Pienoismallit.net

Maalien ja liiman hajut

Raimo Leino kirjoitti:
Näinhän se menee - ajat muuttuvat, mutta yksi asia ei muutu - alle 16-vuotiaat kuvittelevat olevansa ihmeellisiä otuksia - sellaisia kuolemattomia, joita mikään ei pysty vahingoittamaan.
Lapsuuden loppu on se kun ymmärtää oman kuolevaisuutensa.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Andreas Lärka kirjoitti:
Silti mua hieman ihmetyttää se, että jotkut kuvittelevat että liuottimien ja muiden mallailuun liittyvien höyryjen hengittäminen "ei vaikuta" tai "ei tunnu"… Vaikuttaa ne, usko pois. Ei ehkä nyt, ei tänään, ei huomenna, mutta joku päivä. Ja silloin pohtii (jäljellä olevilla kahdella aivosoluilla) että "olisikohan sittenkin kannattanut käyttää hengityssuojaa…"
*Sarcasm mode*
Mutku eihän akryyleistä jää käryä, eikä tartte liuottimiakaan sanan varsinaisessa mielessä, niin niitähän voi silloin vaikka vedellä leivän päällä voin sijasta.
*Sarcasm mode off*
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Ja minä haistelen muuten vaan sitä tärpättiä, jotta joskus tottuisin siihen hajuun. o_O
Mixa Aho kirjoitti:
Mutku eihän akryyleistä jää käryä . . .
…eikä se että kolme päivää session jälkeen niistää Tamiyan vihreätä nenästään tunnu missään.
Omakohtaisesti, tämän 25 vuoden työhistorian ja näitten mallailuvuosien jälkeen sanoisin, KÄYTTÄKÄÄ SITÄ NAAMARIA TAI TODELLA HYVIN TUULETETTUA TILAA! Itse olen herkistynyt lähes kaikelle kärylle niin etten edes voi olla samassa huonetilassa jos emäntä lakkaa kynsiään, saati kun puhdistaa kynsilakanpoistoaineella kynsiään. Nautitte elämästänne pidempään kun ei tarvi lähteä silmät vuotaen ja henkeä pidätellen jostain muuten mielenkiintoisesta tapahtumasta pois.
- Markku
Ja yksi asia joka kannattaa pitää mielessä, että pitempiaikainen kosketus paljailla käsillä tinneriin ja muihin vahvoihin liuottimiin aiheuttaa ihovaurioita. Omakohtaisesti tuon sain tuta, kun ruiskua puhdistellessa tinneriä käytän. Sormien päistä iho meni pilalle pitkäksi aikaa. Sormenpäät halkeilivat ja on meinaan aika pirun ärsyttävää kun sormet ei meinannu parantua. Aina kun iho alkoi parantua se halkeili uudelleen. Yli puoli vuotta meni sormenpäitä parannellessa. Tyhmä kun olin en kumihanskoja käyttänyt. Nyt käytän.
Ja sitten taas niissä kaikenmaailman hanskojen kanssa täytyy muistaa, että ne on luokiteltu käytettävien aineiden mukaan. Pelkkä satunnainen "kumihanska" ei välttämättä riitä. Pahimmassa tapauksessa vääränlaiset hanskat pahentavat asiaa päästämällä myrkyt läpi ja samalla hidastamalla haihtumista iholta -> pidempi altistus.
Jukka Kauppinen kirjoitti:
ristokin kirjoitti:
Olkaa ystävät hyvät todellakin varovaisia niiden liima ym. aineiden hajujen kanssa. Aivan liian moni on niiden takia keuhkonsa pilalle saanut. Minä mukaanlukien. ( työkonemaalarina kaksi vuotta riitti, työolosuhteetkin olivat sentään lähes kelvolliset…)
Kunnon tuuletus ja mieluummin vielä ne kaasusuodatukseen tarkoitetut suodattimet naamalle, jos sitä kunnon tuuletusta ei voi saada.
Niillä hengitysongelmillakin on sitten ikävä taipumus paljastua vasta vuosien päästä. Ja sitten on jo myöhäistä.
Kuten jo viimeisin hankinta -ketjussa kerroin, niin ostin tänään ainakin luultavasti kelvollisen hengityssuojaimen. Paketissa luki kaasu, liuotin ja pölysuojaus. Sattumalta juuri ruiskun ostamisen jälkeen alkoi tulemaan ongelmia hengitysteiden kanssa, katsotaan auttaako suojain. Alkuun vähättelin suojaimen tarpeellisuutta, mutta pitkänlinjan harrastajilta kuultujen puheiden perusteella on erittäin tarpeellinen.
ostakaa moottoroitu aktiivihiili suodatin!!
Kannattaa muistaa, että tinneri, asetoni sekä vastaavat imeytyvät iholta veren kiertoon.
Eli Pääppy pehmiää kun tarpeeksi lutraa ja vielä nuuhkii!
Tärpätti ja lakkabensiini ärsyttää ihoa sekä limakalvoja.
Havupuutärpätti allergisoi herkimmin. Itselläni ei kädet siedä enään yhtään puutärpättiä.
NAAMARI PÄÄHÄN JA GUMMIHANSKAT HÄNDYIHIN!
Ei ole varmaankaan kiva vanhempana mennä rollaattorilla katkovävellen Model Expoon.
Ja vielä lukekaa ne varoitus etiketit kun ei ne siinä turhaan ole.
Tsemppiä terveeseen ja turvalliseen harrastukseen;)
Hemmetti mikä sotku tosta yhestä viestistä tuli. Onko pakko aina käyttää hengityssuojaa, kumihaalaria, säteilysuojavaatteita ja hanskoja, jotka kädessä ei pysty tekeen mitään.