Pienoismallit.net

Liimat

Mika Louhiaho kirjoitti:
Kertokaas nyt mulle, mikä pikaliima oikeasti myös liimaa eikä vaan tartu heti kiinni irrotakseen parin päivän päästä ihan pienestä kosketuksesta.
Pikaliima on hyvin tarttuvaa mutta silläkin on rajoituksensa, sauma kestää vetoa vaikka kuinka mutta vääntöä huomattavasti heikommin. Itse olisin ehdottanut juuri tuota Power Flexiä mutta jos se ei toimi niin olisiko mennyt vanhaksi tai liimapinnoissa jotakin häikkää?

PIkaliiman annostelu on toisinaan myös taitolaji, vähemmän on enemmän ja liika liima saattaa jopa heikentää liimauksen kestävyyttä. Näistä tiedoista ei nyt oikein käy ilmi mikä on varsinaisesti pielessä, mutta toimisiko ehkä joku 2k-epoksi tässä kohtaa paremmin?
wade kirjoitti:
Pikaliima on hyvin tarttuvaa mutta silläkin on rajoituksensa, sauma kestää vetoa vaikka kuinka mutta vääntöä huomattavasti heikommin. Itse olisin ehdottanut juuri tuota Power Flexiä mutta jos se ei toimi niin olisiko mennyt vanhaksi tai liimapinnoissa jotakin häikkää?

PIkaliiman annostelu on toisinaan myös taitolaji, vähemmän on enemmän ja liika liima saattaa jopa heikentää liimauksen kestävyyttä. Näistä tiedoista ei nyt oikein käy ilmi mikä on varsinaisesti pielessä, mutta toimisiko ehkä joku 2k-epoksi tässä kohtaa paremmin?
Yleensä liitos irtoaa jostain pikkukopsahduksesta johonkin. Ei kyllä paljon newtoneita vaadi. Välillä enemmän, välillä vähemmän tullut liimaa laitettua. Levitätkö itse koko liimattavalle pinnalle vai tippoina? Yhdelle vai molemmille pinnoille? Epoksi nyt aina pitää kuin kivi, mutta se on aina sellaista sotkemista, joten mielellään jättäisi käyttämättä.

Kiitos, Pekka, vinkistä. Etralle on kohta asiaa, joten jos kokeilisi tuota 401:stä.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Levitätkö itse koko liimattavalle pinnalle vai tippoina? Yhdelle vai molemmille pinnoille?
Yleensä jollakin tikulla annosteltuna, pieninä tippoina ja vain toiselle pinnalle. Vähänkään isommissa liimauksissa sitten melkein vain apuliimana pitämään osat paikoillaan sen aikaa että varsinaisen rasituksen kestävä liima ehtii kuivua/kovettua.

Pyrin usein laittamaan myös jonkunlaisen tapituksen tai muita vahvikkeita pikaliiman kanssa jos vain mahdollista, mulla on paha tapa kolhia työn alla olevia projekteja milloin mihinkin joten kaikkia keinoja tarvitaan :)
Huomenia. Tuossa nettiä selatessani törmäsin noihin koruliimoihin ja muihin korutuotteisiin, joten kysymys: onko kukaan tutustunut noiden käyttöön mallailussa? Ne ovat kylläkin hitaasti kuivuvia mutta kuivuttuaan kirkkaita,joten voisivat toimia ainakin joissain tapauksissa.

Markku
En ole koruliimoja käyttänyt, mutta Micro Krystal Clear kuivuu kirkkaaksi ja sopii sen takia esimerkiksi lasiosien liimaukseen, tosin ei kestä kovin paljoa rasitusta.

Mihin tarkoitukseen sopivaa liimaa haet?
Oli muuten vaan yleinen kysymys, nuo mallailuun tarkoitetut liimat on tuttuja, joten muuten vaan mietin erilaisten liimojen ja tuotteiden käyttötapoja.

Markku
Itse juurikin tämän kyselyn innoittamana ostin eBaystä tuubin koruliimaa. Testailu jäi yhden ajovalolasin mittaiseksi :( Aine oli kovasti purkkamaista, vaikea levittää cocktail-tikulla, ja kuivumisaika jopa EriKeeperiä pidempi (48 - 72 tuntia). Lisäksi tuubi täynnä pääkallokuvia ja syöpävaroituksia.