Pienoismallit.net

Kannattaako sprayllä maalaaminen?

nousevan auringonmaa kirjoitti:
Joo tämän auton maalasin ihan pensselellä ja olen aika tyytyväinen jälkeen että pittää vähän funtsia jos maalais myös pensselillä tulevan auton

www.pienoismallit.net/galleria/kuva_20950/
kohtuu tasainen jälki on kyllä.. mutta mitä spay maaleihin tulee niin kaikki mallit jotka..
olen maalannut spayllä niin maalit ovat pysyneet ja malli ei ole kärsinyt mitään vauriota yms..
kannatan spay jos et ruiskua meinaa hankkia.. ja maali kaupoista saa vaikka mitä värejä jos
ei oo niin kyllä ne sekottaan ihan varmaan jos on tarpeelliset vehkeet..
autohin parhaat värit saakun kertoo mikä väri olis ok.. jne..
Itse olen liikennesuihkareissa käyttänyt Motipin valkoista. Jälki on kelpo ja työ on sujuvaa. Suurin vaivahan on joka tapauksessa maskien teippailu. Jos haluaa hiuksia halkoa, niin se ei varmaan ole sama valkoinen kuin lentokonetehtaan purkissa, mutta kun menee kentälle katsomaan, niin eipä ne koneet niin tasasävyisiä ole. Sprayvärin alle en ole levittänyt mitään muuta pohjamaalia. Maalaamisen kikka on sellainen, että ensi kerrokset ovat aivan harsomaisen ohuita. Välissä vain muutaman minuutin kuivumishetki. Ensimmäisellä maalauskerralla olen lopuksi ruiskutellut yhden tahi kaksi paksumpaa kerrosta. Varsinainen pinta rakennetaan sitten aikaisintaan seuraavana päivänä - tai seuraavalla viikolla tai seuraavana vuonna. Se on nähdäkseni se vaativin asia. Maalikerroksen pitää olla niin paksu, että se tasoittuu kunnolla ja peittää. Se ei kuitenkaan saa olla valuva.

Ennen maalaustyön alkua olen puhdistanut pinnat hiomalla ne vesihiomapaperilla numero 800-1200. Joissakin maleissa on ollut lieviä tarttumisongelmia. Osaan epäillä että olen ollut laiska tuossa hiontahommassa.
Tekeekö kukaan muu kuten minä,että sumuttaa tuota spray maalia ruiskun kuppiin ja käyttää ruiskussa sitä maalia?Spray pullolla suoraan maalatessa tulee kovalla paineella aíka paljon maalia kerralla.Kun sen kierrättää ruiskun kautta niin saa maalattua kuten ruiskulla normaalistikin.Hyvä etu spray maalissa on se,että se on tarpeeksi ohutta valmiiksi ja kuivaa sitten vähän hemmetin nopeasti.
Tunnustan, ruiskin pullosta kuitenkin väliastiaan, josta sitten annostelen ruiskun kuppiin. Toimii ja voi vedellä useita kerroksia samalla sessiolla tuon kuivumisnopeuden takia - toista puolta kun maalaat, on toinen puoli jo kuiva.
Pohjamaalaus on tullut tehtyä Vallejon valkoisella primerillä, siis nimenomaan spray. Toimii, ei siitä muuta voi sanoa.
Onkos tuo käyttämäsi Vallejo vastikään ostettua vai vanhempaa? Kuinka toimii?

Itse petyin Vallejon spray primeriin kun muuttivat maalin koostumusta joku aika (pari vuotta, ainakin) sitten.
Tämä vanhempi "harmaa" pohjaspray oli beigehköä, teki karkeahkoa pintaa, mutta karkeuden sai esim. servetillä pyyhkimällä pois ja pinnan sileäksi.
Ostin sitten uuden purkin ja muutos negatiivinen. Nyt maali oli oikeasti harmaata, mutta tuli kovalla volyymilla purkista, ylettömän helposti tuli liian paksuja kerroksia, ja kuivui herkästi appelsiinipinnalle.
Sähköpostitse kyselin firmasta asiasta, sprayt kuulemma teettävät alihankintana, ja syynä muutokseen oli EU-lait. Maalin koostumusta oli kuulemma pitänyt muuttaa vielä toistamiseenkin että vastasi kaikkien EU-maitten lakeja. Lähettivät näytekappaleen uutta pohjasprayta, joka valitettavasti oli minusta vain hiukan parannusta entiseen. Sama ongelma, maalia tulee liian paljon ja täyttää herkästi detaljeja.
Itse maalailen figureja ja käytössä on seuraavat sprayt

1. Games Workshop Citadel Skull White (Fantasiapelit, Puolenkuunpelit,Steep.fi)
2. Games Workshop Citadel Chaos Black (Fantasiapelit, Puolenkuunpelit,Steep.fi)
3. Maston car color primer (harmaa) 0518 (Tarjoustalo)

-Nämä ovat olleet hyviä.

Huonoja kokemuksia on Vallejo Primer 28012 (musta) maalista , ei meinannut kuivua millään ja jätti tahmean pinnan.

Maalaustekniikasta vielä sellainen , että maalatessa tähtää hieman kohteen ohi jolloin kohteeseen osuu vain spraysuihkun reuna. Lyhyita suihkauksia, kohdetta samalla pyöritellen. Väliin voi sekoittaa pulloa heiluttelemalla antaen edellisen maalipinnan kuivua ennen seuraavaa ohutta kerrosta.
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Onkos tuo käyttämäsi Vallejo vastikään ostettua vai vanhempaa? Kuinka toimii?
Aika tuore purkki on, valkoista primeriä. Ainakin maalaamani Sturmtigerin panssarin epätasaisuuksia kuvaavat detaljit erottuivat edelleen pohjamaalauksen jälkeen joten eipä tuo kovin paksulta vaikuta. Ankarastihan tuo pitää ravistaa ennen käyttöä, kuten kaikki sprayt.
Pekka Muikku kirjoitti:
Petteri Kauppinen kirjoitti:
Niin että tuleeko sprayllä hyvää jälkeä kun osaa maalata ja eikö isommat mallit kannata maalata ennemmin sprayllä kuin pensselillä tai ruiskulla?
Mielestäni asia riippuu pitkälti siitä, mitä haluaa lopputulokselta. Jos haluaa virheettömän maalipinnan, niin tuskin kukaan on sitä mieltä, että spray on parempi vaihtoehto kuin ruisku. Jos haluaa nopeasti ja vähällä vaivalla peittovärin malliin, niin spray lienee OK. Nämä on niitä kysymyksiä joihin ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. . . . tai ehkä oikea vastaus on, että paras tapa on se mikä toimii sinulle itsellesi ja vaatimuksillesi parhaiten.
itse ainakin olen maalannut tähän asti pelkästään sprayllä ja olen saanut muutanaan malliin ihan virheettönän maalipinnan. ja nyt ostin ruiskun jota en tosin ole vielä kokeillut, mutta uskon että saan sillä ihan saman laista jälkeä kun spraylläkin mitä nyt tosin väri vaiht ehtoja on enemmän koska niitä voi ruiskuun sekoittaa myös itse :)
Ylivoimaisesti paras pohjamaalaus syntyy ruiskulla ja Decovärin tartuntapohjamaalilla. Saatavilla on kolmea väriä: punaruskea, harmaa tai valkoinen. Ohennus valmistajan omalla ohenteella (selluloosapohjainen) tai Diccolla 1 osa maalia, kaksi osaa ohennetta. Tällä maalilla ei voi epäonnistua (olisivatpa kaikki maalit ominaisuuksiltaan yhtä hyviä). Ruiskuttamisessa voi käyttää surutta halpisruiskua, koska maalin tasoittuvuus on niin hyvä. Sitä on lähes mahdoton saada valumaan. Päällemaalauksen peittovärillä voi tehdä noin 15 minuutin kuluttua maalauksesta.

Maalia voi ostaa juuri sen verran kuin on tarvis: desilitra, litra tms. Kundit purkittavat sitä juuri tarvettasi vastaavan määrän. Olen kokeillut kaikkia mainitsemiani värejä vuosien varrella ja päätynyt punaruskeaan. Siitä havaitsee kaikkein helpoimmalla mahdolliset mallin pintavirheet - väri vastaa myös monissa esikuvissa käytettyä lyijymönjän väriä, mikäli tällä on jotain merkitystä. Samoin maalikerroksen paksuutta on helpoin tarkkailla. Valkoinen tai vaaleanharmaa pohjamaali esimerkiksi kermanväriselle hartsipinnalle tai valkoiseen styreeniin on vihonviimeistä maalattavaa.

Decovärin pohjamaali soveltuu erilaisille muoveille, hartsiin, valkometalliin, messinkiin jne. Pensselillä sitä ei voi levittää, kuten ei yleensä voi muitakaan nopeasti kuivuvia selluloosavärejä. Myöskään tavanomaiset maalinpoistoaineet, kuten Kodin Putkimies eivät pure tähän maaliin. Diccolla toki maalin voi poistaa, mutta silloin mallin materiaalin on myös kestettävä Diccossa liuottamista (polysytreeni ei kestä liuottamista Diccossa, polyuretaanihartsi kestää ja maalin saa pois hetkessä). Olen kuullut, että jotkut automallarit kiertävät ongelman seuraavasti: mallin pinta maalataan aluksi jollain pienoismallimaalilla ja tämän päälle Decovärin tartuntapohjamaali. Näin ollen on mahdollista poistaa maalinpoistoaineilla kaikki maalit, jos joku menee maalauksessa totaalisesti pieleen. Minulla ei kuitenkaan ole asiasta omakohtaisia kokemuksia.