Pienoismallit.net

MIG 21 aloittelijan pulma

Hankin juuri Revellin MIG 21:n ja katselin noita kojetaulun teko-ohjeita. Voisiko joku neuvoa aloittelijaa.

Kojetaulu on läpinäkyvästä muovista ja toinen puoli sileä ja toisella puolella mittareiden kuviot. Varsinainen mittaritaulu on siirtokuviona.

Onko tarkoitus, että siirtokuvio kiinnitetään mittaritaulun kuviopuolelle vai taustaksi sileälle puolelle? Kummallista vielä on se, että ohjeissa siirtokuvioon on merkitty maalattavia värejä, antrasiitti ja mattamusta. Mitähän tuokin tarkoittaa? Ei kai nyt sentään siirtokuviota maalata?

Vai onko tarkoitus maalata kuviopuolen osat noilla väreillä ja sitten kiinnittää tähän päälle tuo siirtokuvio?

Juhani
Ilmeisesti tarkoitus on maalata mittaritaulun kuviollinen puoli, mutta jättää itse mittarit maalaamatta ja asentaa dekaali mittarit takapuolelle, jolloin mittarit näkyvät läpi taulusta. Siirtokuva on erittäin vaikea, ellei jopa mahdoton saada taipimaan mittarien kehyksien päälle.

Itse ehkä tekisin helpoimman kautta ja maalaisin koko taulun ja poimisin mittarit hopeavärikynällä tai kuivapensselöimällä. Samoin maalaisin värilliset namiskat varovasti.
Kuullostaa loogiselta kun kommenttejasi ajattelee. Mitä tuo hopeavärikynällä poimiminen on? Entäs kuivapensselöinti?
Hopeavärikynä on hopean värinen kynä, vähän niinkuin puuväri, löytyy taiteilijatarvikekaupoista. "Poimiminen" tarkoitti tässä tapauksessa sitä, että kevyesti vedetään kynällä mittaritaulun reunat ja mittareiden koteloiden reunat, jolloin mittaritaulu on musta, mutta siihen tulee hopeista kohokohtaa korostamaan valoisampia kohtia.

Kuivapensselöinti toimii loppupeleissä samoin, tässä vain otetaan maalia siveltimeen, hangataan sitä paperiin niin kauan, ettei siveltimestä irtoa enää maalia, ja suditaan mittaritaulu, jolloin maali jää siveltimestä vain kohollaan oleviin detaljeihin. Lisää löytyy tietoa, kun painat "HAKU" nappulaa ja kirjoitat hakusanaksi "kuivapensselöinti".

Kyllä näillä tekniikoilla jo pitäisi saada ihan kelpo mittaritaulu, sehän jää kuitenkin jonkun verran piiloon.

Tota kohokohtien "poimimista" kannattaa käyttää muuallakin mallissa. Lisäksi on tekniikka nimeltä "litkutus/wash" siitäkin löytyy haulla lisää, tämä puolestaan syventää varjokohtia. Eli niihin "litkutetaan" erittäin ohueksi ohennettua maalia, jonka jälkeen pyyhitään ylimääräiset pois, jolloin väriä jää uriin ja kohodetaljien juurille. Värinä kannattaa käyttää tummanrukealla/harmaalla taitettua mustaa(makuasia).
Kiitokset paljon neuvoista. Hankitaanpa lisää tietoa ja harjoitellaan.
Kuva sarjan rakennusohjeista. Itse ostin äskettäin saman Revellin MIG:in
Tai sitten pitää hioo mittaritaulusta koholla olevat mittarit ja maalata taulu oikeella värillä ja sitten vasta kiinnittää siirtokuva. Eli kaksi tapaa on esitetty tuossa ohjeissa, mutta huonolla tuloksella. 1. Maalata hopealla koholla olevat mittarit tai 2. laittaa siirtokuva mittaritauluun, mutta ensin se pitää hioo sileäksi.
Tai sitten ostaa kuivalaiselta Eduardin etsisetin. Itselläni sama kone odottelemassa vuoroaan ja se ohjaamoetsisetti on aika hyvännäköinen ja valmiiksi maalattukin.
Tämä vissiin?
Jos olet tekemässä varhaisempaa mallia olevan koneen, ja välität moisesta, tuossa eduardin setissä saa maalata nuo neukkuturkoosiset osat uudestaan, pitäisi olla samaa siniharmaata kuin penkissäkin.

Itse askartelen juuri revellin sarjaa Partin etseillä. Eduard näyttäisi kattavammalta, on valmiiksi maalattuja osia, ja vyösysteemi vaikuttaisi realisitisemmalta. (niihin kuviin verrattuna mitä olen netistä saanut kaivettua)

Tuossa Revellin sarjassa on muuten mokattu ohjaussauvassa. On väärinpäin.
Juurikin vastaavaa Migiä rakentelen ja itse tein mittaritaulun siten, että sutaisin molemmat puolet Humbrolin mustalla ja vedin kohokuviopuolelle lattiavaha kerroksen. Tähän päälle siirtokuva ja tolkuton määrä Micro sol siirokuvapehmennintä. Kyllä se siihen asettuu, juuri kokeilin. Lopputulos kannattaa vielä suojata lattiavahalla tai lakalla. Tietenkään tulos ei vastaa hyvin tehtyä etsimittaritaulua, sillä siirtokuva tietysti venyy ja vääristyy hiukan, mutta kuomun läpi kurkkiessa se menee aivan täydestä. Vastaavalla tavalla olen tehnyt mittaritaulun myös Airfixin Spitfire 22:een ja lopputulos oli yllättävän hyvä.

Kiirettä pukkaa, tänään aloitin Migin ja meinasin antaa sen veljelle joululahjaksi, saa nähdä kuinka käy.