Pienoismallit.net

Maalien ja liiman hajut

jep, tärpätti on ja pysyy kannellisessa astiassa (tosin astia alkaa muotoutua kun se on muovia :D) mutta siis tikkurilan pensselipesua? siis se toimii kuin tärpätti vai?, vai tarkoitatko että pensselit sinne kokoajaksi? mutta riittääkö semmoinen pahvinen hengitys suojain sivellin maalarille?
Kyllä sen pitäisi kai olla ihan sellainen virallinen aktiivihiilisuojain, ei tavallinen kuonokoppa taida suojata orgaanisilta liuotinhöyryiltä. Kannattaa hankkia sellainen kunnon maski vaikka vain siveltimellä maalailisi, joskin kun ainakin itse käyttelen noita akryylimaaleja en suojainta käytä kuin ruiskumaalatessa.

Ja tikkurilan penssalipesu toimii kuin tärpätti, muistaakseni se oli sellaista melko kankeaa nestettä jolla lähti sivellin helposti puhtaaksi ilman suurempia hajuhaittoja.
Veeli kirjoitti:
Mutta siis tikkurilan pensselipesua? siis se toimii kuin tärpätti vai?
Kyllä vaan, toimii erinomaisesti pensselien pesussa mutta ei ole tarkoitettu maalin ohentamiseen. Käytetyn aineen voi kierrättää kun antaa maalisakan laskeutua pohjalle ja kaataa kirkkaan osan päältä uusiokäyttöön. Pensselipesun voi myös hävittää viemäriin jota tärpätillä ei tietenkään voi tehdä.
Pensseleitä voi myös säilyttää pensselipesussa pitempiäkin aikoja niitten siitä kärsimättä.(puuvarren maalikerros voi kyllä lähteä) Toimii akryyli-ja emalimaaleille. Ainut huomaamani maali joka ei peseydy pensselipesulla on mr.surfacer pohjamaalit.
Aine on hajuton ja sitä saa ostaa litran pulloissa useimmista rauta- ja maalikaupoista.
Pasi Kiiski kirjoitti:
Käytetyn aineen voi kierrättää kun antaa maalisakan laskeutua pohjalle ja kaataa kirkkaan osan päältä uusiokäyttöön.
Minulla laskeutumista ei jostain syystä ole ikinä tapahtunut. Nytkin vanha pensselipesupurkki oli koskemattomana puoli vuotta, mutta neste on yhtä likaista kuin ennenkin.
Lainaus:
Pensselipesun voi myös hävittää viemäriin jota tärpätillä ei tietenkään voi tehdä.
Täsmennyksenä, että ainoastaan puhtaan pensselipesun. Maalinjäämät tekevät siitä ongelmajätettä.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Minulla laskeutumista ei jostain syystä ole ikinä tapahtunut. Nytkin vanha pensselipesupurkki oli koskemattomana puoli vuotta, mutta neste on yhtä likaista kuin ennenkin..
Minulla on kyllä, Ja pesulla ei ole pesty pelkkiä pienoismallimaaleja. Ehkä riippuu vähän maalimerkistä. Mallarimaalien pigmentit saattaa olla niin pientä ja köykäistä että laskeutuminen on vähäistä.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Täsmennyksenä, että ainoastaan puhtaan pensselipesun. Maalinjäämät tekevät siitä ongelmajätettä.
Joo, hyvä täsmennys. Pensselit voi huuhdella vedellä, mutta tuo itse käytetty pesuaine tosiaan onkelmajätöksiin. Näinhän se purkinkin kyljessä todellakin luki. Toisaalta veikkaan että aika harva ottaa akryylimaalien tai vesiliukoisten maalien pesuvedet talteen ja vie jätekeräyspisteeseen.
itelläkin on laskeutuneena, tuolla ois sentti möskää pohjalla :D
Pekko Räsänen kirjoitti:
joskin kun ainakin itse käyttelen noita akryylimaaleja en suojainta käytä kuin ruiskumaalatessa.
Eikös nyt ruiskumaalarin nimenomaan pitäisi käyttää kunnon maskia jos vetokaapia(alias maali-imuria) ei ole?
veeli kirjoitti:
riittääkö pahvine suojain
Hyvä olla kunnolla tuuletettu tila, tai pitää sessiot lyhyinä emaleilla maalaillessa. Jos kumpikaan ei mahdollinen, sitten kunnon suodatin! Oma päättelyketjuni alla…
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Ylipitkä maalaillu ilman tuuletusta->emalimaali ja ohenne haihtuu->kovat malihyöryt (ehkä pienessä) huoneessa =imppaaminen…ei hjyvä…
tommi: pekkohan sanoi että kun käyttää ruiskua niiin silloin maski, ei muulloin
Lainaus:
en suojainta käytä kuin ruiskumaalatessa.
mutta yleensä pyrin pitämään sessiot lyhyinä.
Veeli kirjoitti:
tommi: pekkohan sanoi että kun käyttää ruiskua niiin silloin maski, ei muulloin
Lainaus:
en suojainta käytä kuin ruiskumaalatessa.
mutta yleensä pyrin pitämään sessiot lyhyinä.
jeps, my bad toi ruiskuhomma…
mut jos sessiot on lyhyitä, ei maskia tarvitse, eikä ainakaan akryyleillä
[/quote]

mut jos sessiot on lyhyitä, ei maskia tarvitse

[/quote]
Kuuluisia viimeisiä sanoja. :-B