Pienoismallit.net

Alclad-metallimaalit

Kantri kirjoitti:
Tässä Mastonin linkki kuvasto.maston.fi/files/liitetiedostot/fi/100%25ktt.pdf
Ja CRC, en löytänyt koko lakkaa tuotteista mutta samaa sarjaa näiden kanssa
www.crcind.com…9&country=FI&product=AUTO%20PAINT%20STANDARD&business=AUTOMOTIVE

Laitoin linkit koska itse en tunnista mitkä aineet noista ovat mitäkin.No Tärpätti tuolla taidettiin mainita toisessa.
No ei liuottimet/ohentimet juuri pahemmiksi voi tulla,Mastonissa ksyleeniä alle 25% ja asetonia 25-50% :) ja CRC lähes samat arvot. Ilman noita myrkkyjä maali olisi vaikeaa pitää niin ohuena että sen saa aerosolimuodossa ulos. Suuttimen tukkeutuminen olisi myös aika nopeasti edessä.

Tuo paukkupullojen ohennincombo on aika moinen "kuningashappo" monelle askartelumaalille. Itse pysyn kyllä jatkossa vieläkin kauempana noista aineista 8)

/marko

/marko
Piti tutustua Alcladeihin, mutta se vähän kuivahti: automallailuun olennaista chromea ei näytä saavan mistään, ilmeisesti toimittajien lomasesongin takia. Toivottavasti Harraste OY ja/tai Tieto-Nikkari tiedottavat vaikka nettisivuillaan milloin sitä taas saa. Alcladin omaa ruiskunpuhdistusainetta ei myöskään löydä, mutta ilmeisesti tinneri toimii?
Tinneri toimii oivallisesti puhdistuksessa. Kysäiseppä Chromea Tepolta www.mci.fi

Itse tilasin pari päivää sitten kymmenen pulloa Alcladeja Englannista ja eilen näytti lähteneen paketti tulemaan, sisältäen mm. Chromea joten ei se ihan kiven alla ole.
Kiitos, se oli informatiivinen vastaus! Tilaus lähti mci:lle. Mojovan näköinen putiikki kertakaikkiaan.
Miten muuten on, maalasin pari osaa Alcladin mustalla primerillä, sen jälkeen kävi ilmi että osat tarvitsevat värin (pale burnt metal), johon suositellaankin harmaata primeriä. Miten käynee jos suihkin mustan päälle? Pale burnt metal ei ole täsmälleen oikea sävy kohteeseen, vaan lähinnä oikeaa, eli ei ole väliä jos sävystä tulee vähän liian tumma.
Mitä kannattaa käyttää ruiskun puhdistukseen? Mineraalitärpätti? Ja minkä merkkistä kiiltävää mustaa pohjamaalia kannattaa käyttää, jotain mitä mieluiten saisi esim Prismoista tai autokaupoista. Vai onko jokin muu pohjamaali (kiiltävä tietysti) kuten harmaa joillekin väreille parempi?
Alcladin sivuilla on suositukset pohjamaaleista eri sävyille. Osassa maaleista lienee tujummat ohenteet, koska niihin suositellaan Alcladin omaa pohjamaalia. Olen käyttänyt Humbrolin kiiltävää mustaa pohjalla Alcladin kromimaaliin ja se ainakin on toiminut. Puhdistukseen olen käyttänyt Diccoa tai Bilteman ohennetta, tärpätti lienee liian mietoa.
Kannattaa olla tarkkana sen Alcladin mustan primerin kanssa. Sitä tulee ruiskia vain todella ohut kerros! Meikäläisellä ainakin kävi niin, että se ei kuivunut koskaan, kun tuli vedettyä sitä erääseen kohteeseen liian paksulti… Ohut kerros pelitti kyllä, esimerkiksi fotoetsien päälle se muodostaa tosi kestävän pinnan.
Suosittelevat varmaan harmaata, koska pohjalla oleva musta saattaa olla turhan tumma sävy tiettyihin värisävyihin, mene ja tiedä. Harmaan pohjamaalin seassa muuten on sitten microfilleriä, joten voi olla, että kannattaa hioa maalattu pinta, jottei se jää epätasaiseksi. Meikäläisellä toimi hyvin hionnassa ainakin nuo Micro Meshin hiomatyynyt 3600-12000 karkeuksilla.
Hmm, minulle tuli täysin yllätyksenä, että Alclad II:n Chromea saa myös sprayna. Pikaisella googletuksella ei ole edes mikään uutuus ja toimivuus kaiketi kohtalainen. En koe tarvitsevani, mutta olisiko tässä ruiskuttomille kromintarvitsijoille the thing.

P.S. tuossa lukee, että suunniteltu Lexan-koreille - silti kyseinen kauppa ei lexaneita (rc-koreja) myy joten saattaa olla että toiminee styreenillä. Kuka kokeilee ekana vai onko jo kokeillut?
Työn alla on Trumpeterin Tu-16. Tarkoitus on tehdä siihen linkissä olevan kuvan mukainen kaksisävyinen maalaus "valkoinen/alumiini"

i57.photobucket.com/albums/g210/janman74/Joulu2007072.jpg

Maalasin pohjan Humbrolin kiiltävän valkoisella. Kun kokeilin pieneen malliliuskaan Alcladin alumiinia, alkoi pohjalla ollut valkoinen maali välittömästi mennä kurttuun ja irrota.

Onko jotain tehtävissä? Pystyykö esim. Johnsonin lattiavaha tai joku muu aine tekemään alla olevasta Humbrollista päällemaalauskelpoisen?

Viimeinen mahdollisuus lienee humbrollin poistaminen maalinpoistoaineella ja homman aloittaminen alusta. Jos tähän täytyy turvautua niin onko olemassa valkoista pohjamaalia, joka kestäisi Alcladin alla?

Kaikki vinkit kriisin laukaisemiseksi ovat tervetulleita!