Pienoismallit.net

Maalien ja liiman hajut

Maskiahan käytetään ruiskutellessa.
On tuo juttu vaan, niin uskottava. Pahimmat/ainoat päänsäryt on tullu tärpätistä ruiskua ja siveltimiä putsatessa.
Niin se kouluttaja täti väitti kun katsoi kirjasta niitä ainesmääriä.
Koskaan ei tosin itelle ole tullut huono olo maalatessa, mutta tupakansavussa kyllä. Ja tarpeeksi monen kaljan jälkeen olo on ollut tosi kurja ;-)
mtek kirjoitti:
Nikoaspo kirjoitti:
Jees, kummallista tuo ajattelu: "ei se minua haittaa". Heh, kyllä ne maali- ja liimahöyryt vaikuttavat jokaiseen joka niiden kanssa on tekemisissä.
Liuotinhöyryjen, alkoholin ja muiden myrkkyjen pitkäaikaisen altistuksen typerryttävässä vaikutuksessa on positiivista vain se, ettei sitä itse huomaa. Kun kyky abstraktiin ajatteluun vuosien ja vuosikymmenten saatossa heikkenee ei sitä tarvitse itselle tunnustaa - monimutkaiset asiat vain lakkaavat kiinnostamasta. Kyllähä näitä "konkreetikkoja" löytyy jokaisen lähipiiristä. Eivät ne luokan puupäätkään omasta mielestä tyhmiä ole - heitä vain eivät asiat kiinnosta ja se on coolia.

KUNNON SUOJAIMET PÄÄHÄN JOKA IIKKA - KAIKKI SELITTELY ON JOUTAVAA JA SUOJAIN MELKO PIENI INVESTOINTI!!!
Tämä MTEK:n kommentti on paras täällä tähän mennessä esitetyistä.Tuo on täysin totta.Ne jotka ovat mielestään koviakin jätkiä esittäessään "Ei tunnu missään"-kommentteja pitäisi olla kaksin verroin varovaisempia,koska aivokapasiteettia tuntuu olevan jo valmiiksi vähemmän kuin muilla.
Ikävintä on,että moni nuori ottaa mallia näistä asenteista.Hauskaa se on sitten kun jo nelikymppisenä on pönttö totaaliturta ja kädet vapisee niin että pystyy juomaan vaan nokkamukista.
Ei kannata ajatella että joku "tietty virallinen altistusmäärä" vuorokaudessa on sallittua.Kaikki ylimääräinen altistuminen on turhaa,saatikka jos se tulee vielä sen kaljan ja röökin päälle.
Työterveyslaitos on tietty virallinen taho,mutta ei tarvitse kuin ruveta katselemaan aineiden käyttöturvallisuustiedotteita hiukankin tarkemmin,niin yllättävän monessa kohtaa tulee eteen "ominaisuuksia ei tunneta".Kannattaako ottaa riski vai nähdä pieni vaiva ja suojautua?
Akryylimaalit ovat mukavia ja haitattomia pensselihommissa mutta kyllä tuo ruiskumaalauspöly on haitallista,sanoo työterveystädit mitä tahansa.Heillä ei ole välttämättä mitään käsitystä siitä kuinka hienojakoista ja syvälle keuhkoihin menevää pölyä kynäruiskusta tulee.
Muutenkin työterveysbyrokraatit ovat joskus yllättävän tietämättömiä jos aihealue menee hiukankin ohi normaalin.Silloin vastaukseksi,yllättävää kyllä,tulee useasti : "Ottakaa varman päälle ja suojautukaa".
Tapio Huhtelin kirjoitti:
Olin työterveyslaitoksen kurssilla ja kyselin kovasti ruiskumaalauksesta ja hartsipölyn hengittämisestä.

Puolen tunnin oleskelu asetonipohjaisella maalilla ruiskumaalatulla alueella vastaa päihdyttävien höyryjen osalta kahta pullollista keskiolutta
Eikös pullo-pari keskiolutta päivässä ole terveydelle vain hyväksi? :)

(leikki sikseen, tiedän kyllä, että vaikka alkoholi on monien tutkimuksien mukaan pieninä päiväannoksina sydämelle hyväksi, aivoille ei pienistäkään annoksista ole kuulemma ainakaan mitään hyötyä. Pikemminkin voi jopa olla, että hyvin pienetkin kerta-annokset vahingoittavat aivoja kumulatiivisesti ajan mittaan.)

Mikko
En nyt mitenkään halua vähätellä vaaroja mutta runsaan 40-vuoden mallailu ei mielestäni ole aiheuttanut mitään vaurioita ja kaikki vuodet on mallailtu ilman isompia suojavarusteita, kaasunaamareita yms. Tai sitten en vain ymmärrä… Terveytensä voi tod.näk. pilata nopeammin ja varmemmin kittaamalla alkoa päivittäin vuosikaudet tai vetämällä röökiä parikin toppaa päivässä. Tai nuuskaamalla vaikka eräät ovat sitä mieltä että varsinkin länsirannikolla se on vaaratonta, muista laittomista kemikaaleista nyt puhumattakaan. Tai saahan sen pöntön (!) sekaisin vaikka minkälaisilla aineilla jos oikein haluaa. Käyttäkää tervettä järkeä niin kauan kuin se mahdollista, älkää liioitelko (tämän sanon silläkin uhalla että joku vetää ns porot sieraimiin, se ei ole terveellistä:-D)
Itse käytän 3M:n kaasumaskia "orgaanisia liuotinhöyryjä ja hiukkasia vastaan". Suojeleeko tällainen malli siis emalimaalien ja niiden ohenteiden, tärpättien ja liimojen höyryiltä? Itse ainakin haistan vain oman hengityksen maski päässä, mutta lentäjäksi pyrkivänä en missään nimessä halua ottaa mitään riskiä.
Sampo Santala kirjoitti:
Itse käytän 3M:n kaasumaskia "orgaanisia liuotinhöyryjä ja hiukkasia vastaan". Suojeleeko tällainen malli siis emalimaalien ja niiden ohenteiden, tärpättien ja liimojen höyryiltä? Itse ainakin haistan vain oman hengityksen maski päässä, mutta lentäjäksi pyrkivänä en missään nimessä halua ottaa mitään riskiä.
Suojaa.Maali-ja liimaliuottimet ovat lähes aina noita orgaanisia luotinhöyryjä.Ja näköjään jos on tuo hiukkassuoja niin suojaa vielä maalipölyltäkin.
Aina kun liimapurkin korkki aukeaa, on minulla suojain naamassa. Se on loppujen lopuksi helppo tapa suojata itseään eikä tolla Scottin suojaimella ABEK:eilla oo rankaa hengittää. En kuitenkaan käytä pensselimaalauksessa, mutta kynäruiskulla kun maalaan niin silloin käytän suojainta.
Viimeksi muokattu 26.2.2009 11:00
Tämän keskusteluketjun herättämänä ostin myös tuon 3M:n maskin ja olen ollut tyytyväinen hankintaan. En aiemmin ollut käryjä pitänyt mitenkään erityisen häiritsevinä, mutta kyllä maskin kanssa on mukavampi väkertää pidempiäkin sessioita… varmassa vara parempi!
Loppujen lopuksi hengitysssuojain on halpa henkisuoja ja kun hankkii kunnollisen kerralla, niin sitä on mukava pitää ja helppo hengittää. Joten käyttäkää hyvät ihmiset suojaimia, ne on keksitty suojaamaan. Se on helppo tapa suojata itseään. Ei sitä tiedä mitä ne mömmöjen hajut tekee kehossa, joskus se sitten salakavalasti aiheuttaa ongelmia.