Pienoismallit.net

Revellin Suomi-koneet

Neukkukoneissa oli HC-465:n verrattuna eri potkuri ja spinneri, eli vakio Rotol, Suomalaiset vaihtoivat HC-465:n De Havillandin vastaavat, DH:t oli jokaisessa Suomalaisessa HC:ssä.

Venäläiset tekivät omia muutoksiaan mm. aseistukseen laittamalla siihen 4-kk:n paikalle 1x 20mm tykin ja 1x 12,7mm kk:n tai 2x 12,7 kk:t.

Neuvostoliitto sai Hurricane koneita tyyppeinä IIa, IIb, IIc ja IId, eli Revellin sarja ei periaatteessa tähän, kun siinä on Mk.I moottoripellitys(lyhyempi kuin Mk.II).
Jos suihkareista ja muista uudemmista lentokoneista puhutaan, niin MiG-21F-13 on hyvälaatunen, mulla on se. Drakenista en ole varma, siirtokuvathan tulevat tunnuksena DK-208 jonka alatyyppi on mallia BS ja laatikon sarja on jotain muuta alatyyppiä. Eikös? Entäs DC-3, minkä laatuinen se on? Ja noita kahta mul ei oo, joten pitää hankkia jos on hyvänlaatuisia :D
DC 3 on minun mielestäni (huom. ei siis mikään yleispätevä totuus) aivan kelpo sarja kyseisestä koneesta, sen sijaan Revellin Drakenia en osaa itse pitää oikeastaan minkäänlaisena esityksenä kyseisestä konetyypistä, ja minä sentään suhtaudun aika rennosti pieniin virheisiin. Siirtokuvat tosiaan taisivat olla väärin siinä laatikon alatyyppiin nähden, mutta se on vikana siitä pienimmästä päästä. Olin aikoinani omaani niin pettynyt että tein siitä ruotsalaisen…
mixa aho kirjoitti:
Neukkukoneissa oli HC-465:n verrattuna eri potkuri ja spinneri, eli vakio Rotol, Suomalaiset vaihtoivat HC-465:n De Havillandin vastaavat, DH:t oli jokaisessa Suomalaisessa HC:ssä.

Venäläiset tekivät omia muutoksiaan mm. aseistukseen laittamalla siihen 4-kk:n paikalle 1x 20mm tykin ja 1x 12,7mm kk:n tai 2x 12,7 kk:t.

Neuvostoliitto sai Hurricane koneita tyyppeinä IIa, IIb, IIc ja IId, eli Revellin sarja ei periaatteessa tähän, kun siinä on Mk.I moottoripellitys(lyhyempi kuin Mk.II).
Tuo nokan pidennys ei sinänsä olisi varmaan paha rasti, koska pidennys taitaa olla mkI:een verrattuna ikään kuin tuossa vanhemman mallin nokan jatkeena. Eikä kyse ole tässä mittakaavassa kuin millistä, tai kahdesta. (pitää tarkistaa. Nämä ihan muistikuvien perusteella).
Mutta minkälainen siipi oli Vienan Sudessa? Oliko tuo HC-465:n MkIIb siipi peräisin siitä? Oliko siinä standardi brittisiipi, vai oliko siihen vaihdettu aseita itänaapurissa?
Stankku Brittisiipi. -465:n siipi ei tullut Vienan Sudesta, vaan jostain muusta, en tähän hätään muista numeroa.

Onhan toi nokan pidentäminen mahdollinen ainakin teoriassa, mutta käytännössä en tiedä. Toki jos haluaa Mk.II koneen kuitenkin tehdä suoraan boksista, niin eihän tuo mitenkään pakollista ole, tärkeintä että itse on malliinsa tyytyväinen. Pidentäminen tietää jokatapauksessa aika paljon selvittämistä, että missä kohtaa pidennys koneessa näkyy, ja että onko se muuttanut moottoripellitystä jotenkin.
Revellin DK on vain kaukainen kuvatus kyseisestä konetyypistä. Kuomu, sivuvakaaja ja tunnukset 35BS (="Bertil"), jälkipoltinosa lyhyt (vähän kuin A -mallissa) ja kuusi ripustinta kuin 35J (="Johan") tai modernisoitu kotoinen Rysky. Eipä ollut paljoa sarjasta eduksi. Harmittaa vaan, että niin hienosta koneesta on tehty tuollainen sarja. DK oli oikea torjuntahävittäjä aikanaan…

MiG-21F -sarja taas on mielestäni huomattavsti parempi. Koneesta sai ihan kelvollisen "Tirkistely-MiGin", eli Tikkakosken tiedustelijoiden version. Tosin omani on tuossa hyllyssä ilman kamerasäiliötä.
Revellin uusin Draken (tuotenumero 04352) on Hasegawan malli, eli hieman parempaa laatua kuin se vanha :-)

www.revell.de…549b3d1107690&KZSLPG=&offset=1&cmd=show&ARARTN=04352&sp=1
Martti Kuivalainen kirjoitti:
Revellin uusin Draken (tuotenumero 04352) on Hasegawan malli, eli hieman parempaa laatua kuin se vanha :-)

www.revell.de…549b3d1107690&KZSLPG=&offset=1&cmd=show&ARARTN=04352&sp=1
Tästä herää kysymys viisaammille: Ovatko marketeissa myytävän suomi-DK:n siirtokuvat
a) mistään kotoisin ?
b) sopivat Revellin uudelle Drakenille?

Tuli mieleen ajatus rakentaa Hasegawan peruja oleva DK niillä markettimallin siirtokuvilla ja antaa markettisarja tyttärelle vaikka 8-v-lahjaksi. Viime talvena rakennettiin rinnakkaistyönä Hawk, nyt voisi olla Drakenin vuoro.

Mikko
Niitä DK-208:n tunnuksia ei oikein siihen Hasegawan malliin voi ympätä koska alatyyppi on väärä niille. Muuten muistelisin niiden tunnusten olevan ihan kelvollisia. Omaan Drakeniini käytän erikseen ostettuja siirtokuvia joita löytyy eräästä tämänkin keskustelun osaanottajan putiikista.
Brewster on hieno ja kiva koota, joten suosittelen..
Hurricanenkin olen väsännyt, mutta mielestäni aika tylsä (helppo) rakentaa..