Pienoismallit.net

Liimat

Niko hei, millasta se Plastructin liima on? Oon miettinyt kokeilla eri vaihtoehtoja tuohon muovi-scratchaamiseen. =)
Tamiyan valko- ja vihreäkorkkisella on menty tähän asti hyvin, Revellin pilliliiman olemassaolo tuppaa aina unohtumaan laatikon pohjalle, tosin voisihan sitäkin kokeilla pitkästä aikaa tuon tämänhetkisen projektin kanssa.
Entäpä Humbrolin oma neulaliima/muut liimat
-itse olen käyttänyt tätä ja on yhtähyvää kuin muutkin vastaavat neulaliimat.Itse kun asun Torniossa niin humbrolin juttuja on ruotsin haaparannalla,Jala-leksaker nimisessä liikkeessä kassan edessä, siellä ne maalitkin,mallit on liikkeen perällä -se vähä mitä jäljelle jäänyt.
Humbrolin neulaliimaa myydään keltaisessa muovipullossa jota voi pitää pöydällä pystyasennossa,myös sinisessä muovipullossa on ollut samaa tai vastaavaa liimaa,pullon malli on vain erilainen-netissä on kuvia.

UHU -neulaliimaa löytynyt joskus sekatavarakaupoista ja Lidlistä
PIKO-joistain malliliikkeissä tarjolla
EXPERT-neulaliimaa ,saksalainen liike Moduni versant
Italeri/modelmaster-nokkaliimaa saa ulkomaisista malliliikkeistä useinkin
…onhan näitä
Viimeksi muokattu 7.2.2014 17:49
Kaitsu ja Timo, pikaisesti kokemuksiani noista nesteliimoista:
- Humbrol, en tiennytkään olevan myös neulaliimaa. Itsellä käytössä ollut ja vieläkin hyllyssä sutiliimaa joka on erinomaisen hyvää myös.
Kai, ei mulla ole ollut tai ei ainakaan enää ole tuota Plastructia. Löytyy Airwavesin MEK Plasticweldia ja Slatersin PAKia, jotka kummatkin näyttävät ihan vedeltä.
Yksi mitä käytin joskus erittäin paljon oli, Vollmerin piikkiliima Supranol(sai markka-aikana Stokkaltakin)
Pikaliimoista käytän, merkistä riippumatta, vain ja ainoastaan ohuita, vesimäisiä pikaliimoja.
Itselle merkittävin tekijä tuossa liimassa sen ohuus eli mitä vesimäisempää, sen parempi. Kyse ei ole muusta kuin tottumuksesta ja rakentelutavoista.

Niko
Vesimäisten (=liquid cement) muoviliimojen käyttö poikkeaa tavanomaisten paksumpien muoviliimojen käytöstä tai pikaliiman käytöstä. Liimojen ajatuksena on, että osat painetaan ensin yhteen ja vasta tämän jälkeen saumaan viedään liimaa pensselillä — mieluiten sauman sisäpuolelle, mutta ainahan tämä ei ole mahdollista. Vesimäinen liima ei jätä tahraa tai vahingoita yksityiskohtia näkyvälläkään pinnalla, koska liima on niin ohutta ja koska se haihtuu nopeasti. Lasiharjalla varovasti siistiminen hävittää kiiltoeron pinnalta. Siistin sauman syntymisen edellytys (yleensä) on, että osat sopivat hyvin yhteen. Asetteluaikaa ei käytännössä ole ja olisi hyvä, jos liimattavat osat olisi tuettu tai puristettu yhteen ennen liimausta. Pienen totuttelun jälkeen ja joillakin "hitaammilla" vesimäisillä liimoilla voidaan toimia myös perinteiseen tapaan, eli sivellään liimaa osaan, jonka jälkeen vasta viedään osa kiinni toiseen osaan. Lopullinen sauman vahvistaminen tapahtuu siveltimellä.

Paksummat liimat taas täyttävät huonosti istuvan sauman ja/tai antavat asetteluaikaa. Jos vesimäistä liimaa lutraa runsaasti, saa osan kyllä sulamaan suuremmaltakin alueelta. Huonosti yhteen sopivassa saumassa tätä ominaisuutta voi käyttää hyväksi: lutrataan vähän enemmän liimaa saumaan ja painetaan osia samalla voimakkaasti yhteen — tässä on riskinsä, joten kannattaa harjoitella hukkaosilla.

Legendaarisin vesimäinen liima on puhdas metyyliletyyliketoni, jota ainakin takavuosina sai apteekista. Tällä voi liimata lähes kaikkea "muovia". Tämä toimii erittäin nopeasti ja voimakkaasti, mutta sen haju voi aiheuttaa päänsärkyä hyvinkin tuuletetussa tilassa. Pelkkä purkin avaaminen tekee meikäläiselle jo pahaa ilman kunnollista naamaria. Aine on käsittääkseni hyvin myrkyllinen ja suosittelen kaasuja suodattavan hengityssuojaimen käyttöä. Tätä käytän vain äärimmäisissä tilanteissa, kun kyseessä on joku sellainen muovilaatu, johon mikään muu liima ei pure. Näihin törmää joidenkin piensarjavalmistajien sarjoissa. Yksi tällainen on itävaltalainen Lepold Halling, joka valmistaa raitiovaunujen malleja. Takavuosina käytin "mekkiä" lähes yksinomaan polystyreeniosien liimaamiseen. Tämä tosin johtui siitä, että nykyisen kaltaisia vesimäisiä liimoja ei ollut saatavilla.

Vesimäisten liimojen kemialliset koostumukset eivät liene yleisessä tiedossa, mutta monen liiman nimen perusteella voisi kuvitella niiden perustuvan metyylietyyliketoniin. Esimerkiksi Slatersin Mek-Pak viittaisi tähän.

Vesimäisissä nesteliimoissa on kaksi erilaista tuotelinjaa: "liuotteettomat" (=non toxic) ja "liuotteelliset". Ensin mainitusta ei haihdu ilmaan haitallisia höyryjä. Nämä on yleensä hivenen hitaampia kuivumaan, jolloin kestävä sauma ei synny aivan heti. Kannattaa muutenkin muistaa, että vaikka sauma vaikuttaa kestävältä jo peräti sekunneissa, saavutetaan lopullinen kestävä pito yleensä vasta tuntien päästä — joskus kuivuminen kestää vieläkin pidempään.

Nykyisin vesimäisiä eri merkkisiä nesteliimoja on tarjolla pilvin pimein. Käytön ja ominaisuuksien kannalta ne ovat hyvin samanlaisia. Nopeimmat ovat äärimmäisen nopeita ja tuhdeimmilla liimoilla on taipumus haihtua säilytyspullosta melko nopeastikin. Vuosien varrella olen kokeillut seuraavia liimoja. Erot ovat äärimmäisen pieniä - lähinnä on kyse siitä, minkälaisiin muovilaatuihin liimat purevat. Vesimäisistä liimoista olisi vaikea laatia testiä.

C&L Finescale: Plastic Weld ja Butanone. Velipojan Mestarimallit on tuonut näitä maahan. Erittäin voimakas ja nopea liima. Butanone sopii myös ABS-muoviin, johon monet liimat eivät yleensä pure. Saatavuus valmistajalta ei ole ollut kovin hyvä ja ongelmana on ollut, että liima haihtuu itsekseen pullosta, vaikka se olisi huolellisesti suljettu.

Plastruct: Plastic Weld ja Weldene. Jälkimmäinen on liuotteeton sitruunantuoksuinen ja hieman hitaampi. Mallikauppa on tuonut Suomeen liimoja satunnaisesti. Erinomaisia tuotteita.

Ambroid Proweld. Myös Mallikaupan tuotevalikoimassa. Legendaarinen, nopea jenkkiliima, jonka kilpailija Micro-Markin "Same Stuff" lienee peräisin samasta tehtaasta — ainakin tuotteen nimi on humoristisen osuva.

Testors: Liquid Cement. Muistuttaa Tamiyan liimaa. Toimii hyvin. En tiedä, vieläkö tätä valmistetaan.

Tenax7R. Nopea ja tehokas perinteinen liima, jonka saatavuus Suomesta arvoitus. Tuppaa haihtumaan pullosta itsekseen.

Revell: Contacta Liquid. Tästä en enää muista käyttökokemuksia ja pullokin on jo tyhjentynyt. En tiedä, valmistetaanko tätä nykyään.

Humbroll: Liquid Poly. Toimii hyvin.

Slaters: Mek-Pak. Erinomainen, hyvin nopea ja haihtuu itsekseen pullosta.
Viimeksi muokattu 7.2.2014 10:36
Timo Vuokila kirjoitti:
Italeri/modelmaster-nokkaliimaa saa ulkomaisista malliliikkeistä useinkin
Ja ihan hyvin tuota on ollut myös Tietonikkarissa. Sitä olen käyttänyt toistakymmentä vuotta. Tosin nokalla on todella paha kuivumistaipumus.
Neulaliimaketju pitkästä aikaa, mahtavaa!
Toimivaa liimaahan tuo revell on johonkin tarkoituksiin, itse olen pärjäillyt neste-ja pikaliimoilla. Tuo Petrin laittama lista erilaisista liimoista oli hyvä. MEK kannattaa nykyään jättää pois ihan turvallisuussyistä, sillä ei juurikaan ole etuja polystyreenin liimauksessa esim. tamiyan extra thin-nesteliimaan verrattuna. Eri juttu sitten jos liimaa muitakin muoveja kuin polystyreeniä.
Ambroid proweld on erinomainen, nopeasti haihtuva nesteliima mutta terveydelle haitallisempi kuin tamiyan liimat. Hyvä tuuletus ja hengityssuojain pitää olla käytössä sen kanssa lutratessa.
Petri: hyvä liimaesittely!
Apteekista saatava etyyliasetaatti on myös erinomainen nesteliima.
Kertokaas nyt mulle, mikä pikaliima oikeasti myös liimaa eikä vaan tartu heti kiinni irrotakseen parin päivän päästä ihan pienestä kosketuksesta. Hirveästi en pikaliimoja käytä, mutta esimerkiksi resiiniosien liimamisessa se on aika must have. Nykyisestä varastosta löytyy Loctiten Precision sekä Power Flex. Molemmat maalit ovat kuitenkin huijanneet minua. Ensin tuntuu kiinnityvän kuin olisi jotain pika-epoksia, mutta tosiaan jos liimattu osa myöhemmin irtoaa niin usein se on juuri näillä pikaliimoilla liimattu.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Kertokaas nyt mulle, mikä pikaliima oikeasti myös liimaa eikä vaan tartu heti kiinni irrotakseen parin päivän päästä ihan pienestä kosketuksesta. Hirveästi en pikaliimoja käytä, mutta esimerkiksi resiiniosien liimamisessa se on aika must have. Nykyisestä varastosta löytyy Loctiten Precision sekä Power Flex. Molemmat maalit ovat kuitenkin huijanneet minua. Ensin tuntuu kiinnityvän kuin olisi jotain pika-epoksia, mutta tosiaan jos liimattu osa myöhemmin irtoaa niin usein se on juuri näillä pikaliimoilla liimattu.
Loctiten 401:stä mä oon käyttänyt ja toimii ihan hyvin. Ainakin Etrasta saa.