Pienoismallit.net

Liimat

Olen kyllä erimieltä tuosta, että neulaliimalla voisi liimata pieniä osia. Neulasta tulee aina sellainen lammikko sitä liimaa joka peittää pienet osat allensa. Kirosanoilta ei voi välttyä. Ikkunoihin päin tuota liimaa ei kannata edes näyttää tai sinulla on liimalammikko juuri siinä kohtaa missä ei pitäisi liimaa olla. Jos haluaa oikeesti liimata tarkasti pieniä osia tai ikkunaosia niin Tamiyan vihreäkorkkinen on siihen hommaan paras sen sivellinannostelijan takia.
En minä ainakaan pärjää muovimalliprojekteissani pelkästään Tamiyan vihreäkorkkisella. Itselläni on vakiintunut vakiokäyttöön nämä liimat:

- Tamiya Extra Thin nesteliima
- Revellin ns. neulaliima
- Gator´s Grip akryyliliima
- Scotch geelimäinen pikaliima
- Loctite nestemäinen pikaliima
- itse tehty muoviliima (lasipullossa olevan tinnerin sekaan olen pistänyt polystyreenisoiroja sulamaan)

Olen ilmeisesti melkoinen tumpelo, koska tarvitsen noin ison liima-arsenaalin muoviprojektieni väsäämiseen?
Raimo Leino kirjoitti:
En minä ainakaan pärjää muovimalliprojekteissani pelkästään Tamiyan vihreäkorkkisella. Itselläni on vakiintunut vakiokäyttöön nämä liimat:

- Tamiya Extra Thin nesteliima
- Revellin ns. neulaliima
- Gator´s Grip akryyliliima
- Scotch geelimäinen pikaliima
- Loctite nestemäinen pikaliima
- itse tehty muoviliima (lasipullossa olevan tinnerin sekaan olen pistänyt polystyreenisoiroja sulamaan)

Olen ilmeisesti melkoinen tumpelo, koska tarvitsen noin ison liima-arsenaalin muoviprojektieni väsäämiseen?
Mitä luultavimmin ;P Pikaliimaa itsekin käyttelen kun ei nesteliimalla saa kiinni esim. resiini- tai etsiosia. Miinuksena pelkän viherkorkkisen käytössä on sen hillitön kulutus :D Putelia kuluu vaikka toki voisi säästää ja käyttää hitaampiakin nesteliimoja. Ei vaan osaa eikä malta…
wade kirjoitti:
Voisinpa melkein todeta että "harjoittelua se vaatii että saa sopivan määrän liimaa sivellinpurkista ulos ja omalla kohdallani lähes mahdotonta".
Sivellinliiman levittämiseen sopivat hyvin pienimmät maalaukseen käytettävät pensselit - Tamiyan "harja" on liian iso moneenkin kohteeseen.
Tämä vääntö:
Petri Sallinen kirjoitti:
Sivellinliiman levittämiseen sopivat hyvin pienimmät maalaukseen käytettävät pensselit - Tamiyan "harja" on liian iso moneenkin kohteeseen.
Varmaan tämä?

Extra Thinissä on siroimpia liimojen siveltimiä mihin olen törmännyt.

Itse ainakin käytän täysin häpeämättömästi pikaliimoja, Revellin neulaliimaa että Tamiyan Extra Thiniä sulassa sovussa. Neulaliimaa tarvittaessa tursottelen palalle kiiltävää kartonkia ja siitä tikulla tai nuppineulalla levitän mikäli tarvitaan tarkkuutta. Tamiyan vihreäkorkkista taas en uskaltaisi lasiosiin käyttää, kuitenkin minun tuurilla livahtaisi muuallekin kuin saumaan…
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Extra Thinissä on siroimpia liimojen siveltimiä mihin olen törmännyt.
En käytä yleensä kumpaakaan korkkipensseliä, vaan hyvin ohutta maalisivellintä — tämä toki riippuu kohteesta (joskus suurempi suti paikallaan). Maalisivellin on ergonomisempi kuin "korkkivarsi". Tamiyan liimojen kanssa tasavertaisena muuten kisaavat Plastruct ja MicroMarkin "Same stuff". Englantilaisen Carrs´sin liimat ovat myös erinomaisia (ja onhan niitä muitakin, esim. Slatersin Mek-Pak, jota on satunnaisesti Suomestakin saanut).
Viimeksi muokattu 6.2.2014 16:12
Liima on hyvä jos se toimii käyttökohteessaan siisitisti ja tarpeeksi/riittävän nopeasti/hitaasti. Ja jos se on käyttötarpeen ilmentyessä saatavilla. Ihan sama mitä merkkiä, laatua tms. Näin toimin minä mutta joku toinen varmasti preferoi toisin ja niin on varmaan hyvä :-D
Petri Sallinen kirjoitti:
En käytä yleensä kumpaakaan korkkipensseliä, vaan hyvin ohutta maalisivellintä — tämä toki riippuu kohteesta (joskus suurempi suti paikallaan). Maalisivellin on ergonomisempi kuin "korkkivarsi". Tamiyan liimojen kanssa tasavertaisena muuten kisaavat Plastruct ja MicroMarkin "Same stuff". Englantilaisen Carrs´sin liimat ovat myös erinomaisia (ja onhan niitä muitakin, esim. Slatersin Mek-Pak, jota on satunnaisesti Suomestakin saanut).
Tätä en ole vieläkään oppinut edes kokeilun jälkeen:) Tamiyan oma sivellin on käytössä, tosin siirrän aina parhaan siveltimen uuteen puteliin. Tottumiskysymyshän tämäkin on siis. Mullakin on ollut tuota Mek-Pakia ja Plastructia mutta taisi toinen vuosien saatossa haihtua pullosta :D
Kari Partanen kirjoitti:
--Näin toimin minä mutta joku toinen varmasti preferoi toisin ja niin on varmaan hyvä :-D
Jos tämä olisi experimental-koneet.net niin mielipaha väärän liiman valinnasta komposiittisiipien liimaukseen voisi olla vähän vakavampaa laatua, mutta näitä pienoismallien muovinpalasia saa onneksi liimailla kasaan niin kuin kukin itse parhaaksi kokee.

Tamiyan nesteliima meni muuten omalle puutelistalle, vaikka edelleen olen hieman skeptinen sen suhteen onko noista nesteliimoista Airfixien, Minicraftien ja F-RSIN:in styreenisarjojen kanssa vastaavaa hyötyä… :)
wade kirjoitti:
Kari Partanen kirjoitti:
--Näin toimin minä mutta joku toinen varmasti preferoi toisin ja niin on varmaan hyvä :-D
Jos tämä olisi experimental-koneet.net niin mielipaha väärän liiman valinnasta komposiittisiipien liimaukseen voisi olla vähän vakavampaa laatua, mutta näitä pienoismallien muovinpalasia saa onneksi liimailla kasaan niin kuin kukin itse parhaaksi kokee.

Tamiyan nesteliima meni muuten omalle puutelistalle, vaikka edelleen olen hieman skeptinen sen suhteen onko noista nesteliimoista Airfixien, Minicraftien ja F-RSIN:in styreenisarjojen kanssa vastaavaa hyötyä… :)
wade ja muutkin Revell-liiman ystävät, ehdottomasti kannattaa kokeilla! Tamiyalla on myös muita vaihtoehtoja mm. sitruunalle tuoksuvia liimoja :D
Josta tulikin mieleen että vika purkki viherkorkkista vetelee jo viimeisiään vaikka A-20B ja Pe-8 eivät ole läheskään valmiit :O

Niko