisuudesta vieraillessani Greenwitchin National Maritime Museumissa (Lontoo) ja huomatessani kuinka monessa pienoismallissa skaalan mukainen efekti pinnassa kuin pinnassa oli toteutettu paperin/kartongin avulla. Voi yllättää monet, mutta etsiosien metallin paksuus ei ainakaan sandwitch rakenteena aina toteuta oikeata skaalakuvaa. Sensijaan etsi + paperi tekisi aian eri vaikutelman.

Uusimmat paperimallit on nykyään tehty ihan viimeisen päälle 3D mallinnusohjelmilla, joilla voi huolelliselle rakentajalle tarjota täysin saumattomia ja toimivia rakenteita.

Paperimallit voi myös osiltaan heposti maalata itse - ihan tarpeen mukaan. Pinnalle paperipinnan sulkeva eristysmaali/pohjamali (mikä tahansa spray käy ruiskusta tai pullosta) ja sitten haluttu pinta maali siihen päälle.
Itse olen paperista/kartongista tehnyt rakennuksia, lintuja, luurangon, sateliitteja jne. Tällä alueella pääsee nauttimaan mallailun high-techistä myös - osa yksityiskohtasimmista osista on toteutettu laserleikkauksella.
Kysykää linkkejä, jos kiinnostuitte, niitä löytyy vaikka mitä.

Esimerkiksi kansainvälisen avaruusaseman malli on aivan huikea:

www.marscenter.it/eng/veicol.asp?pa=605

Tarvitset vain hyvän tulostimen, sopivan paksuista kartonkia (matta- ja kiltäväpintaista, piirtoheitinkalvoa, metallilankaa, liimaa, innostusta ja hyvää mallailumieltä!
Minulla on työn alla tuo Black pearl paperimalli. uhu02.way-nifty.com/photos/kansei/a2.html
Olisikohan jollain jonkinlaista kasausohjetta, kun tuli pikkunen ongelma. lähinnä että miten nuo kyljet saisi parhaiten kasaan
Löysin Yamahan nettisivuilta hienoja moottoripyörien paperimalleja joita voi itse tulostaa. Varsin vaativan näköisiä rakentaa, mutta varmasti ovat sen arvoisia, kun näyttävät ainakin hienoilta!
Linkki: www.yamaha-motor.fi/community/fun/papercrafts/
Ei taida olla Suomessa maahantuojaa Shipyardilla, vai…?

Tämäkin valmistaja olisi syytä ottaa esille kun puhutaan laivasarjoista. Nuohan kuuluvat parhaisiin rakennussarjoihin:

www.model-shipyard.com/index-uk.html
Moi, löysin tämän vanhan ketjun ja tähän liittyen onkin kysyttävää. th tuossa ylempänä sanoi, että jos kartonkimalli maalataan, voidaan se kartonkipinta sulkea esim. sprayllä. Tiedän että kartonkimalleista on tehty uivia, millä nuo silloin päällystetään?

Heräsin tähän kartonkimallimaailmaan ihan juuri, ensimmäinen aikuisiän malli on tekeillä pienoisrautatien satamaan, linkissä kuva samanlaisesta jo jonkun toisen harrastajan satamassa keinuvasta kartonkimallista. sundborg.files.wordpress.com/2010/02/img_0736.jpg

Sen voin heti todeta, niinkuin joku sen aiemmin totesikin, että kartonkimallin tekeminen on kyllä hirveasti paljon vaikeampaa kun muovimallin. Virheitä on vaikea peitellä. Lopputuloksesta voi saada jopa "ihan kivan", oma lähtökohta on korvata kaikki mahdollinen miljoonalaatikon kamoista tai valmiiksi saatavilla olevilla kilkkeillä. Hinta tietenkin nousee, mutta koska tuohon 1:87 mittakaavaan on niin hintsusti laivoja saatavilla, niin hinta ei sillä lailla ole olennainen seikka. Tässä itseasiassa päästiin yhteen kartonkimallien eduista: ostin netistä viisi laivaa 1:100 kartonkimalleina. Yhteensä ne maksoivat jotain 60e. Eli hinta.

Toinen etu mielestäni on että voin ostaa 1:100 malleja ja skaalautta ne kopiofirmassa hieman suuremmiksi, eli skaalaan 1:87. Tiedän että esim. 1:250 Bismarckista on skaalautettu 1:100 malleja. Voin siis periaatteessa ostaa muiden mittakaavojen malleja ja skaalautta ne siihen mittakaavaan mitä itse aion rakentaa. Originaalit 1:100 malliin jäävät siis käyttämätt ja voin halutessani tehdä toisen samanlaisen, jos joskus myöhemmin huvittaa.

Sitten vielä nämä Suomi-mallit:

ostin siis viisi 1:100 laivamallia, yksi oli Byms miinanraivaaja s003.radikal.ru/i203/1012/13/7d740a611c97.jpg , eli Merivoimien "puupää" (Vahterpää, Katanpää, Purunpää ta Tammenpää, vai miten ne nimet menikään). Ostin myös General Hallerin www.naszamodelarnia.com.pl/WARSZTAT/PRZEMYSLAW/HALLER/general_haller_47.jpg , rakennettu Crichton-Vulcanilla Turussa ja sisarlaiva tykkiveneille Turunmaa ja Karjala. Mallien valmistajat ovat usein Puolalaisia tms. entisen itäblokin maita, joissa käytettiin paljon itäkalustoa, niinkuin meilläkin joskus.

Kaksi viidestä arvalla ostamastani mallista oli jälkeenpäin selvitettynä vahva Suomiyhteys.

Niin, ne mun kysymykset, ainoa taisi olla tuo päälystykseen suositeltava aine.
Eikös kirjakaupoista ja Tiimareista ym. saatava Fiksatiivi-spray aja asian? Joku viisaampi voi täsmentää.
ei kai fiksatiivilla saa vesitiivistä?