Pienoismallit.net

Revellin maalien ohentaminen

Kun maalaan Revellin purkkimaalilla niin mitä ohennetta ja pohjamaalia voi käyttää? Saako Revelliltä lakkaa ja voiko sitä ohentaa?
Rewellin,humbrolin ja molakin emalimaalit olen ohentanut Dicco-tinnerillä tai sitten apteekista saatavalla puhdistetulla bensiinillä ja olenpa samalla ohentanut näiden lakatkin,minulla ne on toimineet nuilla ohenteilla ihan kivasti.Jollakin on varmasti parempiakin kikkoja millä nuo emalimaalit saa ohentumaan.
Viimeksi muokattu 21.10.2007 12:48
Itse käytän revellin maaleissa humbrolin ohennetta, taidan joskus kokeilla myös tuota Dicco-tinneriä.
mites pohjamaali? minkälaista käytätte?
Samoilla linjoilla olen kuin Tikru.. apteekin bensalla ohennan emalimaalit ja ymmärtääkseni Dicco-tinneri on vielä sitäkin parempi aine siihen. Pohjamaalia en ole käyttänyt.
Pohjamaaleista sen verran että harvemmin käytän pohjamaaleja jos maalaan mallin emaleilla mutta tästäkin on poikkeuksena valkometalliset figuurit ja toisinaan resiinivaletut mallit joissa käytän pohjamaaleina yleensä joko humbrolin valkoista tai mustaa maalia dicco-tinnerillä ohennettuna kynäruiskukäyttöön sopivana.
Noin yleensä juuri figuureihin käytän kuitenkin ja etenkin akryylimaalien kanssa pohjamaalina joko Tamiyan valkoista tai mustaa maalia Lasolilla ohennettuna tai nykyään kun Tamiyan maaleja ei saa juuri mistään niin Citadelin maaleja vedellä ohennettuna kynäruiskuun soveltuvana paksuutena.
Etenkin juuri figuissa tykkään käyttää tuubiakryyli tai tuubiöljyvärejä (Maries,Van Gogh,abteilung…)
koska mielestäni niissä on hienompi pigmentti ja niitä on helppo sekoittaa ja käyvät oivallisesti juuri sävyerojen tekemiseen ja liki kaikkeen säistämis,chippaus ja millänimillä ne nyt ovatkaan…niiden tekemiseen ja etenkin kun ovat riittoisuudessaan jopa halpoja maaleja ,ongelmana on vain jos täytyy saada esmes sakujen aavikonkeltainen sävy tai vastaavasti joku muu tarkka sävy.
mikä on vikana kun revellin kiiltävä musta kerrostuu tärpätin kanssa? onko syy se että käytän tärpättiä?
Messingin pohjamaalaukseen sopii hyvin valkoinen sprayprimer. Pysyy siinä, missä harmaa, tai keltainen ei. Myydään tarvikeliikkeissä mm.
Pystyykö revell maaleja ohentamaan ihan tavallisella mineraalitärpätillä?
Sillä minä olen ohentanut. Paitsi lakkaa ja osaa noista metallihohtoväreistä (auto color). Ainakin lakka vaatii Revellin oman ohenteen, muuten tulee "hämähäkinseittiä".