Pienoismallit.net

Maalien ja liiman hajut

Lars kirjoitti:
Kuinka usein Juha vaihdat maalauskaapin filtteriä?
Filtterin vaihto on vuosittain (jotenkin liittyy uuden vuoden alkaessa tehtävään työpöydän siivoukseen), mutta dysonoin pölykerroksen pois filttereistä, kun huomaan filtterin sinisen värin katoavan näkyvistä.
Lars kirjoitti:
Reikää ei seinään saa, koska kellarihuone on metrien syvyydessä maan alla ja ympärillä betonia roppakaupalla. En tosin tullut maininneeksi, että maalaan vain akryylimaaleilla. Lähinnä lakat, isopropanoli ja ohenteet on se ongelma.

Juha Savolan ehdottama aktiivihiilipönttö on juuri se, jollaisen olin ajatellut rakentaa. Kiitos Juha tuosta linkistä! Laitan aktiivihiilen tilaukseen, leikkaan ämpärin kanteen reiän ja ja tungen sinne poistoputken. Litra tai kaksi riittänee aika hyvin imemään liuotinhöyryjä.

Kuinka usein Juha vaihdat maalauskaapin filtteriä? Toki kaapin käytön runsaus on se ratkaiseva juttu, mutta silti.
Olisiko mahdollista laittaa ilmanvaihtoventtiiliin, jos sellaistakaan tilassa on, se poistoputken pää? Jos sisääntuloilmalle on suora reitti ulos ja maalausessiot on lyhyitä, niin siihen vaan kylmästi kiinni. Tai jos on varmaa ettei poistoilmaventtiilistä ilma voi mennä puhalluksen takia muihin huoneisiin, niin sitten tietysti siihen kiinni.

Kannattaa tehdä siitä pöntöstä sellainen että ilma pääsee sen pöntön läpi kulkemaan ja pitää mielessä että kaikki lisäsuodatus vähentää ilman virtausta maalauskaapin läpi. Samoin mitä tukkeutuneempi kaapin suodatin on, niin huonommin se imee. Sitä pönttöä ei varmaan kannata pitää maalauskaapin poistopotkessa kiinni kuin tarvittaessa.

Minä olen vaihtanut maalauskaapin suodattimen kun se on ollut silminähden maalissa, mutta silloinkin on jo imuteho mielestäni vähentynyt. Elikkä kait sen aiemmin voi vaihtaa. Ehkä seitsemän pienoismallia yhdellä suodattimella olen maalannut. Mutta tässäkin vaikutta kuinka paljon maalia suihkuttaa ja sitä paljonko menee ohi.
Netin kautta niitä suodattimia saa aika halvalla, joten kannattaa vaihtaa se suodatin riittäävän usein jotta se kaappi toimii parhaiten ja suodatusteho säilyy. Kannattaa vaikka tulitikku raapaisemalla ja savua katsomalla setviä miten se kaappi imee, vai imeekö se.
Kiitos vastauksista. Poistoputkea ei oikein saa ilmanvaihtoventtiiliinkään, koska se on metrien korkeudessa yläilmoissa. Huomio lisäsuodatuksen aihettamasta imutehon heikkenemisestä on hyvä. Näinhän se menee.

Juttelin itse asiassa pönttöideasta tutun kanssa, joka on fysiikan ja kemian opettaja. Hän arveli, että adsorptio ei alkoholien kanssa toimi, mutta ei ollut kylläkään asiasta täysin varma. Eli että liuottimet eivät ämpärissä olevaan aktiivihiileen sitoudu.

Ota tästä nyt sitten selvää. :-)

Itse asiassa eikö helpoin ratkaisu olisi vain laittaa aktiivihiilisuodatin suoraan maalauskaappiin? Ainakin täältä niitä saa. Ja ulkomaisista verkkokaupoista halvemmalla.

Sinänsä en ole maalaamisesta erityisen huolissani, koska minulla tosiaan on se puolimaski käytössä.
Viimeksi muokattu 15.4.2019 22:26